Невероятната история зад играчките LEGO
През последните девет десетилетия компанията е произвела повече от 400 милиарда тухлички и 9.6 милиарда минифигурки
Когато Оле Кърк Кристиансен започва да създава играчки от работилницата си в Билунд, Дания, през 1932 г., той никога не е могъл да предположи, че неговите творения ще ударят индустрията с “тонове тухли” и че компанията му ще се превърне в една от най-обичаните в света. Деветдесет години по-късно скромната малка тухличка LEGO остава истинска икона на поп културата, незабавно разпознаваема и, буквално, основата за всичко - от първите опити на малките деца да строят до шедьоври на изкуството и дизайна за възрастни.
През последните девет десетилетия LEGO Group е произвела повече от 400 милиарда LEGO тухлички и 9.6 милиарда минифигурки. Има 10 парка LEGOLAND по целия свят, четири пълнометражни филма, вдъхновени от марката LEGO, и една LEGO къща, в която има експонати и в нея могат да се извършват дейности, които се въртят около 25 милиона LEGO тухли.
Има толкова много впечатляващи факти за тухличката LEGO, не на последно място е, че тя беше обявена за играчка на века, изпреварвайки плюшени мечета и Барби цели два пъти.
Всичко започва с дървена патица
Много хора са изненадани да научат, че компанията е съществувала преди тухличката LEGO. Започва с дървени играчки през 30-те години на миналия век, които всъщност остават част от продуктовото портфолио до 1960 г. През 1934 г. Кристиансен кръщава своята компания LEGO, след датската фраза „leg godt“, което означава „играй добре“. Без да знае за това, Оле Кристиансен впоследствие разбира, че "lego" означава "сглобих" на латински. Една година по-късно той представя The LEGO Duck, дървена играчка за дърпане с колела. И точно тук идва "историята с патицата".
Синът на Кристиансен, Годтфред (който по-късно ще поеме юздите на бизнеса от баща си), е помагал в работилницата. Един ден той развълнувано обявява, че току-що е спестил пари на компанията. Когато баща му го попита как, той обяснява, че вместо да нанесе обичайните три слоя лак върху пратка дървени патета, е нанесъл два слоя. Баща му се ядосва и го кара да се върне на гарата, да вземе пратката и да нанесе третия слой съвсем сам, като му казва, че няма право да заспи, докато дървената патица не бъде направена както трябва.
Това ми даде урок за качеството“, признава Годфред.
После Годфред дяла мотото на баща си: „Само най-доброто е достатъчно добро“ върху дървени плочи и ги окачва в работилницата, за да напомня на себе си, на тримата си братя и на всички служители, че „нещата трябва да се правят по този начин“. Това мото, което показва непоколебима отдаденост към качеството, остава крайъгълен камък на ценностите на компанията почти век, защото, както самият основател на марката LEGO вярва, децата заслужават най-доброто.
Патицата също така остава ценен символ на LEGO Group, която често използва играта за изграждане на патета, за да демонстрира своята философия „Учене чрез игра“. На всеки човек се дават едни и същи шест жълти и червени LEGO тухли и се иска да построи патица за 30 секунди. Тъй като няма грешен начин да го изградите, това е овластяващо упражнение, което също така насърчава непредубедеността, докато всеки споделя своите творения и се възхищава на разнообразието и творческите начини за гледане на нещо.
Първата пластмасовата LEGO тухла
През 1942 г. самият Оле Кристиансен е принуден да намери нов начин да погледне на нещата, когато фабриката му изгаря. Това всъщност е вторият пожар, който заплашва да унищожи бизнеса му и той решава, че е време да намери алтернатива на дървения материал. Кристиансен купува първата машина за шприцване на пластмаса в Дания и до 1949 г. произвежда автоматично свързващи тухли, които са подобни на тухлите LEGO, които познаваме днес.
През следващото десетилетие се поставят основите на компанията. Годфред разработва System in Play, като гарантира, че всяко парче успешно ще се свържи с друго парче, давайки на децата неограничени възможности да експериментират.
Нашата идея беше да създадем играчка, която подготвя детето за живота, апелирайки към неговото въображение и развивайки творческия импулс и радостта от създаването, които са движещите сили във всяко човешко същество“, пише Годфред.
Тъй като Дания става все по-индустриализирана през 50-те години на миналия век, с повече коли по пътищата, LEGO Town Plan (сега LEGO City) се въвежда, за да помогне на децата да се научат да се ориентират в новата градска среда. Със своите реалистични и свързани елементи, LEGO City остава популярна тема в следващите години.
През 1958 г. компанията предлага принципа на шпилка и тръба, оформяйки всяка LEGO тухла с точност до ширината на косъм (5 my/0.005 mm), за да осигури перфектната мощност на съединителя, който държи творенията сглобени. Този процес на свързване е толкова иновативен и новаторски, че LEGO Group веднага кандидатства за патент.
Въпреки че материалът се е променил и производствените методи са еволюирали, тухлата LEGO не се е променила оттогава. Тухлите, направени днес, все още ще паснат на тези, произведени преди повече от 60 години. Тази последователност и дълготрайност гарантират, че комплектите LEGO се предават от поколения и че ентусиазмът продължава.
След като друг складов пожар поглъща по-голямата част от инвентара на компанията от дървени играчки, LEGO Group решава да спре да ги произвежда изцяло и да промени фокуса си, за да се концентрира единствено върху пластмасовите строителни тухлички.
