Какво предстои за най-голямата ракета в историята на човечеството – Starship
SpaceX се надява в бъдеще да разработи космически кораб, който да се използва по-скоро като самолет
Илон Мъск иска новата му ракета да революционизира космическите полети. И в момента тази ракета, Starship, е най-големият и най-мощен космически кораб, построяван някога, разказва BBC.
Той е проектиран с възможността да бъде напълно и бързо използваем повторно. Частната компания SpaceX, която стои зад проекта, се надява да разработи космически кораб, който да може да се използва повече като самолет, отколкото като традиционна ракетна система, който да може да каца, да зарежда гориво и да излита отново няколко часа след кацане.
Кога ще е следващото изстрелване на Starship?
Въпреки че все още няма точно определена дата за следващия полет на ракетата, но това може да се случи още този уикенд – и SpaceX очаква големи неща.
Това би било петото излизане на Starship и всички погледи ще бъдат насочени към фазите на кацане – по-специално към връщането на долната част на ракетата, бустера Super Heavy.
Досега сме виждали само това, което може да се нарече симулирано кацане в морето, или „спускане във водата“. Това ще бъде първият път, в който може да видим завръщането на бустера на стартовата площадка.
Но за да бъде използван космически кораб многократно, подобно на самолет, той трябва да може да се приземява безопасно.
Мъск каза, че ще опитат да "хванат" бустера във въздуха при завръщането му към Земята с помощта на огромни механични ръце, или „клечки“, прикрепени към стартовата кула – или както Мъск я нарича: „Мехазила“. Това е нещо, което никога не е правено досега, а в SpaceX искат да уловят кораба – горната част на превозното средство – по същия начин. Но това няма да се случи при предстоящия тестов полет.
Ще отиде ли Starship на Марс?
Досега нито една от мисиите на Starship не е била с екипаж и няма планове на следващия полет да се качат хора. Но Мъск и неговата компания наистина имат големи планове, че ракетната система някой ден ще отведе човечеството на Марс.
Пътуване до Червената планета все още е далеч в бъдещето. Но гигантската ракета вече има някои впечатляващи характеристики и превъзхожда всичките си предшественици.
Колко голям и мощен е Starship?
Starship е двустепенно превозно средство. „Корабът“ е най-горната част и седи върху бустер, наречен Super Heavy.
Тридесет и три двигателя в основата на този бустер произвеждат около 74 меганютона тяга. Това е почти 700 пъти по-мощно от тягата, генерирана от един обикновен пътнически самолет Airbus A320neo. Ако някога сте летели с Aer Lingus, British Airways или Lufthansa, представете си колко е приятно да излетите с един от тези самолети. След това умножете това по 700.
Превозното средство е пораснало с около метър след втория си тестов полет през юни тази година, като сега Starship е с височина малко над 120 метра. Причина за удължаването е, че бустерът също бе удължен с метър. Освен това е около два пъти по-мощен от ракетата Saturn V, която за първи път изведе човечеството до повърхността на Луната.
Според SpaceX тази мощност трябва да може да премести товар с тегло най-малко 150 тона от стартовата площадка до ниската околоземна орбита.
И корабът, и бустерът Super Heavy се захранват със смес от леденостуден течен метан и течно кислородно гориво, известна като металокс (съчетание от наименованията на двете съставни части на сместа).
Какви са постиженията на Starship към момента?
Starship е имал четири тестови полета досега. По време на първия ракетната система експлодира рано, преди бустерът да успее да се откачи.
Струва си да се отбележи, че подобни ситуации са част от плана на SpaceX да ускори развитието чрез пускане на системи, за които знаят, че не са съвършени, а след това да се учат от грешките. И при всеки тест се наблюдава реален напредък – първо с безпроблемно отделяне и впоследствие с успешно завръщане, при което и корабът, и бустерът успяха да се спуснат контролирано и да се реят над Индийския океан и Мексиканския залив, докато не се потопиха във водата.
Как се приземява Starship?
