Как търговските кораби може да се предпазят от атаки в открито море?
Все по-голям брой товарни кораби са атакувани в Червено море, което поставя под въпрос безопасността на търговското корабоплаване

© ECONOMIC.BG / Depositphotos
Въоръжени мъже пристигат сякаш от нищото, спускайки се от ясно синьо небе. Техният хеликоптер кръжи над дълъг 190 метра търговски кораб в Червено море, ключов воден път между Арабския полуостров и Североизточна Африка, пише BBC.
Маскираните носят екипировка в черно и цвят каки, насочват картечниците си по палубата, докато крачат към мостика на кораба. След като го достигнат, има викове, те насочват оръжията си към екипажа, който се предава с вдигнати ръце. Това е отвличане.
Подкрепяните от Иран бунтовници хути поеха контрола над Galaxy Leader, превозвач, в Червено море в края на ноември. Това е един от най-сериозните инциденти с морската сигурност през последните години и е един пример за ескалация на военна дейност в Червено море, свързана с войната Израел-Газа. Хусите се погрижиха да заснемат своето отвличане на видео за публично разпространение. Екипажът на Galaxy Leader, всичките 25 от тях, остава в плен, докато самият кораб е закотвен извън пристанището на Ходейда в Йемен.
След този инцидент имаше няколко други атаки срещу търговски кораби в Червено море, като норвежки танкер – MT Strinda – беше ударен от ракета, а други кораби в района съобщиха, че са обстрелвани от въоръжени мъже в моторни лодки.
Системи за безопасност
Хората отдавна се озадачават как да осигурят търговските кораби срещу заплахи от насилие – особено по-често срещаните форми на нападение, при които нападателите използват малка лодка или лодки, за да се доближат до търговски кораби. Сомалийските пирати станаха известни с това в началото на 2000 г. и срещу тях бяха разгърнати широка гама от смъртоносни и несмъртоносни оръжейни системи. Какво стана с всички тези джаджи? И полезни ли са днес за кораби, плаващи в най-опасните морета на света?
Това е многозвучен, много високочестотен тон. Много силен“, казва Ричард Данфорт, главен изпълнителен директор на Genasys, базирана в САЩ технологична компания. — „Ще ви накара да си запушите ушите.“
Той описва възможностите на акустичните устройства с голям обхват на неговата фирма, известни като LRAD, които Genasys – бившата американска технологична корпорация – представи в началото на 2000-те години. Данфорт казва, че идеята на LRAD е или да позволи комуникация на дълги разстояния на устни предупреждения към заподозрените, или за излъчване на неприятен, дезориентиращ тон с голяма сила на звука.
Някои ранни LRAD устройства бяха в състояние да изпратят звук през воден участък към цели на разстояние близо 500 м. Genasys твърди, че нейните модели вече могат да излъчват звук до 3000 м, докато автоматично проследяват целта. Компанията твърди, че тяхната система може да работи дори ако нападателите носят защита за ушите. „Тъй като голяма част от човешкия слух се обработва от вибрациите на малките кости в лицето и челюстта ви, тапите за уши или слушалките правят малко, за да намалят ефектите на LRAD“, казва говорител.
Данфорт добавя, че някои големи търговски кораби, включително контейнеровози, в момента плават с инсталирани LRAD системи. Някои от тях са настроени така, че членовете на екипажа да могат да ги управляват дистанционно от мостика – за да ги насочат, например, към лодка, пълна с идващи пирати. LRAD се използват и от ВМС на САЩ, някои ядрени електроцентрали, богати собственици на яхти и една система дори е на място в язовира Хувър на река Колорадо, според Данфорт.
Но доклади от 2008 г. предполагат, че системата LRAD е била неефективна, когато сомалийските пирати са отвлекли MV Biscaglia, химически танкер, въпреки че Genasys казва, че LRAD никога не е била използвана по време на инцидента. Екипът по сигурността, защитаващ кораба, беше принуден да скочи от борда. Отделно, екипажът на круизен кораб през 2005 г. докладва за успешно използване на LRAD и други техники за отблъскване на сомалийските пирати, след като корабът е бил атакуван с ракетни установки.
