Дневна винетка и нови тол такси: Парламентът прие ключови промени в законите за пътищата
Вече ще се налагат глоби и чрез камерите на общините, а местните администрации ще могат да връчват фишове

© ECONOMIC.BG / Красимир Свраков
В България вече ще има еднодневна винетка за леките автомобили, а тол таксите ще се изчисляват по нов принцип – ще се включва и степента на замърсяване на автомобила. Промените в Закона за пътищата бяха приети от Народното събрание окончателно на второ четене в сряда вечерта. По този начин България прави първи стъпки към по-справедлива и екологично ориентирана система за пътно таксуване.
Освен това, с поправки и в Закона за движението по пътищата общинските камери бяха включени в системата за следене за превишена скорост, предава БТА. Неплатени фишове и актове пък ще се връчват от общинските администрации.
Някои от промените бяха приети на първо четене още през април. Припомняме, че пътните закони бяха гласувани на два пъти. Миналата седмица депутатите окончателно разрешиха тол системата да следи за средна скорост по пътищата. Тогава обаче времето не стигна да бъдат гласувани докрай промените.
Прочетете още
- НС одобри дневната винетка и връзката на тол системата с митниците
- Депутатите одобриха мащабни промени в Закона за движение по пътищата
- Депутатите одобриха следенето на средна скорост от тол системата
Нова винетка и тол такси
Еднодневна винетка ще бъде въведена за леки автомобили с тегло до 3.5 тона, които ползват републиканската пътна мрежа. Мярката влиза в сила шест месеца след обнародването на закона в „Държавен вестник“.
Сериозна реформа предстои и в системата за тол таксуване на тежкотоварни превозни средства над 3.5 тона. Новата методика, която трябва да бъде изготвена от Националното тол управление, предвижда таксите да се определят и според екологичната категория (ЕВРО), клас на емисиите въглероден диоксид. Това означава, че по-замърсяващите превозни средства ще плащат по-високи такси – промяна, която следва изискванията на европейското законодателство.
Министерският съвет ще може временно да освобождава от пътни такси чуждестранни превозни средства, ако те участват в международни мисии или действия по опазване на живота и здравето на хората, като например пожарни автомобили от съседни държави. Мярката е реципрочна – българските противопожарни екипи също ще бъдат освобождавани от такси в други държави при подобни обстоятелства.
Разширява се достъпът до данните в електронната система за събиране на тол такси – освен НАП, вече и Агенция „Митници“ ще има такъв достъп.
Удължен е срокът за новите доставчици на Европейска услуга за електронно пътно таксуване (ЕУЕПТ) – те ще могат да сключват договори до 36 месеца след регистрацията си (вместо досегашните 24 месеца).
Контрол от общините
С промени в Закона за движение по пътищата, се затягат санкциите за превишена скорост. Освен това се въвеждат нови механизми за контрол чрез общински камери и необозначени полицейски автомобили.
Общинските автоматизирани камери ще могат да засичат превишена скорост. Припомняме, че за тези промени настояваха ГЕРБ, като в последните три парламента внасяха текстовете. Половината от глобите, събрани с общински камери, ще отиват за Фонда за пътна безопасност към МВР, а другата – в общинските бюджети, като ще може да се ползват само за дейности по пътната безопасност.
Електронните фишове и глоби, издадени от МВР, вече ще могат да се връчват и от служители на общините, определени от кмета.
Униформени полицаи ще могат да извършват проверки и с необозначени служебни автомобили, когато нарушението създава непосредствена опасност. Спиране от такива коли ще се осъществява със синя светлина, звуков сигнал, надпис „Полиция“ и гласови указания на български и английски. Контролът от необозначени служебни моторни превозни средства може да се извършва и с автоматизирани технически средства и системи.
Глоби за превишена скорост
Досегашната глоба от 600 лв. при сериозно превишаване на скоростта вече няма да е единствената санкция. Ако водач в населено място превиши разрешената скорост с над 40 км/ч, той ще остава без книжка за два месеца и ще заплаща глоба. Ако извън населено място допустима скорост бъде нарушена с над 50 км/ч, това отново ще води до лишаване от правоуправление за 2 месеца.
При повторни нарушения, книжката ще се отнема за 3 месеца, а глобата се удвоява. Системните нарушители ще се наказват с тройна глоба и отнемане на книжката за половин година.
Още промени в Законите
Технически преглед няма да може да се преминава, ако преди това не са платени всички глоби по електронни фишове.
Увеличават се глобите за преминаване на червен светофар - от 100 на 150 лв., за неспиране на пешеходна пътека глобата - 150 лв., а глобата за неспиране на знака СТОП ще е 100 лв.
Ако собственикът не декларира кой е управлявал МПС-то при нарушение, сам носи отговорност. При юридически лица, отговорност носи законният представител. При непълнолетни или малолетни ползватели – родителите или настойниците.
За чуждестранни юридически лица се налага имуществена санкция в размер на глобата за съответното нарушение.
Минималната глоба за нарушения, за които няма предвидено друго наказание, се увеличава от 20 на 50 лв. Глобата за липса на лични документи или полица „Гражданска отговорност“ става 30 лв. (досега 10 лв.). Автошколи, които работят без разрешение или в нарушение на нормативните изисквания, ще бъдат санкционирани с 3000 лв.
Депутатите приеха да се облекчат условията за придобиване на категория D (за превоз на пътници). Досега тя се взимаше при условие, че водачът преди това има категория C и поне двегодишен стаж. С промените автобусен шофьор ще може да бъде всеки на възраст поне 24 години, притежаващ категория B от поне две години.
Категория B ще може да се придобива на на 17-годишна възраст, но водачите ще карат с придружител до навършването на пълнолетие.
*Материалът е обновен в 13:04 ч.