Китайски коли заливат Русия
Продажбите на китайски автомобили в Русия изглежда са достигнали своя връх – в момент, в който вътрешното производство опитва да се възстанови след напускането на западните автомобилни производители. Това показват данни, с които разполага Reuters. Неотдавнашният растеж на пазара обаче може да спре, тъй като разходите за внос и лихвените проценти започват да се повишават.
Числата са ранни индикатори, че руският автомобилен пазар и ролята на Китай в него са се стабилизирали след почти две години на катаклизми, причинени от санкциите, наложени на Москва, и внезапното напускане на западните компании след нахлуването в Украйна.
Но секторът, който отбеляза почти 60% спад в продажбите през 2022 г. и производството потъна до постсъветско дъно, все още е далеч от нивата си преди инвазията. Продажбите и производството през 2023 г. се очаква да бъдат сред най-ниските за последните 10 години.
Преди началото на войната, започнала на 24 февруари 2022 г., китайските автомобили представляваха по-малко от 10% от руския пазар. През август тази година делът им в общите продажби достигна почти 56%, показват данни на аналитичната агенция Autostat и консултантската компания PPK.
Китайските марки продават около 60 000 автомобила всеки месец от август насам, което съответства на 53% дял през септември. Продажбите включват вносни автомобили и произведени в Русия, пише Reuters.
Китайски производители, като Haval, Chery и Geely, се възползват от напускането на западните играчи, които доминираха на пазара преди нахлуването в Украйна, което показва нарастващата зависимост на Москва от Пекин и нарастващите икономически връзки с Китай.
Русия скочи от 11-то място и вече е най-големият пазар за износ на автомобили в Китай, достигайки стойност от 9.4 милиарда долара за периода януари – октомври, показват данни на китайските митници. През същия период на миналата година износът на автомобили за Русия възлиза на 1.1 милиарда долара.
Като цяло, месечните продажби на автомобили в Русия вече са двойно повече от преди година, показват числата на Autostat, докато отделни данни от федералната статистическа служба Росстат показват, че производството на автомобили е било почти три пъти по-високо през септември на годишна база, подчертавайки частичното възстановяване на частния сектор.
Китайските производители на автомобили бяха от решаващо значение в този процес, но тъй като търсенето вече е до голяма степен задоволено, има таван за по-нататъшното им разширяване, каза изпълнителният директор на Autostat Сергей Удалов пред Reuters.
Пазарът достигна състояние на равновесие – основните китайски марки дойдоха в Русия и търсенето е задоволено“, каза Удалов.
Водещият руски производител на автомобили „Автоваз“, който произвежда най-популярните автомобили – Lada, се грижи за търсенето на евтини автомобили, докато китайските марки запълват празнината, оставена от западните производители за по-скъпи автомобили, добави Удалов.
Тази тенденция може да се промени, ако „Автоваз“ или китайските производители на автомобили се стремят да навлязат в различни ценови категории. Но засега, въпреки понижените продажби и производство, перспективите на пазара за растеж са слаби.
Нестабилен пазар
Санкциите срещу Русия допринесоха за по-малкото производство и продажби на автомобили, най-вече през 2022 г., но също и след като Москва анексира Кримския полуостров от Украйна през 2014 г.
Продажбите не са надхвърлили 2 милиона автомобила от 2014 г. насам, а производството също е по-малко. Малко над 626 000 нови коли са продадени в Русия през 2022 г. и почти 830 000 през януари – октомври тази година.
Наблюдава се умерено възстановяване от спадовете през 2022 г., но загубата на западни технологии и опит вреди на сектора, казват анализаторите, дори когато китайските производители на автомобили са се настанили в някои от фабриките, освободени от техните западни колеги.
През първите три тримесечия на 2023 г. Русия е произвела само няколко хиляди автомобила повече, отколкото през същия период на миналата година, показват данни на Росстат, но цифрите сега вървят нагоре.
Растежът на задържаното търсене, който започна в края на пролетта и продължи през август, започна да се изчерпва през септември“, каза икономистът Наталия Зубаревич, професор в Московския държавен университет.
Заплатите се покачват, отчасти поради инфлацията над целевата стойност, но четирите повишения на лихвените проценти от юли досега – общо с 15% – означават, че въпреки че хората имат повече пари, кредитите са много по-скъпи.
Ключовата лихва трябва да има депресиращ ефект (върху заемите за автомобили) и това трябва да се види през октомври и ноември“, каза Зубаревич.
Междувременно спадът на рублата до 100 спрямо долара тази година направи вноса по-скъп, което потиска покупките на китайски автомобили. Оттогава се възстанови до около 90 за долар.
Този месец централната банка на Русия заяви, че забраната за внос на някои японски автомобили, съчетана с отслабването на рублата, повишава цените на чуждите марки.
Миналата седмица „Автоваз“ понижи с 10% прогнозата си за производство за 2023 г., която беше за 400 000 автомобила Lada. Това е в отговор на санкциите на САЩ срещу руската индустрия през септември, които бяха насочени конкретно към „Автоваз“.
Пазарът е в изключително нестабилно, нестабилно състояние“, каза Зубаревич.