Нинова прибързано си приписа победа над телекомите
Вицепремиерът обяви успех на първа инстанция, но той е частичен – само над един от двата мобилни оператора

© ECONOMIC.BG / БТА
„Спечелихме на първа инстанция делото с мобилните оператори“, обяви категорично вицепремиерът и министър на икономиката и индустрията Корнелия Нинова. Тя визира жалбите на два от телекомите във връзка със забраната да индексират месечните такси на база инфлацията за две години. Думите ѝ обаче са подвеждащи и противоречат на реалната ситуация към момента – делата са две, а сега има решение само по едното.
В действителност Административният съд София-град се е произнесъл единствено по жалбата на „Теленор България“. Въпреки че е вероятно да отхвърли и тази на „А1 България“, засега това не е факт, потвърдиха от компанията пред Economic.bg.
В този ред на мисли изявлението на вицепремиера в множествено число е заблуждаващо. Въпреки че говореше под общ знаменател, тя все пак цитира единствено жалбата на Теленор и по-конкретно един от мотивите в нея – че планираното увеличение (от порядъка на под или около 1 лв. месечно – б.р.) не представлява особено важен обществен интерес.
Повишаването на цените и натискът върху живота на хората е от най-висок обществен интерес за нас“, изтъкна Нинова.
Двата телекома обаче са обжалвали решението на Комисията за защита на потребителите, намиращо се под шапката на нейното ведомство, с различни мотиви. Към днешна дата съдът оставя без уважение жалбата на „Теленор“, като компанията има възможност да обжалва решението пред Върховния административен съд в седемдневен срок.
Произнасяне на административния софийски съд относно жалбата на А1 предстои, като се очаква такова да има в най-скоро време.
Нинова каза още, че докато текат съдебните процеси, компаниите нямат право да вдигат цените. Припомняме, че според издадените две заповеди – по една за Теленор и за А1 – те не могат да правят това по различен начин от заложения в общите условия към договорите с клиентите им. Тоест не могат вдигнат таксите на база инфлацията за две години, както планираха да го направят. Ако обаче възприемат подхода на конкурента Vivacom и коригират цените, вземайки предвид само Индекса на потребителските цени за 2021 г., са в правото си да го сторят.
Контекст
Припомняме, че преди коледните празници телекомите съобщиха, че ще индексират месечните такси на абонатите си. А1 и Теленор предприеха сходни действия, заявявайки, че ще базират увеличението на Индекса на потребителските цени на НСИ за 2020 и 2021 г. От Комисията за защита на потребителите обаче напомниха, че според общите условия компаниите имат право да повишават услугите си само на база една година, в случая 2021 г., за която все още няма официални данни за инфлацията.
Двата телекома изтъкнаха, че вземайки предвид инфлацията за две години, индексацията ще бъде по-щадяща за потребителите. Те изхождат от това, че ако беше на две стъпки, повишението щеше да е по-голямо. Въпреки това държавата побърза да издаде заповед за забрана на техните действия.
Третият основен конкурент – БТК (Vivacom) – обяви, че ще индексира таксите с инфлацията за една година.