LEGO - №1 в света на играчките
В своята 90-годишна история компанията успя да стане безспорен лидер, като по продажби загърби дори куклите Барби
Само най-доброто е достатъчно добро – много фирми биха се изкушили да приемат такъв слоган. Но LEGO е компанията, която достойно го отстоява в своята 90-годишна история.
Тя извървя пътя от малкия дърводелски цех до най-големия в света производител на детски играчки.
Игра с въображение
LEGO е съкращение от leg godt, което на датски означава „да играем добре“. Компанията минава през най-различни трудности, но продължава да доказва, че играта с играчките добре ѝ се отдава. Желани или не, промените карат и LEGO постоянно да се променя. Едно от непроменливите неща в цялата тази 90-годишна въртележка е, че седалището на фирмата и до днес остава в датския град Билунд. Всичко започва като най-обикновен бизнес с дървени играчки, но нещата се развиват в съвсем друга посока… LEGO блокчето покорява света със своите неограничени възможности за „строеж“. Въображението е двигател на самата игра, но, оказва се, че то става двигател и на целия този бизнес, отвел компанията до номер едно в играчките.
Началото
24-годишният Оле Кирк Кристиансен купува дърводелска фабрика за производство на врати, прозорци, кухненски шкафове и скринове в Билунд. Всичко върви добре до момента, в който възниква пожар, предизвикан от две от децата на Кристиансен. Фабриката и домът на семейството са изпепелени. Изграждат нова къща, но нали казват, че лошото не идва само, така и там трудностите не свършват с тази злополука. Икономическата криза от 1929 г. не подминава бизнеса на Оле и той е принуден да освободи всичките си работници. Наред с това губи съпругата си и се налага да се грижи сам за четирите си деца. В този период на сериозни изпитания Оле стига до производството на дървени играчки като възможност да продължи напред.
С ново име
В един момент нещата потръгват и Оле решава да преименува фабриката „Billund Maskinsnedkeri“ (фабрика за дървообработване Billund). Търси друго име, което да е и по-кратко. Така модифицира словосъчетанието leg godt в LEGO, като тогава дори не подозира, че на латински то означава „събирам, сглобявам“.
Следвайки мотото „Само най-доброто е достатъчно добро“, Оле Кирк Кристиансен постига положителни финансови резултати, което му дава увереност, че си струва да купи нова фреза. С нея той успява да повиши качеството на играчките. Пръв помощник му става неговият син Готфрид, който учи в Технически колеж. След време именно той поема управлението на LEGO.
Време за нововъведения
През 1942 г. нов пожар вилнее във фабриката. Това не обезкуражава нейния създател, а след опустошението той се заема да изгради по-модерно предприятие. Тогава идва и времето за нововъведения. На едно изложение Оле вижда нов тип машина за формоване на пластмаса и решава, че с нея може да открие ерата на пластмасовите играчки LEGO. В началото започва да изработва малки пластмасови мечета и дрънкалки, но продължава да мисли какво ли би могло да е приложението на малката пластмасова тухличка, с която се сдобива на панаира... И отговорът не закъснява. В свой разговор със собственик на голям търговски център Готфрид разбира, че общото между всички играчки към онзи момент е това, че те не са подчинени на някаква система. Този факт провокира Готфрид да насочи вниманието към разработване на играчки, които да активират въображението и креативността на децата. Така се появява LEGO системата за игра (LEGO System in Play). Постепенно подобряват дизайна на тухличките, за да може да се сглобяват една към друга, създавайки всевъзможни предмети. Оттогава насам пластмасовите блокчета са почти непроменени, като изключим някои „дребни“ подробности - например вградените микропроцесори, сензори и други постижения, характерни за XXI век.
Точност
От 1932 насам компанията LEGO не спира да се развива – играещите хора постоянно се променят, променя се и самият бизнес. На своята 80-а годишнина LEGO разширява своето мото: „Въображението на едно дете може да трансформира LEGO във всичко на този свят. Единствената граница е самото въображение ”. Не Кристиансен обаче е откривателят на блокчетата за игра. По онова време на пазара имало подобни играчки, но датчанинът успял да намери начин тухличките да остават свързани една с друга. И ако вземете части от оригинален комплект LEGO от онова време, блокчетата в него биха си паснали с произведените в наши дни. Това е така, защото с изключение на структурата на използвана пластмаса, те остават непроменени от тогава до сега. Използваните за производството на всяка тухличка LEGO матрици дават отклонение от едва 0,002 милиметра.
Без ограничения
През 1992 г. компанията започва да губи популярност, тъй като пазарът на играчки е силно повлиян от технологичните новости. През 1998 LEGO наемат експерт по рестартиране на бизнеса, без никакви познания в областта на играчките, който повежда компанията в грешна посока. Това е и първата година, в която LEGO отчита загуби за близо 30 млн. долара. През 2004 г. загубите достигат 200 млн. долара. Тогава концернът се прицелва в нова таргет група – възрастните. Така LEGO от играчка за деца става и креативно хоби, споделяно от огромен брой възрастни почитатели, наричани AFOLs – Adult Fans of LEGO, или възрастни фенове на ЛЕГО. Тази пазарна група формира немалък дял от продажбите.
Преди 90 години създателят на LEGO дори не си е и помислял, че ще основе компания, която един ден ще е най-голямата на Земята в областта на играчките - толкова голяма, че ще генерира милиарди долари приходи. Безспорно успехът се крепи на вярната формула, която е развивана и променяна през годините.
Факти
- През 1968 г. е открит първият Леголенд – развлекателен парк, разположен в близост до фабриката в Дания. Днес съществуват над 10 парка Леголенд в цял свят, като продължава изграждането и на нови.
- LEGO не е първата компания, която произвежда пластмасови тухлички за игра. Нейните основатели подобряват оригиналните Kiddicraft блокчета и създадат свои собствени, с които завладяват света. През 1981 г. LEGO купува правата над Kiddicraft строителните блокчета, както и търговската марка.
- През 1978 г. се появяват първите LEGO мини фигурки. Оттогава насам те се произвеждат в много разновидности, превръщат се в емблема на марката и дори вдъхновяват създаването на първата по рода си пълнометражна анимация „LEGO: Филмът“, която излиза по екраните през 2014 г.
- LEGO патентова т. нар. „универсална система“, която позволява всяка част да е съвместима с всяка друга, независимо от серията и годината на производство.
- През 2000 г. LEGO е обявена за „Играчката на века“ едновременно от сп. Fortune и от Британската организация на търговците на играчки, като измества традиционното плюшено мече и куклата Барби.
- Периодът 1998-2004 г. за LEGO е време за експериментиране, но и време на трудности, платено с големи загуби. Основният урок за компанията е да се фокусира върху играчките, да бъде по-предпазлива в експериментите и да работи с добри партньори.
- През 2009 г. британския тв водещ Джеймс Мей построява истинска къща за живеене от части LEGO. Заедно с още 1000 доброволци той изгражда двуетажното здание в продължение на месец, то обаче бива разрушено. Проектът е част от поредица на BBC Two – „James May’s Toy Stories”. В него ексцентричният водещ използва някои от най-обичаните играчки в Англия, за да реализира амбициозни инженерни задачи. Legoland предлага да вземе къщата и да я постави в тематичния парк на Уиндзор, но сделката не се осъществява, тъй като преместването е твърде скъпо.
- През 2012 г. LEGO Group е обявена за най-голямата компания за играчки в света, по-голяма и от Mattel, която произвежда куклата Барби.