Най-големият търговски спор в света е към края си
САЩ и ЕС са напът да постигнат примирие за субсидиите за Boeing и Airbus
Съединените щати и Европа ускоряват усилията за сключване на пакт за прекратяване на 17-годишния спор за държавните субсидии за производителите на самолети Boeing и Airbus. Двете страни по спора може да постигнат дългоочаквано примирие, твърдят запознати пред Reuters.
Сделката за прекратяване или поставяне на пауза на най-големия корпоративен търговски спор в света би предоставила облекчение за десетки други индустрии, засегнати от тарифите. Без напредък по казуса, те са изправени пред подновена търговска война в рамките на седмици.
Американският търговски представител Катрин Тай обсъди спора по време на първата си среща лице в лице с колегата си от ЕС Валдис Домбровскис в понеделник. Двамата разговаряха преди срещата на върха между САЩ и ЕС във вторник.
Европейската комисия, която контролира търговската политика на ЕС, и Съединените щати се надяват да намерят решение до 11 юли, когато изтича временния мораториум върху трансатлантическите мита.
Очаква се да бъдат сключени два договора за полагането на нови основни правила за въздухоплаването – един межди САЩ и ЕС и втори между САЩ и Великобритания.
При липса на споразумение те биха могли да сключат спогодба за застой, която да предотврати възобновяването на тарифите с години. Окончателно решение все още няма.
Развитието по казуса идва на фона на обещанията на новия американски президент Джо Байдън да възстанови отношенията с европейските партньори след четири бурни години по времето президента Доналд Тръмп.
Търговските експерти казват, че замразяването на конфликта около субсидиите ще даде на двете страни повече време да се съсредоточат върху по-големи проблеми, като опасенията за китайския държавен икономически модел.
Спорът за държавните субсидии води началото си от 2004 г., когато САЩ се оттеглят от авиоспоразумението от 1992 г. Тогава Вашингтон докладва ЕС пред Световната търговска организация, твърдейки, че Airbus е успял да изравни дела на Boeing на пазара на самолети отчасти благодарение на субсидираните държавни заеми. Впоследствие Брюксел заведе дело за несправедлива подкрепа за научноизследователска и развойна дейност и субсидирани данъчни стимули за Boeing.
През годините конфликтът се задълбочи, а само от 2019 г. насам бяха наложени мита върху стоки за 11.5 млрд. долара.