Къде се намира България на бирената карта в Европа
През 2023 г. се очаква производството и потреблението на бира да доближат достигнатите през 2019 г. пикови стойности
Производството и продажбите на бира в България генерират близо 530 млн. лв. добавена стойност и над 335 млн. лв. приходи за бюджета на страната. По обем на бирения пазар през 2021 г. страната отново е на 12-о място в ЕС, а по консумация на пиво на глава от населението – на 8-о място със 77 литра.
Данните за миналата година показват, че пивоварният сектор и тук, и в Европа като цяло вече възвръща загубените си по време на пандемията позиции, като тенденцията продължава и през настоящата. Очакванията са през 2023 г. производството и потреблението на бира да доближат достигнатите през 2019 г. пикови стойности, стана ясно по време на годишния икономически форум на Пивоварите на Европа.
В България например за първите девет месеца на 2022 г. пивоварните са пуснали общо на пазара над 25 нови марки и асортимента бира, а продажбите надхвърлят с 5.3 милиона литра нивата за същия период от 2021 г.
Дори и с настъпването на зимата пивото продължава да е най-често консумираната у нас алкохолна напитка, а на годишна база за 40% от пълнолетните българи бирата си остава най-предпочитано питие, отбелязват от Съюза на пивоварите в България.
Общо за ЕС консумацията на бира през 2021 г. надхвърля 30 милиарда литра, като покачването е с близо 2 милиарда литра в сравнение с 2020 г. Броят на големите, средни и малки пивоварни компании също се връща на нивата отпреди пандемията и сега в ЕС те са повече от 9500. Добавената стойност на индустрията е над 55 млрд. евро, а данъчните приходи към фиска на 27-те страни членки на общността надхвърлят 40 млрд. евро.