„Медиана“: ГЕРБ изпреварва коалицията ПП-ДБ
Агенцията подрежда „Възраждане“ като трета политическа сила

Снимка: Красимир Свраков
Дни преди началото на предизборната кампания за вота на 2 април и близо две седмици след скандала със санкциите „Магнитски“ социологическата агенция „Медиана“ дава лека преднина на ГЕРБ пред коалицията „Продължаваме Промяната – Демократична България“.
Партията на Бойко Борисов изпреварва с около 2% Коалицията ПП-ДБ, която „засега не успява да консолидира напълно бившите избиратели на двете основни формации участващи в нея“, се казва в съобщението.
То е проведено в периода – 19 - 24 февруари 2023 г. с 973 човека (18+ години) чрез пряко стандартизирано интервю и е представително за пълнолетното население на страната. Проучването е изследователски проект на агенция „Медиана“ и е реализирано със собствени средства.
Агенцията подрежда „Възраждане“ като трета политическа сила с 12.5% към момента на изследването, като данните показват както силна консолидация на избирателите им от предишните избори, така и потенциал да разширяват влиянието си. ДПС остават на четвърто място с 11.3%, като тук традиционно влияние ще окаже гласуването в чужбина, казват от „Медиана“.
Според агенцията след бурния конгрес БСП се намира в тежко положение и данните показват силно разколебаване на „червените“ избиратели, които макар и намалели са традиционно силно консолидирани около своята партия. Сега значителна част от тях се колебаят за кого да гласуват и дали изобщо да отидат до урните. Засега БСП са петият сигурен участник в следващото Народно събрание с 8.9%.
Към момента още три партии имат сериозни шансове да преминат 4%-ната бариера и да влязат в Парламента – „Български възход“ (4.5%), новата лява формация „Левицата“ (3.5 %) и „Има такъв народ“ (3.1%).
Тези данни не са предизборни прогнози. Те показват предизборните нагласи към момента - към 25 февруари 2023 г. (своеобразна моментна „снимка“ на обществено-политическите настроения). Тези нагласи подлежат на промяна в хода на предизборната борба. Още повече, че към момента 20% от избирателите, които заявяват, че може да отидат до урните не са решили твърдо дали ще го направят и за кого ще гласуват – това представляват около 700 хил. колебаещи се потенциални избиратели, които могат драстично да променят настоящата картина, допълват от агенцията.
От „Медиана“ изследват и нагласите на обществото относо приемането на еврото. Според 59% от участвалите в проучването „не е добре“ да заменим лева с евро от 2024 г., 17% смятат обратното („добре е“) и 24% не могат да преценят.
Агенцията анализира и материалното положение на участвалите като на въпроса „Подобри ли се или се влоши материалното положение на семейството ви за последната година“ – 67% отговарят с „влоши се“, за 26% „няма разлика“, а за 7% то се е подобрило.
На 63% от анкетираните им се е налагало да пестят от отопление и храна през последните месеци, а на останалите 37% не, показва друго допитване на агенцията.
59% от респондените очакват влошаване на ситуацията в страната в следващата година, 37% казват, че очакват „задържане на това положение“, а 7% смятат, че ще има подобрение.