Банките в ЕС се превръщат в жертви на остарялата йерархична култура

Години наред политиката на Danske Bank позволяваше да се сключват незаконни сделки

Банките в ЕС се превръщат в жертви на остарялата йерархична култура

Снимка: Wikipedia

Енея Георгиева Автор: Енея Георгиева

Сред големите проблеми на европейската банкова система е остарялото схващане, че мениджърите са двигателят на успеха и могат да си позволят да работят без да се допитват до колегите си. Истината е, че когато служителите надолу по веригата спрат да усещат подкрепа от страна на управляващите финансовата институция, се появяват проблеми, способни да сринат бизнеса. Това коментира Джеспер Берг, генерален директор на датския орган за финансов надзор, предаде Bloomberg.

В центъра на най-големия скандал за пране на пари в Европа е Danske Bank, която все още не е адресирала изцяло слабите звена в корпоративната си култура, които се оказаха първоизточникът на трънливия път, през който преминава днес.

Преминаването от строго йерархична институция към такава, в която персоналът трябва да сигнализира за грешки и да говори открито, коства много усилия и време“, заяви Джеспер Берг, пояснявайки, че ръководството на Danske все още идентифицира ключови проблеми.

Банката полага усилия да промени своята политика, която позволяваше години наред да се сключват незаконни сделки. Датската банка е обект на разследвания в Европа и САЩ, след като от ръководството признаха, че голяма част от трансакции на стойност 200 милиарда евро (233 милиарда долара), които са преминали през сметки в Естония, са подозрителни. Срещу бившия главен изпълнителен директор на институцията са повдигнати наказателни обвинения, а служителят, управлявал естонското звено в центъра на скандала, извърши самоубийство.

От Danske заявяват, че са ангажирани да подобрят своята управленска култура и полагат усилия това да се случи възможно най-скоро. По думите на Карстен Бреум, главен директор на отдел "Човешки ресурси" в Danske, служителите вече могат по-лесно да докладват за нередности и грешки.

Изключително важно е за нашите служители да има ръководство, което да поема отговорност за проучване и разрешаване на нередности или грешки“, коментира Бреум. 

Низ от грешки

Аферата с прането на пари е само част, макар и най-голямата, в поредица от скандали, които урониха репутацията на Danske през последните години. Този месец банката беше атакувана отново от датския финансов регулатор (FSA), след като принуди най-бедните си клиенти да върнат повече, отколкото дължат, съгласно условията й за събиране на вземания. Главният изпълнителен директор на Danske Bank Крис Фогелзанг, който беше назначен на поста в средата на миналата година, се опита да разклати старата йерархична структура на организацията. Малко след като беше назначен, той заяви, че иска всички в банката да могат да говорят. Крис Фогелзанг дори прикани служителите да изпращат имейли директно до него с техните отзиви.

Междувременно лоялността на служителите в банката потъва", коментира Кирстен Ебе Брих, която е член на управителния съвет като представител на персонала.

Тя добави, че новата политика за комуникация е по-добра от старата, но служителите все още се притесняват да споделят открито мнението си. За това със сигурност са допринесли и обявените значителни съкращения на работните места.

Коментари: 0