Преоткриване на колелото
Години наред Годфред се интересува от това да направи LEGO тухлите по-раздвижени. През 1962 г. екипът най-накрая представя LEGO колело, което работи по начина, по който всички искат, разширявайки възможностите на децата да създават всякакви превозни средства и да добавят движение към играта си.
С нарастващата си популярност фабриката на LEGO се оказва домакин на повече от 20 000 посетители годишно, които идват в Билунд, за да видят изложбата на готови модели LEGO. Когато това става неуправляемо, Годфред отваря първия LEGOLAND през 1968 г. с фокусна точка Miniland, който все още се смята за сърцето на всички паркове. Компанията очаква да привлече около 300 000 посетители през първия сезон и всички са шокирани, когато този брой достигна 625 000. Днес парковете LEGOLAND по света имат сумарно над 15 милиона посетители годишно.
През 1969 г. LEGO Group постига още една дългосрочна цел - изработване на тухли, които биха били подходящи за деца в предучилищна възраст, но същевременно пасват на стандартните LEGO тухли. Новите тухли са два пъти по-големи от стандартна LEGO тухла и са наречени DUPLO, произлизащи от латинската дума за „двойно“.
Комплекти, които не са от този свят
Когато синът на Годфред, Киелд Кирк Кристиансен, става главен изпълнителен директор на LEGO Group в края на 70-те години, той представя революционната „Система в системата“, лансирайки Космоса като първа тема. Вдъхновени от реалната космическа технология, LEGO комплектите включват вълнуващи нови елементи като радарни чинии, антени и прозрачни жълти прозорци. Наред с минифигурките LEGO, космическите комплекти също включват астронавти и дори някои злодеи, като по този начин ролевата игра се извежда на съвсем ново ниво.
Забавен факт е, че всяка минифигурка LEGO е с височина четири тухли без косата или каквито и да било шапки, или аксесоари, за да се гарантира, че съответства на пропорциите на сградите в LEGO System in Play.
По това време на дизайнерите не е било позволено да създават оръжия, така че те са използвали шипове или други малки кръгли части, за да ги представят вместо това. Днес, както пише на техния уебсайт, LEGO Group признава, че конфликтът между доброто и злото често представлява важна част от детската игра, тъй като учи децата за тяхната собствена и чужда агресия. Помага на децата да разпознават и решават спорове в други ситуации.
LEGO Group обаче няма намерение да прославя войната или да насърчава насилието, и следователно отказва да произвежда реалистични оръжия и военно оборудване с риск децата да разпознаят тези видове оръжия от военни действия по света. Вместо това LEGO Group подкрепя децата, стимулирайки тяхното въображение, като пуска само исторически и фантастични оръжия. С цел смекчаване на конфликтния елемент.
Създаване на връзки
През годините марката LEGO държи пръста си върху пулса на поп културата, като си партнира с някои от най-популярните франчайзи в света, от Star Wars до Harry Potter. Благодарение на тези сътрудничества те продължават да остават актуални и свежи, като постоянно привличат нови потребители, като същевременно запазват старите си. Всъщност има огромна общност от AFOL (възрастни фенове на LEGO), които са били прегърнати от компанията и към които са насочени много нови комплекти.
Приоритет на устойчивостта
Потреблението на енергия на LEGO Group се балансира от 100% възобновяема енергия и те работят за това всички опаковки да бъдат направени от възобновяеми, или рециклируеми материали до 2025 г. Въпреки това, тяхната най-важна и най-предизвикателна цел е да направят всички основни LEGO продукти - които в момента са изработени от пластмаса - от устойчиви материали до 2030 г., без да променят дизайна си, или да правят компромис с качеството, или безопасността. Това е огромна цел, но предвид 90-годишния успех на компанията, съпътстван с иновации и решаване на редица проблеми, такава цел почти сигурно ще бъде постигната.
Около 150 LEGO елемента – като дървета, листа и храсти – вече са направени от устойчиво добита бразилска захарна тръстика, а през 2021 г. компанията разкри прототип LEGO тухла, направена от рециклирани PET пластмасови бутилки.
LEGO Group също така обяви плановете си да направи първа копка на нова, въглеродно неутрална фабрика в окръг Честърфийлд, Вирджиния, през есента на 2022. Съоръжението с площ от 1.7 милиона квадратни фута ще бъде проектирано така, че да минимизира потреблението на енергия и използването на невъзобновяеми ресурси и ще наеме повече от 1760 души.
Изграждане на бъдещето
Тъй като LEGO Group навлиза в ново десетилетие, приближавайки се към 100-годишнината си с четвърто поколение Кристиансен, не показва признаци на забавяне. На последния LEGO CON - годишната конвенция на феновете на LEGO Group - компанията обяви повече от дузина нови продукти, които ще бъдат пуснати през следващите шест месеца.
Има по нещо за всеки - от комплекти Avatar, Marvel и Minecraft до предложения за Floral Arts и Minifigure. LEGO Group също представи Machine Learning, ново разширение LEGO MINDSTORMS в приложението Robot Inventor и преосмислена версия на LEGO Lion Knights' Castle - дългоочакван комплект от 4514 части, който интерпретира отново класическата тема.
Въпреки че Оле Кърк Кристиансен вероятно би бил удивен от широкообхватното влияние на малкото си изобретение, той би бил развълнуван да види, че то наистина е позволило на толкова много деца, възрастни и семейства да правят това, което той е възнамерявал - да играят добре.