Коронавирусът може да сложи край на евтините самолетни билети
След кризата много авиокомпании ще фалират, което ще доведе до покачване на цените, казват експерти
Правителствата по цял свят затвориха границите си и призовават хората да не пътуват. Вследствие на това авиокомпаниите са принудени да заземят всичките си самолети, а от Международната асоциация на въздушния транспорт обявиха, че „секторът никога не е преживявал по-голяма криза от тази“, пише Business Insider.
Пандемията от коронавирус постави почти всички световни компании в риск от фалит. Дори когато търсенето се възвърне, индустрията никога няма да бъде същата, предупреждават експерти и уточняват, че поне до средата на 2021 г. авиоиндустрията ще е в много тежко състояние.
Джон Стрикланд, независим консултант за въздушен транспорт, коментира, че браншът значително ще намали обема си. Според него в най-голям риск са поставени никобюджетните авиокомпании, които предлагат евтини билети за полети в Европа. Полети с Rayanair във и извън пиковите месеци можеха да се намерят за не повече от 100 евро, а при ранните резервации дори ставахме свидетели на цени от 9.99 евро.
Тези пазари нараснаха неимоверно, защото много хора, които не можеха да си позволят да пътуват, се възползваха от ниската цена на билетите, за да посетят приятели и семейство, или пък да отидат на почивка, казва Стрикланд.
Резултатът е не само евтино пътуване, но и отчитане на истински туристически бум. Сред най-големите играчи на този пазар са ирландската авиокомпания Ryanair и британската авиокомпания EasyJet. И двете компании се опитват да се справят с кризата. Всяка промяна в модела на работа на авиокомпаниите обаче ще има пряко влияние върху начина, по който хората след кризата ще могат да летят. И съответно това ще доведе до поскъпване на самолетните билети.
Андрю Чарлтън, независим авиационен анализатор, каза за Business Insider, че намалената икономическа активност и търсенето на полети могат да причинят масови фалити в авиацията и „Европа да започне да прилича на САЩ“. По думите му в САЩ, четирите най-добри авиокомпании контролират над 80% от пазара към 2018 г. Докато в Европа, четирите най-добри контролират 40%.
„Мисля, че броят на авиокомпаниите, които продължат да оперират на територията на Европа след кризата, ще са значително по-малко. Те ще започнат да контролират голяма част от пазара и картината ще е такава, каквато е в Съединените щати. С други думи казано – по-малко авиокомпании, по-високи цени“, обяснява Чарлтън.
Той допълни още, че е възможно след кризата търсенето на полети да се увеличи, а предлагането да е много малко, което също ще е причина за увеличаването на цените. Според него обаче това ще е само временно.
Вече сме свидетели и на фалити в сектора. Британската нискобюджетна авиокомпания Flybe фалира през месец март, точно в пика на разрастването на кризата, а Lufthansa закри бюджетната си авиокомпания Germanwings през април. От компанията предупредиха, че ще отминат „години, докато световното търсене на самолетни пътувания се върне на нивата преди кризата“.