Най-младият европеец, основал компания за милиарди

Маркус Вилиг знаел, че иска да стартира технологична компания, още когато бил на 12 години

Най-младият европеец, основал компания за милиарди

Маркус Вилиг

Снимка: Bolt

Маркус Вилиг знаел, че иска да стартира технологична компания, още когато бил на 12 години.

На 19 години Вилиг напуска колежа след само един семестър, изучавайки компютърни науки в Университета в Тарту, в Естония, тъй като неговото приложение за споделен опътуване Taxify (сега известно като Bolt), започва буквално да излита.

След 6 години и 25-годишният естонец е най-младият основател на милиардна компания в Европа, сочат проучвания на естонската стартираща мрежа Lift99.

Приложението му, наричано европейският Uber, е достъпно в 100 града в 30 държави, като го използват 25 милиона клиенти и 500 000 шофьори.

Вилиг стартира бизнеса със заем от 5000 евро от семейството си, за да изгради прототип на приложението през лятото след завършване на гимназия.


Той бил вдъхновен от Skype, която е основана в родината му Естония през 2004 г., показвайки, че технологичният бизнес „може да бъде стартиран отвсякъде“.

„Разбрах, че технологията е една от тези индустрии, в които можете да имате огромни възможности и можете да постигнете големи неща с много малък екип“, казва той пред CNBC.

И дори когато интересът към приложението започнал да расте, Вилиг казва, че останал дисциплиниран с бизнес разходите, като избягвал „наемане на хора или правене на скъпи маркетингови кампании“.

Всъщност Вилиг сам излиза по улиците в столицата на Естония Талин, за да набира таксиметрови шофьори в първите дни на бизнеса.

„В крайна сметка всичко се свежда до изключително фокусиране към клиентите и пестеливост. Това е индустрия, в която клиентите наистина се интересуват, ако получат добра стойност за парите си“, добавя той. „Така че, ако можете да предложите на клиентите 20% по-добри цени или можете да се уверите, че шофьорите вземат 20% повече при всяко пътуване, тогава това наистина се отплаща.“

Шофьорите на Bolt могат да спечелят средно над 10% повече в сравнение с други платформи за споделено пътуване, тъй като те отделят 15% комисионна на возене за компанията, в сравнение с 25% на такситата на Uber, с които компанията таксува своите „партньори”.

Фокус

Намирането на фокус е най-сериозният съвет, който Вилиг дава на всеки, който иска да стартира компания.

„Като предприемач понякога получавате хиляди идеи, които изглеждат страхотни и искате да ги реализирате всички, но в крайна сметка можете да направите само няколко неща наистина добре“, казва той и обяснява, че това е причината Bolt да се съсредоточи единствено върху споделеното пътуване в първите си пет години.

Част от този фокус означава разбиране на транспортните нужди на местно ниво, нещо, което Вилиг смята, че е разграничило Bolt от нейните конкуренти.

Оттогава компанията се е разширила в превозите с електрически скутери и доставката на храна. 

Вилиг казва, че бизнесът с мотоциклети е все още само "тестване на повърхността" и ще продължи да расте.

Разширяването в други видове транспорт беше причина за ребрендирането на компанията по-рано тази година от Taxify на Bolt, за да се отрази разклоняването й в други области на мобилността.

Моят съвет към младите предприемачи е да изберат име, което отразява визията, която имат за своя бизнес, и да не се страхуват да променят това име, ако визията стане по-голяма“, казва Вилиг.
Коментари: 0