НАСА: Има синьо небе и замръзнала вода на Плутон

Космическата агенция разкри дългоочакваната тайна

НАСА: Има синьо небе и замръзнала вода на Плутон
Автор: Илия Лазаров

Американската космическа агенция НАСА съобщи, че изследователският й апарат New Horizons е открил синьо небе и замръзнала вода на най-отдалечената планета в слънчевата система – Плутон.

Първите цветни изображения на атмосферните мъгли на Плутон, изпратени от апарата, показват, че те са сини.

„Кой би очаквал синьо небе в пояса на Кайпер? Великолепно е“, заяви д-р Алан Стърн, планетарен учен и ръководител на мисията на НАСА за отдалечената планета.

„Този поразителен син оттенък ни подсказва за размера и състава на тези частици“, обясни изследователката Карли Хаует.

„Синьото небе често е резултат от разсейване на слънчевата светлина от много малки частици.  На Земята, тези частици са много мънички азотни молекули. На Плутон те изглеждат по-големи, но все пак са сравнително малки. Те са подобни на сажди, които наричаме tholins“, добави тя.

Второто значително откритие е на множество малки, оцветени региони на замръзнала вода на Плутон. То е направено на база на данните, събрани от картографиращата система на New Horizons.

„Замръзналата вода не се забелязва в обширни пространства на Плутон, очевидно, защото тя е скрита от други, по-летливи ледове в по-голямата част от планетата“, поясни друг член на екипа – Джейсън Кук.

„Да разберем защо водата се появява точно на тези места, а не на други, за нас е предизвикателство, с което тепърва ще се захванем“, допълва той.