От сайт за студенти до световен хит: Facebook на 20 години
Компанията отбелязва своя 20-ти рожден ден на фона на множество скандали, свързани със социалната мрежа

© ECONOMIC.BG / depositphotos
Facebook отбеляза своя 20-ти рожден ден на 4 февруари. Пътят на най-голямата социална мрежа в света започва на този ден през 2004 г., когато Марк Зукърбърг пуска уебсайта на компютъра си в общежитието. Първоначално той е достъпен само за студенти от Харвардския университет, а след това и за студенти в други колежи, като по това време се казва thefacebook.com.
Пътят на приложението до 3-те милиарда потребители е дълъг и дори след две десетилетия на използване то все още е изключително популярно. Сега Facebook е под шапката на Meta, която притежава Instagram и WhatsApp. Холдингът е оценен на повече от 1 трилион долара, което го прави една най-ценните американски корпорации.
Лоши времена
Но за Facebook и Meta 20-ият рожден ден настъпва в неудобно време. Преди няколко дни Зукърбърг се яви пред сенатска комисия и беше принуден да се извини на родители, които го обвиниха, че децата им са се самоубили или са взели свръхдоза наркотици заради неговите социални мрежи, пише CNBC.
Зукърбърг, като главен изпълнителен директор на Meta и мажоритарен собственик, беше посрещнат от нецензурни думи, пристигайки на изслушването в сряда. В продължение на няколко часа той беше разпитан от законодателите относно безопасността на децата и дали компанията инвестира в достатъчно ресурси, за да предпази децата и тийнейджърите.
Никой не трябва да преминава през нещата, от които са страдали вашите семейства“, каза Зукърбърг на родителите.
Изслушването в Сената затвърди динамика, която е вярна от години: компанията на Зукърбърг изглежда неразривно обвързана с противоречия и политически контрол, въпреки че има смазващ успех като печеливш бизнес и е пионер при социалните медии с функции като News Feed и poke.
Законодателите казват, че се придвижват към потенциално важно законодателство за регулиране на Meta и други компании за социални медии. Някои конгресмени и сенатори искат частично да отменят закон от 1996 г., известен като раздел 230, който дава на интернет платформите имунитет срещу много видове съдебни дела, включително съдебни дела за публикуване или хостване на потенциално клеветнически публикации, написани от други. Компании, включително Meta, заявиха, че техният имунитет съгласно раздел 230 е всеобхватен и също така забранява съдебни дела, които твърдят, че техните продукти имат вредни дефекти в дизайна, като причиняване на пристрастяване или препоръчване на терористично съдържание.
Никога не си толкова добър, колкото казват, когато си горе, нито толкова лош, колкото казват, когато си долу. Просто продължавайте да изграждате и да вършите добра работа за дълги периоди от време“, написа Зукърбърг той в Threads – новото приложение в портфолиото на Meta.
Парти без конфети
Компанията се намира в изключително тежко положение и е притисната от регулации, журналисти, политици и защитници на човешките права. Затова не се очакват големи празненства по повод юбилея, но е възможно Зукърбърг да отбележи празника с пост. Така както направи по повод 10-ия рожден ден на социалната мрежа. Преди десетилетие той написа по повод 10-ия рожден ден на компанията, че е изумен от успеха на Facebook.
Ние просто се грижим за свързването на света повече от всеки друг“, написа той през 2014 г., цитиран от TechCrunch.
20-ия рожден ден, или годишнина за голяма компания, обикновено би била причина за голямо празненство. Walmart организира партита в своите около 500 магазина, когато търговецът на дребно достигна тази възраст през октомври 1982 г., според прессъобщение от онова време. Microsoft отвори музей на компанията за своята 20-а годишнина през 1995 г., а Apple отпразнува през 1997 г. със специално издание на своя персонален компютър, наречено Twentieth Anniversary Macintosh.
Meta, базирана в Менло Парк, Калифорния, не обяви подобни планове за празнуване на рождения ден.
Представител на компанията отказа коментар.
През последните дни френският вестник Le Figaro отбеляза крайъгълния камък на Facebook с анкета на уебсайта си, питайки читателите: „Социалните мрежи помагат ли за напредъка за обществото?“ Към петък 86% са казали „не“.
