МОН подготвя нов стандарт за качество на училищата
Увеличава се правото на отсъствие на учениците по семейни причини от 10 на 15 дни

© ECONOMIC.BG / БТА
Подготвя се нов стандарт за качеството на образованието, който ще даде оценка кои училища се справят добре и кои не. Това заяви в ефира на БНТ министърът на образованието проф. Галин Цоков. По думите му новата визия за качеството на образованието в българското училище е свързана не само с формираните умения и компетентности, а с тяхното благополучие и развитие на силни страни и личност.
През следващите месеци ще се разработи стандарт за качество, който на практика ще даде възможност както за самооценка на отделните образователни институции - доколко са повишили резултатите - така и външен поглед върху всяка образователна институция за това как успява да се справя. Тогава ще стане ясно кои училища се справят и кои не”, обясни Цоков.
Освен това той обяви, че учениците вече ще могат да отсъстват до 15 дни от училище по семейни причини, с бележка от родителя. В момента тези дни са 3 с молба към класния ръководител и още 7 до директора на съответното училище, т.е. общо 10.
„Обсъждаме този проблем с различни родителски асоциации през последните месеци. Понякога се налага детето да не посещава училище заради неразположение или семеен проблем. Затова правим промяна в Наредбата за приобщаващо образование - увеличаваме тези отсъствия по семейни прични на 15 за всяка учебна година“, обясни министър Цоков.
По думите му ще се облекчи и редът за тяхното използване, като молбата за всички полагаеми дни ще се подава само пред класния ръководител. С това ще се разтоварят и директорите на училищата, които досега трябваше да разрешават част от тези отсъствия.
Просветният министър обясни, че МОН полага усилия и към подобряване качеството на работа на учителите. Проф. Цоков припомни за новия колективен договор, с който заплатите на учителите се увеличиха с 8.4% от 2024 г. Началната заплата на учител е 1853 лв., старши учител получава 1911 лв., а за директорите възнаграждението е 2250 лв.
Учителската професия става все по-привлекателна. Това е увеличение, което е свързано с увеличение на бюджета за 2024 г. в порядъка на 280-290 млн. лв., което показва, че развитието на образованието е много важна политика не само на правителството, но и в Народното събрание”, смята образователният министър.
"Указанието ни е свързано с това как се развива пазарът на труда и съотношението в различните професии. Няма да има съкращаване на паралелки, а ще работим с тях как да се подобри качеството на образование на техните ученици", коментира Цоков по повод притесненията на директори на училища с паралелки в област изкуства.
Междувременно стана ясно, че днес стартират 276 конкурса за училищни директори в цяла България.
Ще се търсят директори визионери и лидери, а не само администратори“, подчерта просветният министър.
По думите му писменият тест за кандидатите за директори е променен така, че да измерва на само знанията им за нормативните документи, но и техните компетентности – възможностите за развитие на екипи и справяне с кризисни ситуации. В устния изпит са включени казуси, които са свързани с характеристика на съответното училище. Предвижда се процедурите по избор на директори да бъдат аудио и видео записвани.
Припомняме, че от МОН обявиха, че работна група ще започне работа по изготвянето на визия и насоки за дигитализация на образованието и използването на нови технологии в учебния процес. 40 експерти, включително представители на неправителствения сектор, родителски организации, технологичния бизнес, синдикати и университетски преподавалите, формират работната група, която още на първото си заседание заявява амбицията си и се зае с темата за използването на изкуствен интелект както в училищното, така и във висшето образование и в науката и научните изследвания.