Звуковото оръжие също не е неразрушимо. „И преди са повреждали LRAD“, казва Данфорт, докато описва случай, в който полицията използва едно от устройствата, за да комуникира с въоръжен заподозрян, скрит в сграда. „Нападателят отвори вратата и стреля по системата“, спомня си Данфорт. „След това вече не функционираше.“
LRAD е само един инструмент на разположение на собствениците на кораби във време, когато някои от най-важните водни пътища в света са станали изключително опасни за корабоплаването. Войната в Украйна означава, че търговските кораби в Черно море също са изложени на риск от нападение, докато конфликтът в Газа доведе до нарастващ брой атаки от бунтовниците хути в Червено море.
Мерки за защита
Международното морско бюро (IMB) също подчертава, че въпреки че сомалийското пиратство е много по-рядко срещано днес, то не е напълно неутрализирана заплаха. И все още има случаи на пиратство в Гвинейския залив, например, и Сингапурския пролив. Качването на кораби в Сингапурския пролив по-специално, един от най-натоварените водни пътища в света, повишава риска от опасни сблъсъци с големи търговски кораби, казва говорител на IMB.
Собствениците на кораби, които търсят начини да направят своите кораби по-сигурни, имат достъп към удобно ръководство обаче. Нарича се BMP 5 и е дело на множество организации от корабната индустрия. В раздела „Мерки за защита на кораба“ има съвети за укрепване на вратите и прозорците, например, и да се уверите, че можете да видите какво се случва около кораба от мостика. Това обаче не е всичко.
Помислете за поставяне на добре конструирани манекени на стратегически места около кораба, за да създадете впечатление за по-голям брой екипаж“, предлага досието.
Също така се споменава бодлива тел и различни бариерни системи, които да спрат нападателите да се катерят на борда. Една полезна бележка обяснява как можете да попречите на взривни устройства да повредят моста: „Оградата с верижна връзка може да се използва за намаляване на ефектите от RPG (ракетна граната).“
Редица технологии, разработени като начини за задържане на нападателите на кораби, обаче са отпаднали - поне в областта на търговското корабоплаване. BAE Systems излезе с лазерно базирано устройство, което може да се използва за предупреждение на пиратите на разстояние до 2000 метра да се пазят далеч или да ги заслепява от по-близки разстояния. Говорител на компанията казва, че въпреки че фирмата е изпробвала тази технология за приложения срещу пиратството в миналото, в момента на търговски кораби не се използват такива продукти на BAE.
Друга компания, QinetiQ, помогна за разработването на специална мрежа, която може да бъде изстреляна от хеликоптер срещу приближаващите атакуващи лодки. На теория мрежата ще се увие около витлото и ще деактивира плавателния съд. QinetiQ обаче потвърди пред BBC, че системата вече не е достъпна за търговско корабоплаване.
Водни оръдия
Водните оръдия са друга стратегия, която е използвана. В разгара на кризата с пиратството в Сомалия, шведската фирма Unifire AB пусна на пазара своите дюзи за високо налягане като решение. Компанията изглежда вече не ги предлага на пазара за такива приложения и говорител отказа коментар за тази статия. Но видеоклипове, качени в YouTube преди около 12 години, със саундтраци на рок китара и надписи като „масивен удар“, предполагат, че устройствата на Unifire могат да бъдат фиксирани отстрани на големи търговски кораби и насочени към враждебни лодки. С обхват до 90 м, маркучите са способни да изстрелват до 5000 литра вода в минута.
Бившият морски капитан Тим Нейз разработи водна отбранителна система в предишната си компания International Maritime Security Network. Проектът включваше големи противопожарни маркучи, които щяха да произвеждат размахващи се водни струи по борда на гигантски кораби.
Можете да създадете завеса около кораба, през която те да не могат да преминат“, казва Нейз, обяснявайки потенциалното въздействие върху нападателите, приближаващи се от морското равнище.
