Мобилните разплащания ще нараснат тройно в Европа до 2020 г.
Безконтактните разплащания са точно толкова безопасни, колкото разплащанията с обикновена карта
Красимира Райчева, мениджър на Visa за България:
~ 3 мин.
Красимира Райчева е мениджър на Visa за България, като ролята ѝ се изразява в това да развива продуктите и услугите на компанията сред финансовите институции у нас. Тя е и човекът, който отговаря за внедряването на иновативните предложения на Visa в България, сред които са безконтактните и мобилните разплащания.
Economic.bg разговаря с Красимира Райчева за безконтактните е-плащания, въвеждането и използването на иновативни инструменти в България и Европа и нивото на тяхната сигурност.
– Около 4 години след старта на безконтактните технологии в България, как се развиват този тип плащания?
– От въвеждането ѝ в Европа през 2007 г. безконтактната технология е все по-припознавана от потребителите като бързо, удобно и сигурно средство за разплащане, което се превърна в новата норма на разплащанията в цяла Европа. Приемането и употребата на безконтактните разплащания продължава да расте експоненциално на целия континент. Българските потребители все повече използват безконтактните карти за ежедневни покупки като хранителни продукти, посещения в ресторанти и други. Данните сочат, че потребителите предпочитат дори да употребяват безконтактните си Visa карти и за покупки на по-високи стойности като седмичното пазаруване в голям хранителен магазин.
– Употребата на безконтактни разплащания в световен мащаб се е увеличила значително през последните години, особено в Европа, където днес над 40% от продажбите "лице в лице" на Visa са безконтактни, сочат данни на компанията от юни 2017 г. Оборотът с безконтактни карти Visa в България се увеличава, а броят на осъществените безконтактни трансакции нараства непрекъснато. Секторите, в които безконтактните разплащания в България навлизат най-бързо, са търговията с хранителни стоки, телекомуникационните услуги, продажбата на горива, веригите за бързо хранене, фармацевтичните услуги и забавленията. В България Visa полага целенасочени усилия да предостави достатъчно информация за технологията и да увери българските картодържатели в нейните удобства.
– Можем ли да очакваме безконтактни плащания в публичния транспорт в България както чрез Visa Global Transit Solutions в лондонското метро например?
Economic.bg разговаря с Красимира Райчева за безконтактните е-плащания, въвеждането и използването на иновативни инструменти в България и Европа и нивото на тяхната сигурност.
– Около 4 години след старта на безконтактните технологии в България, как се развиват този тип плащания?
– От въвеждането ѝ в Европа през 2007 г. безконтактната технология е все по-припознавана от потребителите като бързо, удобно и сигурно средство за разплащане, което се превърна в новата норма на разплащанията в цяла Европа. Приемането и употребата на безконтактните разплащания продължава да расте експоненциално на целия континент. Българските потребители все повече използват безконтактните карти за ежедневни покупки като хранителни продукти, посещения в ресторанти и други. Данните сочат, че потребителите предпочитат дори да употребяват безконтактните си Visa карти и за покупки на по-високи стойности като седмичното пазаруване в голям хранителен магазин.
– Каква част от е-плащанията се извършват по този начин?
– Употребата на безконтактни разплащания в световен мащаб се е увеличила значително през последните години, особено в Европа, където днес над 40% от продажбите "лице в лице" на Visa са безконтактни, сочат данни на компанията от юни 2017 г. Оборотът с безконтактни карти Visa в България се увеличава, а броят на осъществените безконтактни трансакции нараства непрекъснато. Секторите, в които безконтактните разплащания в България навлизат най-бързо, са търговията с хранителни стоки, телекомуникационните услуги, продажбата на горива, веригите за бързо хранене, фармацевтичните услуги и забавленията. В България Visa полага целенасочени усилия да предостави достатъчно информация за технологията и да увери българските картодържатели в нейните удобства.
– На какво ниво е инфраструктурата за безконтактни плащания в страната?
– От януари 2016 г. всички терминали, които българските банки инсталират, са вече задължително безконтактни. В България миграцията на инфраструктурата към безконтактни терминали протича успешно. Непрестанните инвестиции на Visa и банките членове в безконтактната инфраструктура полагат основите за следващото поколение дигитални разплащания. Същата технология, която поддържа безконтактните разплащания, поддържа и разплащанията с мобилни устройства и аксесоари, като все повече такива услуги влизат в употреба в Европа. Очакванията на Visa са, че мобилните разплащания ще нараснат над три пъти в Европа до 2020 г., а те стъпват върху инфраструктурата за безконтактни разплащания. Ето защо безконтактните разплащания и широката им употреба са стъпка към преминаването към мобилни разплащания.
– Можем ли да очакваме безконтактни плащания в публичния транспорт в България както чрез Visa Global Transit Solutions в лондонското метро например?
– В последните години Visa пренесе в обществения транспорт на редица европейски градове и безконтактните разплащания, които правят ежедневието на хората по-удобно и сигурно. Програмата има за цел да подобри пътуването в публичния транспорт по целия свят и да го направи по-удобно за всички пътници. Безконтактната технология може да се ползва на места в софийското метро, както и в русенския транспорт.
– Какви са следващите стъпки по внедряването на безконтактни платежни инструменти, различни от конвенционалните такива карти – чрез носими (wearables) устройства, смартфони и пр.?
– С дигитализацията на разплащанията безконтактната технология бързо еволюира от разплащателните карти към други устройства, а европейците първи възприемат тези нови технологии. Ние виждаме сериозен потенциал в т.нар. wearables за разплащания, чиято популярност расте сред технологично ориентираното младо поколение. Тези аксесоари притежават всички предимства на безконтактните технология – бързина, удобство и лесна употреба. Тяхното предназначение е да бъдат до потребителите по всяко време, като премахват бариерите пред плащанията и подобряват сигурността. Безконтактната гривна например има същите характеристики – сигурност, удобство и бързина като останалите разплащателни услуги на Visa и работи по същия начин като безконтактните карти Visa.
– Какви заплахи за сигурността крият безконтактните технологии, неизискващи въвеждането на пин код?
– Що се отнася до сигурността, безконтактните разплащания са точно толкова безопасни, колкото разплащанията с обикновена карта и несъмнено по-сигурни от плащанията в брой. Безконтактните карти имат вградена функция за сигурност. За да бъде изпълнена успешно трансакцията с такава карта, тя трябва да бъде доближена максимално до безконтактен терминал, на разстояние от около 5 см. Това означава, че е невъзможно да се плати „по погрешка“ с безконтактна карта – например, когато минавате покрай терминал и картата е в чантата ви. Освен това, преди същинската трансакция, продавач консултантът трябва да въведе сумата за плащане на POS терминала, без въвеждане на PIN могат да се платят до 25 лв.
– Що се отнася до сигурността, безконтактните разплащания са точно толкова безопасни, колкото разплащанията с обикновена карта и несъмнено по-сигурни от плащанията в брой. Безконтактните карти имат вградена функция за сигурност. За да бъде изпълнена успешно трансакцията с такава карта, тя трябва да бъде доближена максимално до безконтактен терминал, на разстояние от около 5 см. Това означава, че е невъзможно да се плати „по погрешка“ с безконтактна карта – например, когато минавате покрай терминал и картата е в чантата ви. Освен това, преди същинската трансакция, продавач консултантът трябва да въведе сумата за плащане на POS терминала, без въвеждане на PIN могат да се платят до 25 лв.