Всеки, който наблюдава отблизо как бустерът се връща на Земята, може да очаква гръмотевичен тътен, докато забавя скоростта си от свръхзвуковата.
Въпреки че SpaceX планира да хване бустера с "ръцете" на Мехазила, няма да видим подобно действие спрямо горната част – самия кораб – този път. Когато това стане, не би трябвало да изглежда много по-различно от спускането на бустера.
Но тъй като няма изстрелваща кула – Мехазила – на Марс или на Луната, корабът ще трябва да може да кацне самостоятелно.
За да направи това, машината започва да маневрира хоризонтално, когато се спуска, по начин, който Мъск нарича "обръщане по корем". Това увеличава съпротивлението на машината и я забавя. След като се приближи достатъчно до повърхността, тогава тя е достатъчно бавна, за да запали двигателите си, които да я обърнат вертикално. След това корабът използва своите ракети, за да се насочи безопасно надолу и да кацне върху твърда подложка на "краката си".
Всичко това бе постигнато от Starship в предишния му полет – освен кацането на площадка. Досега е кацал само в морето.
Какви са предизвикателствата?
Една от целите на тестовото летене е да се подчертаят проблемните области, а бързият обрат между всеки тестов полет означава, че слабостите трябва да бъдат преработени със светкавична скорост.
Ако нещо се обърка, цялата вътрешна структура на ракетата може да се разтопи от горещи газове.
За какво друго ще се използва Starship?
Има няколко неща, за които Starship може да се използва в скоро време.
Досега SpaceX e използвал ракети от серията Falcon 9, за да изстреля своите търговски сателити, известни като Starlink. Те имат кратък живо, около пет години, и групата им в орбита трябва постоянно да се попълва, за да се запази същият брой сателити в космоса. НАСА също иска да използва Starship като част от своята програма Artemis, която има за цел да установи дългосрочно човешко присъствие на Луната.
В по-далечното бъдеще Мъск иска Starship да прави пътувания на дълги разстояния до Марс и обратно – около девет месеца пътуване във всяка посока.
„Възможно е да има пет или шест души на кабината на кораба, ако искаме да я запълним. Но мисля, че е най-реалистично да са двама или трима – и така номинално около 100 души на полет до Марс“, Мъск каза.
Идеята е корабната част от превозното средство да бъде изпратена в ниска околоземна орбита и да се „паркира“ там. След това тя може да бъде презаредена от „танкер“ на SpaceX – друг кораб без прозорци – за по-нататъшното ѝ пътуване до Марс.
Също така е възможно Starship да се използва за изстрелване на космически телескопи. "Хъбъл" например е с размерите на автобус, а "Джеймс Уеб" е почти три пъти по-голям от него. За да поставите бързо хиляди сателити или по-голям телескоп, имате нужда от голяма ракета.
И накрая, Starship е построен да носи тежки товари, необходими за изграждането на космически станции, и в крайна сметка инфраструктура за човешко присъствие на Луната.
Колко парникови газове отделя Starship?
Ракета, която е 700 пъти по-мощна от пътнически самолет, непременно ще има някакво въздействие върху околната среда.
Проект на екологичен доклад от Федералната авиационна администрация на САЩ (FAA), публикуван през юли, показва, че новият лиценз, за който SpaceX кандидатства, ще им позволи 25 изстрелвания на Starship на година. FAA казва, че това ще емитира общо 97 342 тона CO2 еквивалент, или 3894 тона на изстрелване. За сравнение, обикновен автомобил в САЩ отделя около 4.6 тона CO2 годишно, според Агенцията за опазване на околната среда на САЩ. Това означава, че едно изстрелване на Starship отделя толкова парникови газове, колкото 846 автомобила биха отделили за една година. От гледна точка на тези данни, изглежда незначително спрямо традиционната авиационна индустрия.
Но тъй като Мъск се надява да увеличи броя на изстрелванията в бъдеще до потенциално стотици на година, тези числа може да започнат да се увеличават.