Как и защо китайският бизнес превзе Евро 2020?

На футболното първенство през 2016 г. имаше само един спонсор от Китай

Как и защо китайският бизнес превзе Евро 2020?

Снимка: БТА

3494 ~ 2 мин. четене
Автор: Economic.bg

Вече няколко седмици погледите на хиляди европейци са вперени в борбата за надмощие над коженото кълбо на Евро 2020. Но почти всеки път, когато вниманието се отклони от играта, то бива привлечено от логото на някоя китайска марка. Докато на първенството през 2016 г. имаше само един спонсор от азиатската страна – телевизионният производител HiSense, сега в неговата компания са също TikTok, Vivo и Alipay. За сметка на това няма и помен от американските Facebook, Google, Amazon или Apple.

Организаторът на турнира УЕФА обяснява пред BBC, че всъщност няма „конкретна стратегия“ по отношение на сътрудничеството с китайски компании.

Въпреки това се стремим да ангажираме глобална аудитория, както и марките, които се присъединяват към нашата търговска програма.“

TikTok, собственост на китайската ByteDance, е заложил и на масирана промоционална кампания в своята платформа, където са интегрирани ефекти с добавена реалност и тематични хаштагове. УЕФА дори стартира официален акаунт за турнира, който вече има 4.2 милиона последователи.

И докато TikTok е доста популярно приложение сред децата на запад, то Alipay – платформата за разплащания на технологичния гигант Ant Group на Джак Ма – не може да се използва свободно от хора без китайско гражданство. Въпреки това дъщерната ѝ блокчейн компания Antchain миналия месец обяви петгодишна спонсорска сделка с УЕФА, а самата Alipay вече има осемгодишна такава. Китайската фирма дори предоставя награда за голмайстора на турнира.

Интересът на китайските играчи към Европа

ШуШу Чен, преподавател по спортна политика и управление в Университета в Бирмингам, казва, че HiSense е отчела ръст на продажбите след спонсорството си за турнира през 2016 г.

Интересно и това, че китайският президент Си Дзинпин е известен като голям футболен фен. Подкрепата за играта сега може да е контраотговор на затягането на правителствения контрол и регулирането на технологичните гиганти в страната. Рекламният анализатор Мат Бейли от Omdia е съгласен, че китайските фирми „усещат натиска“ на родния си пазар.

Европа се превръща във все по-важен пазар за китайските компании“, отбелязва той и насочва вниманието към експлозивния ръст на TikTok през 2020 г.

От друга страна, Китай се опитва да се отвори за западните играчи, каквито започна да привлича у дома преди няколко години. Китайските футболни фенове пък са жадни за играта в Европа. Английският Арсенал например има 200 милиона поддръжници там – около три пъти повече от цялото население на Великобритания. А те също гледат футболното първенство. В местния „Twitter” – микроблогинг платформата Webio, вече има над 5 млн. публикации с хаштаг „Евро“.

Явно, че китайските брандове осмислят спонсорството на Евро 2020 както заради интереса към европейските потребители, така и към тези у дома. А първенството е шанс за достигане до аудитория на масовия пазар.

Подкрепи Economic.bg