Най-големият длъжник в света вече не иска да строи, а да прави коли

Дъщерното дружество, отговорно за тази част от бизнеса, все още не е доставило нито един автомобил

Най-големият длъжник в света вече не иска да строи, а да прави коли

Снимка: БТА

5366 ~ 3 мин. четене
Economic.bg Автор: Economic.bg
„Китайският Lehman Brothers“

Най-задлъжнялата компания в света – китайският предприемач Evergrande, започна да изплаща част от просрочените си дългове и рестартира закъснелите си проекти в сферата на недвижимите имоти. В същото време обаче гигантът сигнализира, че иска да се отдалечи от пазара на жилища и да се съсредоточи върху електрическите автомобили. Председателят Су Ка Ян обяви, че имотната корпорация има амбицията да превърне електрическите превозни средства в свой основен бизнес в рамките на десетилетието, предават китайските държавни медии, цитирани от CNN.

Коментарът е направен по време на вътрешна среща в Evergrande, става ясно от информация в държавния Business Herald.

Компанията посочи в изявление в неделя, че е възобновила работата по повече от 10 жилищни проекта в южната провинция Гуангдонг. В края на миналата седмица тя също така покри сума по ключови лихви, което ѝ позволи да остане извън официалното неизпълнение по изплащане на дълговете си, съобщават китайските държавни медии.

В бележките, цитирани от държавните медии, Су е уверил, че компанията може да се върне на правилния път, като възобнови работата и продажбите. Според него това ще позволи на Evergrande да плаща на доставчици, инвеститори и финансови институции.

В изявлението на компанията се казва още, че работата по проектите в Гуангдонг е в „пълна сила“. В отделно съобщение в се казва, че строителството на повече от 40 жилищни проекта в района на делтата на река Перла във въпросната провинция „протича гладко“.

Вторият по големина китайски предприемач все още има огромни проблеми, с които да се бори. Той се задушава под натиска на дълг от над 300 млрд. долара и е изправен пред вълна от предстоящи крайни срокове за плащане на лихви. Evergrande успя да спази този от миналата седмица за покриването на лихва на стойност 83.5 млн. долара по облигация в щатски долари, но това се случи в края на 30-дневния гратисен период. Още един гратисен период за плащане на лихва от 47.5 млн. долара изтича този петък.

Междувременно усилията да продаде част от бизнеса не вървят добре. Миналата седмица Evergrande заяви, че е отменила споразумение за продажба на контролния пакет от дела си за управление на имоти на конкурентния китайски предприемач Hopson. Тази сделка бе оценена на около 2.6 млрд. долара.

Преходът към електрически превозни средства също би бил предизвикателство. Дъщерното дружество, отговорно за тази част от бизнеса, China Evergrande New Energy Vehicle Group, все още не е доставило нито един автомобил. Колите дори не представляват водеща част от бизнеса му, тъй като здравният мениджмънт доминира в продажбите му, според предварителните резултати на дъщерното дружество през юни (бел. р. - първоначалното име на компанията е Evergrande Health Industry Group, но е сменено миналата година, за да се отрази новият приоритет).

Миналия месец производителят на електрически автомобили призна, че има проблеми с плащането на доставчиците и отмени плановете си за продажба на нови акции. Опитите за раздяла с част от дела в бизнеса с електромобили, за да се облекчи дълговата криза на компанията в по-широк план, също не се увенчават с успех.

Въпреки това Evergrande сигнализира за амбициозни цели за бизнеса си с електрически превозни средства. Миналата година Су обеща, че компанията ще продаде 1 милион такива коли до 2025 г. По-рано този месец пък президентът на звеното за електрически превозни средства каза, че компанията ще достави първата си кола в началото на 2022 г.

Промяната в стратегията също би привела Evergrande в съответствие с някои от най-големите приоритети на Пекин. Тъй като правителството предприема строги мерки срещу сектора на имотите, то се опитва да увеличи производството на електрически превозни средства на най-големия автомобилен пазар в света. Пекин предложи субсидии на производителите и купувачите на автомобили и иска новите енергийни превозни средства да съставляват 20% от общите продажби на нови коли до 2025 г. За сравнение, сегашното им ниво е около 5%.

Инвеститорите в понеделник приветстваха оптимизма на Су и акциите на дружеството поскъпнаха с над 11%. Въпреки това ценните книжа все още са с 87% по-евтини спрямо началото на годината.

Подкрепи Economic.bg