Фискалният съвет: Бюджетът на Василев пречи да се овладее инфлацията
Според експертите така направен бюджетът заплашва влизането на България в еврозоната, а има и още много критики
Проектобюджетът на финансовия министър Асен Василев е силно проинфлационен и заплашва да не позволи да бъде овладяна инфлацията в България. Това от своя страна ще отложи и влизането на страната в еврозоната. Заключенията са в доклад на Фискалния съвет, независим консултативен орган по въпросите на фискалното управление. Експертите са разгледали представения от Василев преди два дни проект на бюджет за 2023 г.
Фискалната позиция ще бъде силно проциклична и ще забави значително спада на инфлацията въпреки действащите фактори за намалението ѝ“, подчертава институцията и изтъква, че забавянето на инфлацията трябва да е сред основните цели на бюджета, след като това е единственият критерий, който ни държи извън европейския валутен съюз.
Институцията с изтекъл мандат е против и полемичното решение за изземване на 100% от печалбата на държавните дружества. Според Съвета това значително ограничава ликвидността на тези предприятия и понижава потенциала за развитието им и генерирането на по-висока печалба занапред. Изтеглянето на всички печалби е сред "вълшебните" решения на финансовия министър, с което той очаква в хазната да влязат допълнително около 800 млн. лв. – главно от Българския енергиен холдинг.
Фискалният съвет не вярва, че второто плащане по Плана за възстановяване на България ще постъпи до края на годината, както е заложил Василев. Припомняме, че служебният финансов министър Росица Велкова не беше заложила никакви постъпления, тъй като кабинетът "Донев" също не вярваше, че ще има такива тази година.
Експертите от Съвета описват и очакванията за ръст с 5.3% на приходите от косвени данъци като „леко надценени“ предвид забавянето на потреблението.
Не одобряват и подхода на новия финансов министър да не изготви нова макроикономическа прогноза и да използва тази от месец март. В доклада се посочва, че прогнозата за икономическия ръст на министерството е сред най-високите и тези очаквания са „трудно реализируеми“. Институцията смята, че е необходимо оценката за БВП да бъде по-консервативна, защото е част от ключови индикатори, като делът на държавните разходи от БВП, дефицит и дълг.
Съветът препоръчва и връщането на по-високите ставки по ДДС на редица стоки. Заявка за това даде и Министерството на финансите, но едва от началото на 2024 г.
Подчертава се, че от миналата година бюджетната политика трайно преминава от структурен излишък към структурни дефицити и от рестриктивна фискална политика към сериозна фискална експанзия. Съветът отбелязва още, че темповете на ръст на държавния дълг са „интензивни“, а при реализиране на прогнозните бюджетни дефицити дългът ще се увеличи до близо 30% от БВП, „с тенденция да премине тази психологическа граница“.
Това води и до значително повишаване на разходите за лихви до 1.7 млрд. лв. към 2025 г., или близо 1% от БВП.
Предлаганите нови регулации за гражданите и бизнеса…
…са тежки административни мерки, смятат експертите от Фискалния съвет.
Институцията подчертава, че от по-същественото значение за бюджета са средните и едрите данъкоплатци, а не дребните.
С едно и също вложение на ресурси от страна на приходната администрация, позитивният ефект при събираемостта би бил много по-висок при първите“.
Съветът също така прогнозира, че тези регулации, като например отчитането на касовите наличности всеки месец, може да доведат до понижаване рентабилността на бизнеса, повишаване на цените, загуба на работни места и забавяне на икономическия растеж.
Според него подобряването на събираемостта от всичко това ще бъде „минимално“.
Пенсии
Фискалният съвет подкрепя политиката по увеличаване доходите на пенсионерите, но препоръчва това да се реализира чрез съответните реформи на пенсионно-осигурителния модел, за да се намери по-справедлив начин за актуализиране на пенсионните доходи, съобразно индивидуалния принос на лицата към осигурителната система. По този начин би се гарантирало и нейната дългосрочна финансова устойчивост.
Институцията описва ръста на разходите за пенсии с над 3.5 млрд. лв., или 23%, като „забележителен“. Според разчетите тази година държавният бюджет ще дофинансира НОИ с около половината от нужните средства за пенсии. В номинално изражение това достига 10 млрд. лв.
Съвети
Съветът препоръчва на Министерство на финансите да се предприемат необходимите законови промени за въвеждането на капиталово бюджетиране, отделно от това на текущите разходи. То е продължителен процес и изисква дълъг период на подготовка, оценка и приоритизиране на проекти.
Към настоящия момент трудно може да се анализират капиталовите разходи без информация какви проекти са предвидени за реализация и на какъв етап е проектирането им. Също така Съветът препоръчва за финансирането на капиталовите разходи да се използват по-активно и възможностите за публично-частно партньорство.