Кризата е на път да убие малките магазини в София

Малките магазини в София не успяват да намаляват наемите си, а в моловете цените им се предговорят

Кризата е на път да убие малките магазини в София

Снимка: pixabay

3359 ~ 2 мин. четене

Голяма част от наемателите на големите търговски обекти са спрели да плащат своите наеми или тяхната стойност е значително намалена, което до голяма степен ги спасява в кризата. Не такава е ситуацията обаче с магазините, които се намират на централните търговски улици в София. Много от тях не успяват да предоговорят своите наеми и това води до тяхното затваряне.

 „Търсенето на консенсус между наемодателите и наемателите е процес, който към момента протича строго индивидуално и е съобразен с множество фактори. Макар исканията на наемателите често да са сходни, подходът от страната на търговските центрове спрямо тях е различен. Това е процес който тече в почти всички европейски страни, където няма специфично законодателство, което да регулира отношенията между наемодатели и наематели по време на пандемия или няма въведени специфични кризисни мерки като в Гърция или Украйна“, коментира Иван Граматиков, мениджър „Търговски площи“ в консултанската компания Cushman & Wakefield Forton.

Наемателите с помещения на търговски улици, също очакват предоговаряне на условията, но там по-често собствеността не е на професионални наемодатели, както в търговските центрове, а е разпределена между множество физически лица, което допълнително затруднява преговорите. Увеличаващият се брой изпразнени помещения в централната градска част на столицата показва, че има собственици, които не проявяват гъвкавост и отказват да отговорят на исканията на наемателите си, става ясно още от данни на консултанската компания.

Началото на 2020-а започна с по-малък брой откривания на нови магазини в търговските центрове. След година с висока наемна активност, която повиши нивата на заетост в софийските молове до 95%, сега очакванията са с обратен знак - делът на незаетите площи през 2020 г. да се увеличи, а възстановяването да е през 2021 г.

„Съвсем очаквано, експанзията и търсенето на нови търговски площи е в застой. До някаква степен, макар и силно забавени, остават плановете за разрастване на някои от бизнесите, които бяха по-малко засегнати през последните месеци - хранителни вериги, дрогерии, аптеки, магазини за бързооборотни стоки в по-ниския ценови сегмент. Активността през следващите месеци ще зависи от промяната на мерките и заповедта, позволяваща отваряне на търговските обекти, както и от последващото поведение на потребителите“, допълни Иван Граматиков.

Наемната активност и навлизането на нови брандове у нас бяха причина за плавното увеличение на наемните цени през последните години. Сега секторът на търговията се очертава като един от най-засегнатите от икономическия спад, наемите неизбежно ще бъдат подложени на натиск в следващите тримесечия, очакват от Cushman & Wakefield Forton.

В началото на 2020 г. наемът за обект от 100-150 кв.м с първокласна локация в търговски център в София беше около 40 евро/кв. м и около 58 евро/кв. м на главна търговска улица. В Пловдив, Варна и Бургас съответните нива бяха около 30 евро/кв. м, 32 евро/кв. м и 26 евро/кв. м.

Коментари: 0