Успя ли изкусвеният интелект да открадне работните ни места?
Някои експерти са скептични доколко масовите уволнения в технологичните компани могат да се припишат единствено на изкуствения интелект
© ECONOMIC.BG / Depositphotos
Решението на Amazon тази седмица да съкрати хиляди корпоративни служители подхрани дългогодишен страх: че изкуственият интелект (AI) започва да измества хората от работните им места, пише BBC.
Технологичният гигант се присъедини към нарастващия списък от компании в САЩ, които посочват AI технологиите като причина за съкращения.
Но някои експерти поставят под въпрос доколко AI наистина е виновен – и изразяват скептицизъм дали най-скорошните масови съкращения са надежден показател за реалното въздействие на новите технологии върху заетостта.
Онлайн образователната компания Chegg например обяви в понеделник, че ще съкрати 45% от персонала си, позовавайки се на „новите реалности“, които носи AI. Когато Salesforce миналия месец освободи 4000 служители от обслужването на клиенти, главният изпълнителен директор заяви, че „AI агентите вършат работата“.
Във вторник UPS съобщи, че е съкратила 48 000 работни места от миналата година насам. Ръководството на компанията по-рано свърза част от съкращенията с внедряването на машинно обучение.
Но да се правят изводи за влиянието на AI върху пазара на труда въз основа само на изявленията на мениджъри по време на съкращения е „вероятно най-лошият начин“ да се разбере реалният ефект", смята Марта Гимбел, изпълнителен директор на Budget Lab към Йейлския университет.
По думите ѝ, често става дума за специфични вътрешнофирмени причини.
Съществува реална тенденция – понеже всички са силно притеснени от възможното въздействие на AI върху пазара на труда в бъдеще – да се реагира силно на отделни корпоративни обявления,“ коментира Гимбел.
Кои са най-засегнати
Определени групи работници – например наскоро завършили студенти и служители в центрове за данни – наистина са по-уязвими към навлизането на новите технологии. Скорошно проучване на Федералния резерв в Сейнт Луис показва връзка между професии, в които се използва по-често AI, и нарастване на безработицата от 2022 г. насам.
Но според Морган Франк, доцент в Университета на Питсбърг, който изследва риска от безработица по професии, единствените засегнати от старта на ChatGPT през ноември 2022 г. са били служителите в офисния и административния сектор.
При тях вероятността да подадат заявление за обезщетение при безработица скочи в началото на 2023 г. – веднага след пускането на чатбота на OpenAI,“ обяснява той.
За работещите в компютърни и математически професии обаче „няма видима промяна в тенденцията след старта на ChatGPT“, добавя Франк. „И служителите в технологичния сектор, и административните работници се намират на по-труден пазар на труда, отколкото преди няколко години,“ смята той.
Но бих бил скептичен, че AI е причината за всичко това“, добавя доцентът.
„Типични модели“ на наемане и съкращаване
Amazon и много други компании в технологичния сектор наемат масово служители в годините преди пандемията и в първите ѝ месеци, когато Федералният резерв на САЩ понижи лихвените проценти почти до нула.
Тази експанзия доведе до последвалите съкращения – динамика, която според експерти е отделна от бума на генеративния AI през последните три години.
Федералният резерв започна да повишава лихвите приблизително по същото време, когато ChatGPT се появи на пазара.
Много от тези разговори изглеждат различно, просто защото в тях се споменава думата AI, но досега не съм видяла нищо, което да се различава от обичайните модели на наемане и съкращаване, особено в този етап от икономическия цикъл“, казва Гимбел.
Тя допълва, че големият въпрос е какви ще са моделите на наемане, когато икономиката се върне към стабилен растеж.
В дългосрочен план, според нея, ще бъде ключово да се разграничат цикличните съкращения от тези, причинени от AI. Ако например икономиката навлезе в рецесия, обичайно засегнати биха били специалисти по човешки ресурси и маркетинг – а именно тези професии са и най-изложени на автоматизация чрез изкуствен интелект, което усложнява анализа.
Amazon в челните редици
Amazon, която потвърди, че планира да съкрати около 14 000 корпоративни позиции, заяви, че трябва да бъде „по-гъвкаво организирана“, за да се възползва от възможностите, които предлага AI.
Компанията се представя добре – в тримесечния си отчет през юли тя отчете ръст на продажбите с 13% на годишна база до 167.7 млрд. долара, надминавайки очакванията на инвеститорите.
Според Енрико Морети, професор по икономика в Калифорнийския университет в Бъркли, големите технологични корпорации като Amazon са начело на съкращенията, свързани с AI, „отчасти защото са едновременно производители и потребители на изкуствен интелект“.
Все пак той признава, че част от последните съкращения може да са корекция след масовото наемане по време на пандемията.
Amazon вероятно може да автоматизира определени длъжности по-бързо от конкурентите си заради мащаба си, смята Лорънс Шмид, доцент по финанси в MIT Sloan School of Management.
Не е никак нелогично да се мисли, че Amazon може да иска да се освободи от някои типове позиции – или просто да не наема нови хора – ако тези дейности могат бързо да бъдат автоматизирани,“ казва Шмид.
„Независимо от това как се променя общият брой работни места, ще наблюдаваме преструктуриране и преразпределение на работата“, прогнозира експертът.