Проблеми от самото начало
През 2004 г. двама от съучениците на Зукърбърг в Харвард, братята близнаци Камерън и Тайлър Уинкълвос, го съдят за предполагаемо копиране на идеята за Facebook от тях. Спорът беше представен свободно във филма „Социалната мрежа” от 2010 г., който спечели три награди “Оскар”. Зукърбърг и неговите съоснователи отрекоха обвиненията. Страните уредиха спора, като близнаците Уинкълвос получиха 65 милиона долара.
Въпреки че официално Facebook имаше петима съоснователи, Зукърбърг беше начело от самото начало и години наред уебсайтът на Facebook включваше мотото „продукция на Марк Зукърбърг“.
Много от противоречията във Facebook включват модерирането на съдържанието – правилата, които хората трябва да следват, когато публикуват в сайта. През 2008 г. компанията се сблъска с негативна реакция от страна на кърмещи майки заради правило срещу снимки, съдържащи зърната на гърдите.
Meta вече позволява снимки на непокрити женски зърна в контекста на кърмене, актове на протест и други определени изключения. И тъй като подобни дебати неизбежно се разгоряваха през годините, Facebook прехвърли вземането на решения на външен „върховен съд“, известен като Надзорен съвет. Зукърбърг казва, че смята решенията на борда за „задължителни“.
Но скандалите не спират дотук. През 2012 г. Facebook позволи на изследователи да проведат психологически експеримент върху потребителите а мрежата, демонстрирайки това, което те нарекоха „мащабно емоционално заразяване“. Те са тествали „намаляване на количеството емоционално съдържание в News Feed“ за 689 003 души и са установили, че това надеждно променя емоциите им.
Когато положителните публикации за тях бяха намалени, те започнаха да създават по-малко положителни публикации и повече отрицателни“, пишат изследователите.
В статията те казват, че потребителите на Facebook са дали „информирано съгласие“ за тестовете, защото са се съгласили с правилата за използване на данни на Facebook „преди създаването на акаунт“. Но последва реакция, когато научната статия беше публикувана през 2014 г. и Шерил Сандбърг, тогава главен оперативен директор на Facebook, се извини, като каза, че компанията е комуникирала лошо за експериментите.
Разбира се, много потребители на Facebook намират стойност в услугата – те се свързват с отдавна изгубени приятели и членове на семействата си, създават общности около споделени интереси или преживявания или повишават осведомеността и парите за благотворителни каузи.
Друга буря избухна през 2018 г., когато британската консултантска фирма Cambridge Analytica беше обвинена от журналисти в неправилно използване на данни от Facebook в политически кампании. Експерти в областта и разследване на британското правителство установиха, че способностите на Cambridge Analytica са преувеличени, но Meta се съгласи да плати 725 милиона долара, за да прекрати колективен иск, обвиняващ я в неуспех да защити потребителските данни. Meta не призна неправомерни действия като част от споразумението.
No обвиненията се влошиха след това, включително излязоха доклади от експерти на ООН по правата на човека и Amnesty International, че Facebook е изиграл роля в разпространението на език на омразата, довел до геноцид в Мианмар. Компанията през 2018 г. се съгласи, че не прави достатъчно, за да предотврати използването на платформата си за подбуждане на офлайн насилие, и заяви, че харчи повече за хора и технологии, за да се справи със злоупотребата с Facebook в Мианмар. Също така каза, че работи с разследващи на ООН и компанията е създала екип с цел избягване на подобни случаи на офлайн насилие.
Делата срещу Facebook
През годините Зукърбърг е свидетелствал пред Конгреса осем пъти, според онлайн архивите на C-SPAN. Темите на неговите изяви варират от руското влияние през спазването на антитръстовите закони от Facebook до въздействието на социалните медии върху психичното здраве на тийнейджърите.
Бивша служителка на Facebook, Франсис Хауген, твърди, че има различни проблеми в компанията, включително отрицателно въздействие върху психичното здраве на тийнейджърите. Тя разкри това, когато изтекоха корпоративни документи в The Wall Street Journal през 2021 г., създавайки поредицата „Фейсбук досиетата“.
Компанията се бори с безброй съдебни дела и регулаторни действия, включително опит за разделяне на компанията. В този случай Facebook се опита да спечели делото поради липса на доказателства, но то продължава. В поредица от съдебни дела училища настояват Facebook и неговите конкуренти да им възстановят косвените разходи от предполагаемото пристрастяване на учениците към социалните медии; компаниите са искали исковете да бъдат отхвърлени, заявявайки, че не могат да бъдат държани отговорни съгласно федералните закони, свързани с дефектни продукти, но не са успели.