LawDoc - юристи помагат на хора в сложните юридически преводи
България е държава, която прелива от възможности, смятат младите предприемачи

LawDoc е интересен български проект, стартиран от двама приятели с юридическо образование – Велизар и Владислав. Велизар има собствена адвокатска кантора и собствен бизнес, свързан с онлайн търговско посредничество. Интересува се от предприемачество и се стреми към личностно развитие. Владислав е студент по право в пети курс и част от "Ненчев и Янков“, младо и амбициозно обединение на опитни журналисти. Интересува се от дизайн и изкуство и обича да приключенства. Economic.bg разговаря с младите предприемачи за проекта и бъдещите им планове.
Как се роди идеята за проекта LawDoc?
Велизар: През септември 2014 г. загубих работата си и започнах да търся начини да изкарам пари, за да мога да се издържам. Месец по-късно стартирах сайта, търсейки начин да изкарам пари от интернет. Започнах да кандидатствам по фрийлансърски проекти. Успехът не закъсня. Намерих дългосрочни клиенти от САЩ, за които да превеждам, осигурявайки си по този начин малък финансов комфорт.
През ноември същата година започна 9 Academy, където се срещнах с Влади. С него решихме заедно да развиваме проекта LawDoc, като той направи тотално нов дизайн на сайта и го обнови изцяло като информация.
Владислав: Както Велизар каза, запознахме се в пределите на 9 Academy и някак си паснахме като мироглед. Той ми разказа за дейността си и двамата достигнахме до заключението, че трябва да се пробваме. Тогава все още работех в една от големите международни корпорации в България, но се готвех да напускам и моментът изглеждаше идеален.
Каква е разликата между вашия продукт и други подобни на пазара?
Велизар: Основната разлика е, че повечето юридически преводи се правят от хора, които не са юристи и не са напълно наясно със специфичната правна терминология. Моят опит показва, че те правят доста грешки, използвайки тази терминология. Ние, от друга страна, предлагаме услуга, която се предоставя от юристи на юристи.
Владислав: Аз съм се сблъсквал със същите проблеми в работата. Много често при нужда от превод на по-обемни текстове от външни агенции, ни се е налагало да прекарваме немалко време в дооправяне и редактиране.
Нашата платформа позволява повече флексабилност, като акцентираме над почти постоянната ни достъпност за клиентите и възможността за поемане на големи проекти, по които имаме удоволствието да работим с разширен екип от преводачи.
Също така работим с професионални софтуерни инструменти и наблягаме на дребните детайли. Разликата в превода на един договор между британски или американски английски би ви смаяла.
От колко време съществува LawDoc и как се разви до момента?
Велизар: Сайтът съществува от октомври 2014 г., развива се динамично. Имаме своите клиенти и сме в процес на изграждане на система, по която да се правят преводи максимално бързо и ефективно.
Владислав: Развитието ни наистина е динамично, има спадове, но има и ръстове. Постоянно кандидатстваме по международни проекти или търсим контакти в други държави. Стараем се да тестваме различни подходи, като основната ни мантра е да се проваляме бързо и евтино. Така успяваме да извлечем максимума от наученето. Може да е клише, но е абсолютно вярно.
Как намерихте средства за финансиране на един такъв проект?
Велизар: Изцяло го финансирахме от собствените си джобове, не сме търсили външен капитал. Повечето интернет бизнеси нямат типичните разходи, които имат “физическите бизнеси” - офис и т.н.
Владислав: Вече е изненадващо евтино и лесно да започнеш каквото и да е онлайн начинание. Продава ти се пастърма като едно относително здравословно алтернативно решение на снаксовете и други подобни солени хапванки, но искаш да го правиш онлайн? Вчера четох за един индивид, който е успял да го осъществи и да направи около хиляда долара оборот за под 48 часа с минимални разходи. Не е лесно, но е напълно възможно.
Смятате ли, че интернет е мястото, в което хората могат да намират решения по правни въпроси?
Велизар: Не. Връзката адвокат-клиент е много персонална, до голяма степен интимна. Интернет може да улесни комуникацията и да ориентира хората, но в никакъв случай не може да замени срещата с адвокат, който да подходи индивидуално към проблема на клиента.
Владислав: Тук съм съгласен с Велизар. Това, което интернет може да направи по въпроса обаче, е да скъси дистанцията между страните. Хората в сферата имат много да учат от контент маркетолозите.
Кой е най-трудният момент при стартиране на бизнес в България?
Велизар: Само един от моите бизнеси - адвокатската ми кантора Ex Lege, е насочен към българския пазар, така че едва ли мога да дам пълен отговор на този въпрос.
Ако искаш да стартираш международен бизнес от България, си до голяма степен привилигирован, ако живееш в България, колкото и странно да звучи на хората, които непрестанно се оплакват. До такава степен вярвам в това, че написах статия по темата, която можете да откриете в личния ми блог на този адрес.
Ако правиш бизнес в България обаче, със сигурност те очакват проблемите на бавната администрация и нестабилната съдебна система.
Владислав: Единствената държава, в която съм започвал нещо свое до момента е България, така че нямам контраста, за да направя сравнение. Това, което мога да кажа със сигурност е, че въпреки някои от особеностите на родната ни действителност, живеем в държава, която прелива от възможности.
Аз и Велизар сме заобиколени от хора, с които ежедневно разискваме тези въпроси и всички сме на едно мнение. Средата на един човек е сред най-важните му “придобивки” в живота, а средата в България определeно е налице.
Кое ви носи най-голямо удовлетворение от работата?
Велизар: Да градя нещо свое и да вдъхновявам другите. Да покажа на хората в България, че те също могат да започнат нещо свое, което да ги кара да скачат от леглото всяка сутрин, изпълнени с нетърпение. По тази причина създадох личния си блог - http://vvelichkov.com/, където пиша за всичко, което съм научил като предприемач с надеждата да направя дори малка разлика, за някого.
Владислав: За мен е удовлетворението от свършеното. Когато интегрираш работата в живота си, спираш да живееш в дихотомията на понеделник до петък и уикенда. Възможността да повлияваш положително на нещата около теб, да организираш и мобилизираш човешки усилия (своите и на други хора) за постигането на някаква обща визия, придава ново измерение на работата ти.
Какви са бъдещите ви планове?
Велизар: Да изградя собствен бранд от продукти, който да се продава по целия свят и да вдъхновя максимално много хора да променят живота си!
Владислав: Да продължавам да се уча в работата си и да разширявам екипа от способни и дейни хора около мен, с които заедно да създаваме средата, в която искаме да живеем.