Българите ще харчат още повече за коледни подаръци

Средният бюджет за тази година е над 350 лева, показва онлайн проучване

Българите ще харчат още повече за коледни подаръци

Снимка: Pixabay

1152 ~ 3 мин. четене
Economic.bg Автор: Economic.bg

Тази година за Коледа българите планират да закупят подаръци на поне 7 души от приближения си кръг на средна обща стойност 358 лв., като и тази година онлайн търговците ще бъдат предпочитани. В същото време нарастващият недостиг на стоки и постоянното покачване на цените могат да се превърнат в предизвикателство за купувачите, показва проучване на онлайн търговеца Pazaruvaj.com. То е проведено чрез онлайн събиране на данни (CAWI), въз основа на извадка от 867 респонденти.

Тазгодишният коледен бюджет

Данните показват, че потребителите планират средно 358 лв. за коледни подаръци тази година, което е увеличение със 7 лв. спрямо 2020 г., но като средна стойност.

Разходите за коледни подаръци могат да достигнат до 19% от средния нетен месечен доход на едно домакинство. Цели 27% от близо 360 левовата рамка са посветени на подаръци за децата.

През 2021 г. средният разход за подарък е 54 лв., което е с 22 лв. под средната стойност на подарък за миналата година. Това обаче не е изненадващо, тъй като тази година българите планират да поднесат подаръци за Коледа на повече хора.

Подаръци за сметка на празненство

„Докато списъкът с хора, на които купуваме подаръци, намаля от средно 10 души на 5 души през 2020 г. в сравнение с 2019 г., през 2021 г. планираме да купим коледни подаръци за повече наши близки – средно 7 души. Като се има предвид разширяващият се кръг от хора, за които планираме подарък, доколкото епидемиологичната обстановка го позволява, отново ще се осмелим да се срещнем с близките си по празниците лично“, показва проучването.

Основната група хора, за които са предназначени подаръците тази година, отново са членовете на тесния семеен кръг: 62% от анкетираните планират да купят подарък предимно за своя партньор, съпруг или съпруга; 56% - за майка си; 54% - за детето/децата си; 36% - за баща си и също 36% приготвят изненада за братята и сестрите си. Като близо 27% от 358-те лева ще се изхарчат за детски подаръци.

Кои подаръци са най-търсени

Безспорно COVID-19 предначерта гамата от хитови продукти през миналия коледен сезон, като трите най-популярни категории подаръци преди година бяха облеклото (48%), грижа за красотата и козметика (38%) и играчки (36%).

Тази година търсенето на битова електроника е най-високо (52%). На второ място е облеклото (45%), на трето място са обувките (35%), а на четвърто място са 34% мобилните телефони, таблети и техни аксесоари (калъф, селфи стик, стойка и др.).

Онлайн пазаруването VS моловете

През 2020 г., поради епидемиологичните ограничения, покупката на коледни подаръци се случваше в много по-голяма степен онлайн, отколкото през която и да е предходна година.

Данните сочат , че през празничния сезон на 2021 г. в сравнение с миналата година по-малко хора планират да купуват подаръци от онлайн магазини (75% през 2021 г., спрямо 82% през 2020 г.), затова пък по-скоро биха предпочели да разглеждат лично в търговски центрове и молове (47% през 2021 г., спрямо 43% през 2020 г.), в традиционни магазини, специализирани магазини, супермаркети (27% през 2021 г., спрямо 25% през 2020 г.). Вижда се, че тази година хората биха искали да участват по-активно в треската за пазаруване за Коледа и да изживеят празничната атмосфера, но все още се сдържат.

Гринч на 2021 г.: Недостиг на стоки и повишаване на цените

Най-силният и натоварен период от търговията всяка година са последните 6-8 седмици преди Коледа, допълнени с промоциите на Черния петък.

„Тази година може би е препоръчително да започнете да купувате подаръци възможно най-скоро, тъй като от началото на годината се наблюдава драстичен недостиг на складови наличности и повишения на цените. Изборът също е ограничен за много продуктови категории - особено на пазара на техника - поради стагнацията на азиатското производство в резултат на коронавируса, и забавянето на международния морски транспорт“, съветват от Pazaruvaj.com.

Общо взето тазгодишният коледен сезон може да е по-скъп, но по-скромен по отношение на промоциите и избора в сравнение с миналата година. В същото време се очаква промоциите на Черния петък да продължат през целия ноември.

Подкрепи Economic.bg