Въпреки че водни оръдия са били използвани срещу пирати в миналото, Шон Робъртсън от EOS Risk Group, компания за управление на сигурността, е скептичен, че подобни устройства ще работят срещу тежко въоръжени, силно решителни нападатели.
Ако имате ракетни гранати и AK-47, може би водната струя няма да ви попречи“, казва той.
Една от, безспорно, по-шантави идеи, които се появиха в разгара на кризата с пиратството в Сомалия, беше нападателите да бъдат пръскани с неприятни химикали. Преди години Нейз поиска от компания в САЩ да предложи такова вещество. Той казва, че това не би причинило трайно нараняване, но е било „гадно“ нещо, което е имало ярък флуоресцентен жълт цвят. Повече от десетилетие по-късно Нейз потвърждава, че сместа никога не е била използвана по време на истински инцидент по сигурността в морето. Сега той осигурява обучение по сигурността на собствениците на кораби в Sea School, морско учебно заведение във Флорида.
Охрана
Нещото, което спря пиратството, бяха въоръжените охранители на борда“, казва Крис Лонг, директор на разузнаването в Neptune P2P Group, компания за морска сигурност. „Пиратите не искаха да бъдат убити, те просто искаха пари и ако имаше опасност да се стреля по тях, те си тръгваха.“
Neptune P2P Group предлага въоръжени контингенти за сигурност на операторите на търговски кораби, въпреки че търсенето е намаляло рязко през последните година или две, казва Лонг. Едно време собствениците на кораби биха платили над 76 хил. долара за британски екип от трима души, но други страни сега предлагат подобни решения за малка част от тази цена, обяснява той.
Дори и с такава защита на борда, в ситуация, в която тежко въоръжени подкрепяни от държавата или политически мотивирани нападатели, като хусите, трябваше да се качат на кораб, екипът за сигурност вероятно нямаше да може да ги спре, казва Лонг. Робъртсън е съгласен с този подход, като отбелязва, от една страна, правните последици.
Ако бяха застреляли хуси, които се качват на борда на плавателен съд, адът щеше да се развихри“, казва той.
Когато заплахата надхвърля малка лодка с пирати с оръжия, за търговския кораб е почти невъзможно да се защити, казва Якоб Ларсен, ръководител на морската безопасност и сигурност в асоциацията на собствениците на кораби Bimco. Атаките от високоспособни военни екипи, ракети и заредени с експлозиви дронове са твърде сложни, за да бъдат отхвърлени. Не можете да поставите противовъздушни или противоракетни системи и на търговски кораби, подчертава той: „Такива оръжия просто не са достъпни за търговско корабоплаване“.
Една възможност, която е достъпна за екипажа на кораб, който е подложен на тежка атака, е да се оттегли в „цитаделата“ – защитена стая или камера някъде на кораба. Това обикновено са засилени съоръжения в стил паник стая, казва Ларсен, с комуникации с външния свят и може би дори ограничен контрол за самия кораб. Тази стратегия обаче рискува да се противопостави на отвличащата сила, добавя той.
Но някои мерки за борба с пиратството могат да бъдат ефективни срещу по-малко оборудвани агресори, казва Ларсен. Той си спомня предишната си роля в корабния гигант Maersk.
Преживяхме няколко атаки край Нигерия“, казва той. „Те всъщност бяха отблъснати от физически бариери и увеличаване на скоростта.“
Една от малкото налични опции, които наистина могат да помогнат за предпазването на търговските кораби от повишени заплахи, е военноморската защита. Към момента на писане на статията американската армия обмисля ескортиране на търговски кораби в района на Червено море, които биха могли да бъдат изложени на риск от нападение, докато американският флот наскоро свали три дрона при самоотбрана, според Централното командване на САЩ. Френска фрегата също е прихванала два дрона в района, съобщи френската армия. Ларсен казва, че Bimco приветства всички военноморски активи, които могат да бъдат разгърнати в защита на търговското корабоплаване.
И Робъртсън посочва, че без подкрепа като тази търговските кораби могат да бъдат силно уязвими.
В известен смисъл те са нещо като плаващи патици“, казва той.