Китай вече тества „летящи“ коли
Според информацията автомобилът е левитирал над магнитна релса със 143 мили в час

© ECONOMIC.BG / Depositphotos
Ако някога сте си представяли бъдеще, изпълнено с летящи коли, мечтата ви вече се доближава малко повече до реалността, пише CNBC. Китайски изследователи от университета Southwest Jiaotong в Чънду, провинция Съчуан, извършиха пътни тестове на модифицирани пътнически автомобили, които използват магнити, за да се носят на 35 милиметра над проводяща релса, според китайската държавна информационна агенция Синхуа.
Изследователите са оборудвали седаните с мощни магнити върху пода на автомобила, което им позволяваше да левитират над проводяща релса с дължина почти пет мили. Тествани са общо осем автомобила, като един тест е достигнал скорост от приблизително 143 мили в час, според медийната информация.
Видеоклип, публикуван в Twitter от китайски журналист, показва как превозните средства се носят – макар и неравномерно – по пистата.
A #maglev vehicle technology test saw a 2.8-tonne car float 35 millimeters above the road and run on a highway in #Jiangsu, east China. A permanent magnet array was installed for levitation. pic.twitter.com/7vWc8TvJpn
— QinduoXu (@QinduoXu) September 12, 2022
„Синхуа“ казва, че тестовете са проведени от държавните транспортни власти, за да проучат мерките за безопасност при шофиране с висока скорост. Но Денг Зианг, един от университетските професори, разработили превозните средства, каза пред държавната новинарска агенция, че използването на магнитна левитация за пътнически превозни средства има потенциала да намали потреблението на енергия и да увеличи обхвата на превозните средства.
Това може да бъде полезно за индустрията на електрическите превозни средства, която има „безпокойство за пробега“, или когато потребителите се страхуват, че няма да могат да завършат пътуване с електрическо превозно средство, без да изчерпят мощността.
Някои търговски влакове използват магнитна левитация, или „маглев“, което включва наелектризиране на магнитно поле за бутане или теглене на превозни средства при високи скорости – от 80-те години на миналия век. Днес Китай, Япония и Южна Корея използват маглев влакове. Миналата година Китай дебютира с маглев влак стрела в Кингдао, провинция Шандонг, който може да достигне максимална скорост от 373 мили в час.
Теоретично, технологията маглев позволява високоскоростно пътуване, без да се използва толкова много енергия, колкото мощността на традиционния двигател, поради липса на триене. Технологията се използва за хиперлуп проекти на The Boring Company на Илон Мъск и Virgin Hyperloop One на Ричард Брансън. Изследователите проучват потенциала на автомобилите с магнитен подем в продължение на повече от десетилетие, като през 2012 г. Volkswagen проектира концептуален модел на летящ автомобил.
Но потенциалните проблеми с безопасността все още трябва да бъдат разгледани. Например, какво се случва, ако кола, движеща се с висока скорост, напусна магнитната си писта или бъде изхвърлена от курса от немагнитно превозно средство? Съществува и много трудният проблем с инфраструктурата: изграждането на национална мрежа от електромагнитни магистрали вероятно ще отнеме години и огромен публичен ресурс във всяка страна, отбелязва AutomoBlog.
Предизвикателствата може да си струват преодоляването: „Епохата на магнетизма“ може да революционизира енергийната индустрия и да помогне в борбата с изменението на климата, според публикация в LinkedIn от 2018 г. на Джордж Сасин, вицепрезидент на Държавния орган за енергийни изследвания и развитие на Ню Йорк.
„Въпреки че звучи като научна фантастика, това може да бъде нашето ежедневие след 50 години“, написа тогава той.