Общинарите се надпреварват с промени в градския транспорт на София
ГЕРБ и ДБ искат месечната карта за една линия да се върне, а БСП иска по-радикални промени в таксуването
Три политически формации в Столичния общински съвет предлагат връщане на едномесечните карти за една линия при ползване на градския транспорт в София. ГЕРБ и „Демократична България“ са входирали предложения за промени в Наредбата, приета през лятото на 2022 г., с която се въведоха новите билети за време, но също така отпаднаха някои предпочитани от гражданите превозни документи.
Отделно от тях БСП също имат свои виждания за промени. Освен връщането на картите за една линия, те предлагат билетът, закупуван от шофьорите, да струва отново 1.60 лв., а не 2 лв., както в момента.
Припомняме, че преди седмица председателят на СОС Георги Георгиев (ГЕРБ) предложи и да отпадне т.нар. глоба за невалидиран превозен документ, който е 3 лв.
Предложенията на ГЕРБ и ДБ
Няколко дни след това, на 20 януари, Георгиев и Грети Стефанова (ДБ) предлагат връщането на едномесечните карти за една линия за наземен транспорт (23 лв.) и метро (35 лв.), включително и тези по преференциални тарифи за ученици (9 лв.) и студенти (20 лв.).
Мотивите – множество жалби на граждани, но и липсата на алтернатива за около 36 хил. души, които преди това са използвали месечните карти. Анализ показва, че общият брой издадени карти за една линия през 2022 г. е 35 388 бр., от които около 7 500 са ученически. Идеята е документите да влязат в сила от 1 март.
Според вносителите, предлаганите промени не биха се отразили негативно на прогнозирания финансов ефект от новите времеви билети – за 30 и 60 минути. Допълнителният финансов ресурс, очакван от продажбите им, запазва размера си от 8.5 млн. лв. на годишна база.
Колаборацията между ГЕРБ и ДБ не е изненадваща. Двете политически сили предложиха и промени в Наредбата за нискоемисионните зони в София, след като дълго време спореха по въпросните разпоредби.
Предложенията на БСП
Освен връщането на картите за една линия, БСП предлага и връщането на талоните за десет еднократни пътувания (12 лв.). Предложеният срок за влизане в сила на документите е 1 април. Левицата предлага валидациите да важат само за времевите билети, както и за талоните за 10 пътувания, но не и за дългосрочните документи – месечни и годишни карти. И още – билетът, продаван от шофьорите, да се върне на старата си цена от 1.60 лв, а не както е в момента 2 лв.
Общинските съветници от БСП предлагат и промяна по отношение на времевите билети, когато те са закупувани с банкова карта. Заради недостатъчното време за смяна на превозни средства в рамките на 30 минути, т.е. с билет от 1.60 лв., БСП предлага пътникът да се валидира след 30-тата минута отново, но при повторното валидиране да се активира билет за 60 минути, а не втори билет за нови 30 минути.
Според общинските съветници от БСП билетите за време не са магическо решение за транспорта в София. Ограниченото време за пътуване, прекачване и чекиране от 30 и 60 минути, са крайно недостатъчни предвид транспортната обстановка в столицата. Заблудата идва от някои статистически данни, че средното време за едно пътуване в София е 27 минути. В значителен брой от случаите реалността е различна и времепътуването е в порядъка от 40 до 45 минути, което на практика води към по-скъпия билет за 60 минути (2.20лв.), се посочва в мотивите.
Според БСП необходимите приходи за транспортната система се генерират чрез „скрито“ повишаване на цената на някои видове пътувания. Градският транспорт вместо по-достъпен и удобен, стана по-малко гъвкав и все повече насочващ потребителите към използване на лични автомобили, пишат още вносители на проектонаредбата.
Срокът на обществените консултации по измененията е 20 февруари.