КЗК отхвърли предложението за минимални цени в хотелите
По искане на туристическия бранш, Министерство на туризма задейства процедура за минимални цени на нощувките в хотелите в страната

Комисията за защита на конкуренцията смята, че въвеждането на минимални цени при категоризираните места за настаняване би ограничило ценовата конкуренция между хотелите. Това става ясно от съобщение на регулатора, публикувано днес.
Решението е по повод задействаната в началото на 2018 г. процедура на Министерството на туризма, която има за цел да определи минимални цени на нощувките в хотелите в страната. Промяната беше поискана от туристическия бранш и щеше да засегне престоя в 3, 4 и5-звездните хотели.
КЗК твърди, че „минималните цени не могат да бъдат гаранция нито за качество, нито за спазване на изискванията за съответната категория хотели, нито, че хотелиерите биха инвестирали тази допълнителна печалба в повишаване на качеството на предлаганите услуги“.
Регулаторът прогнозира, че поддържането на неефективни хотели не би следвало да бъде за сметка на потребителите. Освен това, е много вероятно определянето на минимални цени да доведе до отлив на туристи и съответно да постигне точно обратния на търсения ефект, а именно понижаване на приходите на хотелите.
Според решението на регулатора цените за настаняване зависят от много други фактори, освен категорията, което прави практически невъзможно определянето на една минимална цена за категория, която да е адекватна за всички случаи. „Най-добрият начин за определяне на цените е това да става в резултат на естествените пазарни механизми, които отразяват пресечната точка между търсенето и предлагането“, става ясно от решението на Комисията.
От КЗК пишат още, че предоставените от ресорното министерство данни за заетостта на хотелите показват постоянно и значително незапълване на капацитета на местата на настаняване и са индикация за наличие на свръхпредлагане. Ефективната конкуренция не означава поддържане на неефективни участници на пазара. Целта на конкуренцията е да се стимулира ефективността чрез предлагане на по-качествени услуги на по-ниски цени с цел привличане на повече клиенти, категоричен е регулаторът.
КЗК счита, че определянето на минимални цени при категоризираните места за настаняване не може да постигне нито една от преследваните регулаторни цели, а в същото време съществуват други механизми, с които те да бъдат постигнати, без да се ограничава конкуренцията.
Високо качество на предлаганите услуги по настаняване може да бъде осигурено чрез контрол по отношение на спазването на изискванията за съответната категория. Важно значение за противодействие на т.нар. „сив сектор“ се очаква да има бъдещата Единна система за туристическа информация (ЕСТИ), даваща възможност за обмен на данни в реално време по защитени канали между МТ, НАП, МВР, общините и хотелските рецепции. По отношение на предлагането на цени под себестойност са приложими съответните разпоредби от Закон за защита на конкуренцията (ЗЗК).