АПИ наема „Капш“ заради неопитния си IT екип
Това стана ясно от думите на проф. Олег Асенов по повод обществената поръчка за „проактивен мониторинг“ на стойност 118 млн. лв.
Предизвикателството да направиш достатъчно опитен IT екип, който да върши цялата работа (по поддръжката на тол системата) в рамките на държавната администрация с нейните ограничения в заплащането, е доста голямо. Още със старта на системата почнахме да се борим с този проблем. Така проф. Олег Асенов, член на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ), обясни обявената обществена поръчка от АПИ на стойност 118 млн. лв. за извършване на „проактивен мониторинг“ на тол системата.
Припомняме, че тол системата беше пусната в експлоатация на 1 март 2020 г. (преди пет месеца и половина), а преди дни пътната агенция обяви обществена поръчка без предварително обявление, т.е тя се дава директно на един икономически оператор, тъй като се счита, че той е единствено в състояние да я изпълни. В случая е прието, че само "Капш трафик солюшънс" ДЗЗД може да извърши "Проактивен мониторинг и експлоатационна поддръжка и надграждане с нови функционалности" на електронната система, тъй като тя е изградила.
Обявената преди дни обществена поръчка е на стойност 118 млн. лв. без ДДС.
„С дирекция „Модернизация на администрацията” към Министерския съвет успяхме да осигурим по-високи нива на заплащане, макар и не тези, които желаехме. За да можем да направим такъв екип, който да е конкурентен по заплащане за този сектор от пазара на труда. Постигнахме заплати, много по-високи от тези в държавната администрация, които принципно са до 1500-1800 лв. за този клас експерти. Бяхме говорили с много IT специалисти, опитвахме се да ги привлечем да работят при нас, само че хората с нужния опит за определени позиции направо отказаха да работят за такива заплати“, обясни проф. Олег Асенов в интервю за "24 часа".
В същото време на въпрос как тол системата функционира без сериозни сривове, при положение че липсват IT експерти, Асенов отговори, че било създадено ядро от специалисти в IT отдела, които „са достатъчно адекватни“. Не стана ясно и защо не се вдигнат допълнително заплатите на специалистите в IT отдела на тол управлението, с което да се привлекат ще по-качествени експерти, а на държавата вероятно тази допълнителна експертиза ще ѝ струва по-малко от 118 млн. лв.
По повод приходите, които АПИ е успяла да събере от официалния старт на тол системата, проф. Олег Асенов обяви, че само за последния месец почти 300 хил. лв. са събрани само от глоби за претоварване на камионите. „През юли само през ПОС терминалите са събрани 1.48 млн. лв., без да смятаме всички останали приходи“, каза още Асенов.
Тази сума обаче е значително по-ниска в сравнение със заявката, която беше дадена от АПИ преди старта на тол системата. Очакванията на пътната агенция бяха да се събират около 450 млн. лв. през 2020 г. от тол системата, което се равнява на малко над 30 млн. месечно. Проф. Асенов обясни разминаванията с извънредното положение и намаленият трафик.
Въпреки това обаче е възможно да има и преразглеждане на обхвата и тарифите на тол системата. Това обаче може да се случи едва след като се проведат срещи с бранша и бъдат обсъдени всички възможности.