Японските власти притискали Honda и Nissan за сливане
На практика обаче възможностите за споделяне на разходи в подобен съюз ще бъдат съвсем ограничени
Японски правителствени служители са се опитали безуспешно да убедят Nissan Motor Co. и Honda Motor Co. да започнат преговори за сливане, съобщава Financial Times, позовавайки се на хора, запознати с въпроса.
Опцията обаче е било незабавно отхвърлена от двамата производители на автомобили и идеята за сливане е била „погребана“ на фона на хаоса, причинен от коронавируса, посочва британският вестник. Предложението за първи път е отправено към компаниите в края на 2019 г., допълва изданието, отбелязвайки, че то отразява „нарастващата загриженост на Токио за бъдещето на някога силния автомобилен сектор в страната“.
„Идеята за комбиниране на Nissan с Honda изглежда е възникнала от протекционистките инстинкти на съветниците на премиера Шиндзо Абе“, се казва в текста на FT.
Хората, запознати със ситуацията, смятат, че съветниците се опасяват, че алиансът на Nissan с френския партньор Renault SA се е провалил след ареста на бившия им президент Карлос Гон и че Honda не е сключила съюз или партньорство с нито един друг участник в индустрията, според изданието.
Налаганият на политическо ниво преход към електромобили и автономни технологии подлага всички традиционни производители на сериозен натиск и изисква от тях колосални разходи за развойна дейност. Това даде началото на вълна от сливания и придобивания. Toyota разшири партньорствата си със Subaru и BMW, групите PSA Peugeot-Citroen и FCA Fiat-Chrysler се подготвят да се слеят, а Volkswagen и Ford обявиха глобален алианс миналата година, с който целят да си поделят тези разходи.
На практика обаче възможностите за споделяне на разходи в съюз между Nissan и Honda ще бъдат съвсем ограничени, защото уникалният начин, по който Honda строи автомобилите си, ги прави непригодни за използване на споделени платформи. Бизнес моделите на двата гиганта също са много различни. Honda извлича по-голямата част от печалбата си от мотоциклетите, което я прави доста по-неуязвима от икономическите кризи в сравнение с Nissan. Компанията е също най-големият световен производител на двигатели, включително за лодки, косачки и дори малки самолети.
Двата гиганта имат различен подход и към автономното управление - Renault-Nissan се съюзи с Waymo, дъщерната компания на Google, докато Honda инвестира в Cruise, безпилотния проект на General Motors.
Nissan, Honda и кабинетът на премиера са отказали коментар.