Никой не иска да ремонтира авариралия агрегат на „Чаира“
Два от агрегатите на ПАВЕЦ-а остават извън строя за неопределен сорк от време
© ECONOMIC.BG / Красимир Свраков
Въпреки предварително заявения интерес за ремонт на авариралия агрегат на ПАВЕЦ „Чаира“ нито една компания не е подала оферта. Обществената поръчка за подмяна на турбината бе пусната от Национална електрическа компания (НЕК) през март, а индикативната ѝ стойност е близо 54 млн. лв. без ДДС.
За участие в нея фирмите имаха дълъг срок – три месеца, като възможността за подаване на оферти приключи на 10 юни. От документацията към поръчката става ясно, че в определения срок „не е подадена нито една оферта“.
Докато срокът за участие все още течеше, изпълнителният директор на НЕК Мартин Георгиев коментира пред журналисти, че вече няколко компании са заявили интерес към процедурата. Тогава той не уточни кои са, но от думите му стана ясно, че ремонтът на ПАВЕЦ-а може да предизвика интерес у американски фирми, които имат изградени подобни хидрообекти. Посещение в НЕК са имали и от най-голямата електроенергийна швейцарска компания Axpo.
За авариралото през 2022 г. съоръжение започнаха разговори с технологични лидери, като Toshiba и General Electrics, и оператори на подобни съоръжения в целия свят. Въпреки богатия си опит експертите на всяка от тези компании нееднократно заявяваха, че не са се сблъсквали с аварии от подобен мащаб и смятат, че ситуацията в ПАВЕЦ-а е безпрецедентна.
В процедурата НЕК търсеше компания, която да подмени турбината на авариралия хидроагрегат 4 на ПАВЕЦ „Чаира“. Заложената прогнозна стойност на ремонта беше 53.5 млн. лв. (без ДДС).
Именно ХА4 е най-пострадалият след аварията агрегат и има нужда от най-сериозен ремонт. Заложеният срок за изпълнение на възстановяването му беше 36 месеца след приключване на обществената поръчка и подписването на договор. Очевидно този срок няма как да бъде спазен и дори НЕК да пусне отново процедурата, тя със сигурност ще отнеме минимум няколко месеца, ако въобще в нея се подадат оферти.
Другите агрегати на ПАВЕЦ-а също се ремонтират и засега всички дейности вървят съгласно графика и до края на годината единият агрегат (ХА2) се очаква бъде в експлоатация, какъвто ангажимент е поел изпълнителят на ремонта – aвстрийският консорциум ABB-Voith. Решението, което се прилага за хидроагрегат 2 ще се приложи и при хидроагрегат 3, който трябва да заработи в края на 2025 г., като ремонтът му отново ще се извърши от същите компании.
Все още обаче не е ясно какво ще стане с хидроагрегат 1, за който отдавна бившият министър Румен Радев анонсира, че е по-добре също да бъде сменена турбинната част, тъй като ремонтът му ще трае много дълго. Наскоро експерти на Toshiba, дошли от завода в Япония, бяха на посещение на място и направиха анализ на възможностите за възстановяване на Х1. Другият вариант, който се обмисля е за него също да се подготви обществена поръчка за подмяна, но кой вариант ще бъде предпочетен ще стане ясно до месец. Имайки предвид липсата участници в поръчката за Х4, остава вариантът от Toshiba да се съгласят да ремонтират Х1 или в противен случай той също ще остане извън строя за неопределен срок от време.