Допълнителната пътна екотакса за камионите ще донесе 130 млн. лв.
От догодина влиза в сила принципът „замърсителят плаща“ за камионите и се очаква приходите на тол системата да надхвърлят 1.1 млрд. лв.
© ECONOMIC.BG / Красимир Свраков
Тол системата трябва да реализира 579.8 млн. евро (над 1.1 млрд. лв.) приходи през следващата година, или със 95.2 млн. евро (над 186 млн. лв.) повече спрямо тази. Основна част от това увеличение се дължи на новата екологична такса, която тежкотоварните превозни средства ще трябва да плащат от догодина. Също така ефект ще има и от промените, направени тази година при тол тарифите.
Сумите са заложени в Актуализираната средносрочна бюджетна процедура за периода 2026 – 2028 г.
Таксуването на тежкотоварния трафик, обвързано с въглеродните емисии, ще донесе допълнителни 66.5 млн. евро (130 млн. лв.) през следващата година. Министерството на финансите прогнозира, че този размер ще се запази през 2027 и 2028 г.
Новата оценка отразява и пълния годишен ефект от новите тарифи, въведени през 2025 г. Вследствие на повишените тол такси за камионите, както и връщането на старите цени на винетките за леките коли, допълнителните очаквани приходи за 2026 г. са в размер на 28.7 млн. евро (56.1 млн. лв.).

Диференцирано таксуване
Въпросното диференцирано таксуване на тежкотоварния трафик спрямо емисиите е въведено в изпълнение на европейска директива и е регламентирана с промени в Закона за пътищата, приети през август тази година. Заложено е Министерският съвет да определи по-ниски такси за пътните превозни средства с екологична категория между Евро 3 и Евро 6. По-високи пък ще бъдат тол таксите за МПС-та от по-ниска екологична категория.
Прилагането на принципа „замърсителят плаща“ цели да стимулира превозвачите да обновят автопарка си с по-екологични превозни средства, като същевременно генерира 66.5 млн. евро (130 млн. лв.) допълнителни приходи годишно.
Една от последните актуализации на тол тарифите бе свързана с приемането на еврото в България. С тази цел през септември бе качено за обществено обсъждане постановление на Министерския съвет за изменение на тарифите. Въпросната емисионна компонента не е част от превалутираните тарифи.
Ефектът от промените през 2025 г.
В проектопостановлението обаче залегна новата дневна винетка с цена от 4.09 евро (около 8 лв.). Именно тя ще донесе нови приходи. Най-вероятно тя е част от въпросните 28.7 млн. (евро) приходи за опериране на системата, които МФ очаква като увеличение през следващата година. Тази сума включва допълнителния ефект от увеличенията на тол таксите и винетките, които са стартирали през 2025 г., но ще дадат пълен 12-месечен принос в бюджета за 2026 г.
В документа е записано обаче, че „по предварителни данни през 2025 г. очакваното изпълнение на приходите от оперирането на тол системата е в размер на 522.5 млн. евро“(над 1 млрд. лв.)
Припомняме, че системата генерира приходи от почти 460 млн. евро (899 млн. лв.) през 2024 г., което бе увеличение с около 13 на сто спрямо 2023 г. За настоящата 2025 г. приходите трябваше да са с почти 108 млн. евро (211 млн. лв.) повече спрямо 2024 г., т.е. 568 млн. евро (1.1 млрд. лв.).
Така на практика системата тази година няма да успее да събере още 45.5 млн. евро (88.9 млн. лв.), въпреки че приходите ще преминат психологическата граница о 1 млрд. лв., каквато бе заявката при стартирането на системата. Най-вероятно причината за това е, че все още не може напълно да се усетят постъпленията от направените промени в таксите през тази година.