Как Норвегия стана пионер на електрическите превозни средства
Страната си постави за цел всички продадени нови автомобили да бъдат електрически до 2025 г. - десетилетие преди Европейския съюз
Норвегия се превърна в образец на прехода към електрически превозни средства (EV). Миналата година официалната правителствена статистика показа, че почти девет от всеки 10 продадени коли са електрически, предава DW.
През 2023 г. – последната година, за която има налични данни – световният процент на внедряване на EV е бил едва 18%, според Международната агенция по енергетика. Скандинавската страна пое забележителен ангажимент за борба с изменението на климата, воден от силни правителствени политики, стабилна инфраструктура и подкрепяща общественост.
Норвегия има за цел всички продадени леки автомобили да бъдат превозни средства с нулеви емисии до края на тази година, десетилетие преди Европейския съюз, на който тя не е член.
Богато, малко население, плюс силни стимули
Богатството и размерът на Норвегия несъмнено изиграха роля за успеха на EV. Страната има население от 5,5 милиона души и е една от най-богатите нации в света, благодарение на значителните петролни запаси - най-големите в Европа след Русия. Въпреки това, тези фактори сами по себе си не обясняват напълно постигнатия забележителен напредък.
Роби Андрю, старши учен в базирания в Осло Център за международни изследвания на климата CICERO, смята, че десетилетният ангажимент на Норвегия към местното развитие на електромобили е критичен фактор.
През 90-те години на миналия век Норвегия положи усилия да създаде компания за производство на електромобили“, каза Андрю пред DW, отбелязвайки как липсата на мощно местно лоби в автомобилната индустрия улесни тези инициативи.
Въпреки че ранните опити за производство на електромобили имаха ограничен търговски успех – бяха продадени само няколко хиляди автомобила – те насърчиха обществената осведоменост и приемането на електромобилността. Това проправи пътя за широкото приемане на батерийни автомобили от световни производители като Tesla и Volkswagen.
Данъчните облекчения и лесното придвижване помогнаха
Благоприятната държавна политика несъмнено спомогна за плавен преход към електрически превозни средства. Норвегия не налага ДДС (данък добавена стойност) или вносни мита върху електромобилите, които могат да съставляват между една трета и почти половината от цената на нов автомобил.
Електромобилите също бяха освободени от пътни такси и такси за паркиране. Те дори биха могли да използват автобусни ленти в и около столицата Осло. Групите с по-високи доходи се възползваха най-много от данъчните облекчения и новозакупеният електромобил често беше втора семейна кола.
След като почти достигна целта за приемане през 2025 г., правителството наскоро отмени някои от тези стимули. ДДС вече се прилага частично за големи и луксозни електромобили, струващи над 500 000 крони. Шофьорите от групите с ниски доходи все още печелят от много от стимулите и падащите цени на електрическите превозни средства.
Бьорне Гримсруд, директор на базирания в Осло транспортен изследователски център TOI, смята, че правителствените стимули са били "много скъпи", но достъпни, като се има предвид богатството на страната и желанието да бъде неутрална по отношение на климата до 2050 г.
Правителството събираше 75 милиарда крони годишно от данъци и такси за автомобили, но те бяха намалени наполовина“, каза Гримсруд пред DW.
Възприемането на електромобили на други места
Други страни, включително Германия, бяха обвинени в отстъпление от целите за смекчаване на климата чрез намаляване на субсидиите за нови електрически превозни средства много преди целите да бъдат постигнати. В понеделник федералният транспортен орган на KBA разкри, че 27,4% по-малко електромобили са били регистрирани през 2024 г. в Германия, най-големият автомобилен пазар в Европа.
Тези решения ще трябва да бъдат преразгледани, ако Германия, основен производител на електромобили, иска да изпълни целта си да има 15 милиона електрически превозни средства по пътищата до 2030 г.
Норвегия даде приоритет на домашните точки за зареждане
За Норвегия друго предимство е електрическата мрежа — една от най-екологичните и здрави в света. Хидроенергията представлява повече от 90% от производството на електроенергия в страната, като обикновено произвежда излишък от енергия, което спомогна за улесняване на домашното зареждане на електромобили.
Докато достъпът може да бъде предизвикателство другаде в Европа, повечето норвежци могат да зареждат електромобилите си у дома вместо в обществени точки за зареждане“, каза Гримсруд.
Проучване от 2022 г. на Норвежката EV асоциация установи, че около три четвърти от собствениците на електрически превозни средства живеят в самостоятелни домове, което улеснява инсталирането на точки за зареждане вкъщи. Доклад на базираната в Лондон консултантска компания LCP установи, че 82% от електромобилите в Норвегия се зареждат у дома, въпреки че тази цифра е по-ниска в градските райони.
„Повсеместното разпространение на таксуването от ниво 1 в Норвегия вероятно е оказало много по-голямо влияние върху приемането на електромобили], каза за DW Ланс Ноел, продуктов ръководител в базирания в Сан Диего Център за устойчива енергия. Зареждането от ниво 1 се отнася до зарядните станции с по-ниска мощност, използвани в домове, фирми и училища.
Ноел каза, че други страни биха направили добре да „помислят за по-евтини и по-видими начини да направят електромобилите интегрирани в обществото“, вместо да дават приоритет на по-бързата обществена инфраструктура за зареждане, известна като ниво 2 и 3.
Малко вероятно е Тръмп да повтори успеха на Норвегия
Докато очакват завръщането на Доналд Тръмп в Белия дом, много американци са загрижени, че той ще се отклони от политиките на администрацията на Байдън, насочени към насърчаване на приемането на електромобили, моделирайки донякъде постиженията на Норвегия.
Новоизбраният президент републиканец обеща да прекрати федералните данъчни кредити за покупки на електромобили, както и да наложи нови мита върху чуждестранните производители на автомобили, което може да подхранва по-високи цени. Няколко американски щата също планират да намалят собствените си стимули за електромобили. Това е въпреки прогнозата на Cox Automotive, че приемането на EV в САЩ ще достигне едва 8% миналата година.
В САЩ също се наблюдава забавяне на продажбите на електромобили през последните месеци поради опасения за достъпността и липсата на инфраструктура за зареждане. Миналата седмица Tesla отчете първия си спад на продажбите от повече от десетилетие.
Отбелязвайки как политиките за електромобили вероятно ще направят „крачка назад“ при Тръмп, Ноел, който преди това е проучвал приемането на електромобили в скандинавските страни, каза, че едва ли е изненада, че страните, които инвестират най-много в политиката за електромобили, жънат най-много награди.
Може би начинът, по който страните, които се борят най-много да възпроизведат това, което е направила Норвегия, ще бъде да намерят политическата воля да имат силни и ясни политики“, добави той.