Новата Българска кафе асоциация си поставя високи цели
Асоциацията ще се включи активно в различни консултативни органи към държавните и общински структури, както и в законодателния процес
Яник Мекушин, председател на Българска кафе асоциация

© ECONOMIC.BG / Икономика-Александър Нишков
Яник Мекушин е председател на новосъздадената Българска кафе асоциация. Той и управлява “Балкам Груп” ЕООД и е един от създателите на “Уинслоу груп” АД с дейност в сферата на недвижимите имоти, селското стопанство и алтернативната енергетика. Той е изпълнителен директор на “Уинслоу Агро Фонд” ЕАД - дружество за инвестиции и управление на селскостопански имоти. Също така е управител на “Алба Плюс” ЕООД, занимаваща се с внос, дистрибуция и търговия със суровини за млечната индустрия, ръководи и “Лимекс Тойс” ЕООД, фокусирана върху внос, дистрибуция и търговия с играчки. Образованието си е получил в Университета за науки и технологии в Шанхай, където е придобил магистърска степен по информатика. С него разговаряхме за новата браншова организация, нейните цели и разбира се за вкуса на кафето.
- Защо се налага създаването на Българска кафе асоциация?
- Българската кафе асоциация е първата по рода си браншова организация, която обединява компаниите, чиято дейност е свързана с кафето като продукт, независимо дали дейността им е фокусирана във вноса, производството, търговията или предоставяне на готови кафе напитки. До този момент в България не е имало работещо сдружение, което да обединява усилията и да защитава интересите на тези компании.
Какви цели си поставяте, за какво ще работи новото сдружение?
- Асоциацията ще бъде своеобразен представител и защитник на икономическите интереси на фирмите, които членуват в нея. Вярвам, че заедно ще постигнем повече в посока създаване и утвърждаване на модерни и коректни бизнес отношения в областта на производството и търговията с кафе.
Ще подкрепяме усилено развитието на лоялна, прозрачна и ефективна конкуренция сред заинтересованите страни. Експертите в нашето сдружение ще изследват и анализират проблемите, които възникват пред производителите и търговците на кафе в страната. Разбира се, важно за нас е да проучим и какви са стандартите и добрите практики в европейски и световен мащаб, след което да ги адаптираме към производството и търговията на локално ниво.
Пазарната инфраструктура в областта на производството и търговията с кафе се нуждае от усъвършенстване – ще работим и в тази посока. Принципите и механизмите на действащата в страната нормативна уредба, която регулира обществените отношения в нашата сфера, също следва да се оптимизират.
Сдружението би било работещо, единствено и само ако имаме грижата един за друг. Затова, ще стимулираме и подпомагаме индивидуалния просперитет на всеки член на Асоциацията.
- Колко членове има Асоциацията и колко очаквате да съберете?
- Към момента в Сдружението членуват над 100 компании, очакваме да се присъединят поне още толкова.
- Как би подпомогнало пазара на кафе в страната създаването на такава организация?
- Създаването на подобна браншова организация, особено за толкова голяма индустрия, каквато е кафе индустрията, е от изключително значение. Обединявайки интересите на толкова много страни, правим работата по-структурирана, а общите цели много по-постижими.
Асоциацията ще се включи активно в различни консултативни органи към държавните и общински структури, както и в законодателния процес, който се отнася към нашия сектор. Това ще стане посредством анализи и становища на експерти по актуалната нормативна уредба, както и по проекти на нови нормативни актове. Искаме да улесним и развием производството и търговията с кафе.
Наш стремеж ще бъде и опростяването административния процес. Дали става въпрос за издаване на лицензи на търговски обекти, техническа окомплектованост за пакетиране или оптимизация на качествените показатели на съпътстващите материали и консумативи – ние трябва да направим този процес максимално достъпен за участниците на пазара. И не на последно място, кафето е не само продукт, който ни носи удоволствие, или пък социален инструмент, който ни помага да общуваме по-лесно – това е продукт, чиято консумация носи и здравословни ползи. Това е посланието, което също искаме да достигне до хората. Да променим нагласите у тези, които все още имат съмнение за това.
Сдружението ще организира и провежда разнообразни форуми, на които ще се обменят опит и знания, свързани с областта, в която работим. Всеки наш член ще има достъп до контакти, консултантска помощ, различни проучвания и информация – било то пазарна, научно-техническа или технологична. Всички тези ресурси ще са от съществено значение за развитието на съответния бизнес.
За реализиране на целите ще спомогне и работата ни със сродни организации в страната и в чужбина. Асоциацията ще се включи в национални и международни проекти и програми и в различни форми на социално партньорство.
Важна наша роля е да съдействаме за спазването на бизнес етиката и правилата за лоялно пазарно поведение в търговията с кафе, както и за повишаване на професионалното равнище и квалификацията на заетите в областта.
- Как се движи пазарът на кафе в България?
- Пазарът на кафе расте и това е устойчива тенденция през последните няколко години. През 2016 г. той отбеляза повишение с около 3.7% спрямо предходната година, достигайки 275 милиона лева. Домашната консумация на кафе има най-голям дял по отношение на генерирана стойност в цялата категория – това са около 60% от пазара. Останалата част от потреблението се случва в т.нар. ХоРеКа канал – хотели, ресторанти и кафенета.
- Какви са очакванията Ви и като цени, и като продажби?
- Асоциацията не участва в търговски сделки. Ако имате предвид, обаче, дали това обединение ще допринесе за оптимизацията на продажбения процес и балансиране на цените – да, имам такива очаквания.
- Имат ли българите кафе култура и ще работи ли Асоциацията за развитието й?
- Разбира се, в България отдавна има отношение и култура към кафето. Във времето тя расте, рафинира се и се променя спрямо новите тенденции, техники на приготвяне и начин на консумиране на различните кафе напитки.
Българинът възприема кафето все повече като преживяване, като начин на живот. Това означава, че фокусът се премества върху по-високото качество, нови вкусове и съчетаване на аромати.