Microsoft задмина Google в облачната надпревара
Основаната от Бил Гейтс компания заложи на изкуствения интелект и корпоративните клиенти и печели от това

© ECONOMIC.BG / Depositphotos
Microsoft изпреварва Alphabet (компанията майка на Google) в надпреварата за печелене на пари от генеративния изкуствен интелект. Създадената от Бил Гейтс технологична фирма заложи на OpenAI и се фокусира върху големи клиенти, а това поражда притеснения за Alphabet, че може да загуби дял на пазара на облачни изчисления, пише Reuters.
Разходите на фирмите, които пускат свои AI облачни функции, са задвижили възстановяването на растежа на платформата Azure на Microsoft през първото тримесечие, повишавайки акциите на производителя на Windows с 3.8% в началото на борсовата търговия в сряда.
В рязък контраст с това, растежът на облачното звено на Alphabet достигна почти тригодишно дъно заради по-голямата експозиция към по-малки клиенти, изпращайки акциите на компанията с над 9% надолу.
В битката за използване на следващия двигател на растежа на облачния бизнес, Microsoft се фокусира върху основните си бизнес клиенти, които вече използват много от нейните софтуерни услуги, докато Google се насочи към стартиращи компании.
Търсенето на изкуствен интелект стимулира растежа на Microsoft. Търсенето сред по-големите клиенти на Google е подобно, но фирмата е по-изложена на клиенти с висок растеж и стартиращи компании, които са по-агресивни в усилията си да контролират на разходите“, каза анализаторът на Morningstar Али Могараби.
Ако загубите на акции от предварителната търговия се запазят, Alphabet вероятно ще изтрие повече от 100 милиарда долара от пазарната си стойност, което подчертава опасенията, че фокусът върху стартиращи фирми и по-бавното внедряване на AI услуги забавя тласъка на технологията.
Печалбите при акциите на Microsoft вероятно ще добавят около 90 милиарда долара към пазарната ѝ капитализация.
Microsoft използва своите настоящи софтуерни взаимоотношения, докато Google се появява като малък конкурент тук“, каза Кришна Чинталапали, портфолио мениджър в Parnassus Investments, инвеститор в Alphabet и Microsoft.
Резултатите показват, че разходите за облачни услуги идват от корпоративни клиенти, докато по-малките предприятия намаляват разходите си, каза той.
Засиленото използване на AI е отговорно за ръста с 3 процентни пункта на облачния бизнес на Microsoft през септемврийското тримесечие.
Изпълнителният директор Сатя Надела каза, че около 40% от компаниите от Fortune 500 използват тестовата версия на нейната услуга за изкуствен интелект Copilot, която се захранва от технологията на OpenAI.
През ноември компанията ще пусне предложението от $30 на месец за своята услуга 365.
Анализатори казаха, че това допълнително ще стимулира възприемането на нейните AI услуги. Alphabet също внедри AI в някои продукти, като своите водещи телефони Pixel, и наскоро тества добавянето на генеративен AI към своята търсачка.
За разлика от много други, които само рекламират своите услуги с изкуствен интелект, Microsoft е в състояние реално да достави значими продукти с изкуствен интелект на своите клиенти“, каза брокерът Д.А. Дейвидсън.
Най-малко 19 брокерски компании повишиха ценовите си цели за софтуерния гигант до средно $400. Това е с 16% нагоре спрямо цената на акциите на компанията преди отварянето на пазара днес $342.78.
Много анализатори са оптимисти за силата на основния бизнес с търсене на Alphabet, но те предупредиха, че слабостта в облачния сегмент ще продължи.
Не е ясно колко широко разпространени са усилията за оптимизация на Google Cloud и колко напред са клиентите в пътуването, но очаквайте тези насрещни ветрове да продължат поне още няколко тримесечия“, казаха анализаторите на Bernstein.
Очаква се изкуственият интелект да се превърне в двигател на растежа през 2023 г. за Alphabet след очакваното пускане на пазара на Gemini – колекция от модели на големи езици.
Ранните резултати са много обещаващи (за Gemini)“, каза изпълнителният директор Сундар Пичай.
Microsoft се търгува при 28.5 пъти своите 12-месечни бъдещи прогнози за печалба, в сравнение с 24.93 на компанията майка Google.