КФН показа как точно ще поскъпва „Гражданска отговорност“
Регулаторът разписа нивата на ценообразуване при 20-степенна скала

Комисията за финансов надзор (КФН) представи как точно ще поскъпва, и съответно поевтинява, задължителната автомобилна застраховка „Гражданска отговорност“ след въвеждането на новата система „бонус-малус“. Регулаторът публикува проекта за обществено обсъждане, като той предлага 20-степенна скала на ценообразуване на премиите, които варират от 25% поевтиняване за изрядните шофьори до 400% поскъпване.
КФН също така представя каква част, според тях, ще засегна всяка от 20-те скали. За изчислението се взима примерна базисна премия от 300 лв. В този случай най-изрядните ще платят 225, а водачите, причинили смърт на пътя ще платят 1200 лв. застраховка, или с 900 лв. повече.
Нарушенията, които ще се вземат предвид за определяне на бонус-класа включват преди всичко административните нарушения по Закона за движението по пътищата, които в най-голяма степен допринасят за причиняване на пътнотранспортни произшествия. Също така в изчисляването на цената ще се гледат престъпленията по Наказателния кодекс, които в преобладаващата си част са свързани с настъпили пътнотранспортни произшествия, от които са били причинени материални щети, телесни повреди или смърт на физически лица.
Сред примерите за нарушения, влизащи в изчисляването на премията по полиците, са превишаване на ограничението на скоростта с повече от 20 км/ч; изпреварване, създаващо непосредствена опасност за движението; отнемане на предимство; опасни маневри; управление на моторно превозно средство под въздействието на алкохол, наркотични вещества или техни аналози.
Всяко едно от административните нарушения или престъпления, които имат отношение към определянето на „бонус-малус“ класа носи съответния брой малус точки, като всяка от тях води до увеличаване на класа на водача с една степен нагоре. Например, ако водач се намира в базовия клас 6, при влизане в сила на наказателно постановление или електронен фиш за превишаване на скоростта в населено място с между 21 и 30 км/ч – нарушение, за което се предвиждат 3 малус точки, неговият клас ще се промени на 9 клас. Такъв би бил случаят ако водачът е шофирал с повече от 70 км/ч на обикновена градска улица, където ограничението е 50 км/ч или с повече от 90 км/ч на столичния бул. „България“, например, където ограничението е 70 км/ч, казват от КФН.
Гаранционният фонд, на база информацията, получена чрез електронен обмен на данните относно влезлите в сила актове за налагане на наказания на административните нарушения и престъпленията, предвидени в наредбата, определя коефициента на корекция, като по този начин трябва да се изключи рискът от субективизъм. Съгласно предложения проект коефициентът, с който се коригира застрахователната премия по застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите, се определя автоматизирано от информационната система на Гаранционния фонд и съответства на коефициента на най-високия „бонус-малус“ клас между определените класове на собственика/собствениците и на водача/водачите на МПС, вписан/и в застрахователната полица.