Отсечката Мездра – Ботевград е частично отворена за движение
Според регионалния министър държавата си е свършила работата, а в рамките на 4 месеца се е свършила работа за 2 години

© ECONOMIC.BG / БТА
Движението по дългоочаквания участък от пътя между Мездра и Ботевград е частично възстановено. Това съобщиха от Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ), като уточниха, че става въпрос за трасето с дължина 13 км, преминаващо между двата града, включително обходите на селата Лютидол, Типченица, Новачене и Скравена.
Въпреки символичното отваряне, движението в значителна част от участъка ще бъде организирано временно – с двупосочен трафик в едната лента и частични ограничения заради продължаващи строително-монтажни дейности. На места ще се минава отново по общински и третокласни пътища. Причината е свързана с появилите се свлачища, чиято стабилизация все още се извършва.
Въпреки всички неудобства от последните години, през които отсечката дори бе пусната пробно, а след това почти веднага затворена, регионалният министър е на мнение, че държавата си е свършила работата.
Държавата си е на мястото. Редовното правителство показва резултати. За 4 месеца по пътя Мездра – Ботевград се свърши работа за 2 години", заяви Иванов по време на инспекция на създадената организация на движение по трасето.
Всъщност отварянето на част от отсечката трябваше да се случи преди седмица. Поне такова бе обещанието на регионалния министър Иван Иванов през април. В началото на юни в регионална комисия в парламента Иванов коментира, че до края на месеца трябва да бъде изградена етапна връзка между Ботевград и Лютидол.
Пускането на отсечката идва след месеци на напрежение, както сред пътуващите, така и сред институциите. Регионалният министър нееднократно подчерта, че катастрофата край Телиш, при която загина 12-годишната Сияна, е показала колко критично важно е трасето Мездра – Ботевград да бъде отворено за движение, за да се избегнат рисковете от използването на обходни маршрути. Въпреки това нито той, нито шефът на АПИ инж. Йордан Вълчев се ангажираха със срокове за цялостно завършване на целия път.
По време на инспекцията Иванов коментира, че сроковете за завършване на цялото трасе зависят от това как ще бъдат решени свлачищата между Мездра и Ботевград, участъците от Монтана в посока Видин и осигуряването на финансиране. И напомни, че на лот 1 има свлачища, за част от които има проектни решения, а за другите се работи.
Правят се тежки геоложки проучвания и укрепването им ще започне след издаване на разрешение за строеж. Безопасността на пътуващите е най-важна, заяви той. И напомни, че от негови предшественици са подписвани анекси, които са оскъпили проекта много.
Всички дейности в останалата част от пътя продължават със същите усилия, за да може в края на годината да има още по-голям напредък в строителството на пътя между Ботевград и Мездра", заяви още министърът, цитиран от ресорното ведомство.
Какво точно се пуска?
Става дума за завършената част на т.нар. Лот 2 – трасето между Мездра и Лютидол. То включва и двата новоизградени тунела при обхода на с. Лютидол, с дължини 260 и 256 метра, както и мостове над реките Искър и Калница. Според АПИ, новото трасе ще повиши безопасността, тъй като движението вече се изнася извън населените места.
На практика отварянето ще осигури облекчение на трафика по трасето, особено за тежкотоварните превозвачи, които от месеци се движат по обходни маршрути, натоварвайки местните пътища. Същевременно, движението между 174-и и 177-и км ще остане с временни ограничения – част от трасето е в строеж, а преминаването ще се осъществява двупосочно в едното платно. В участъка са изградени временни връзки между новия и стария път.
Отсечката между 180-и и 191-и км вече е напълно четирилентова, но трафикът ще се насочва към нея през специално изградени преходни зони. При 192-и км е изградено ново кръстовище, което ще поеме транзитния поток между Ботевград и Мездра и ще осигурява достъп до с. Скравена.
Макар част от пътя да е официално пусната, строителните дейности далеч не са приключили. Между 174-и и 177-и км се извършват усилени работи по изграждане на армонасипи, корекция на река Малата и укрепване на проблемните свлачища, които бяха констатирани още в началото на 2024 г.
Въпреки това АПИ обяви договорите за укрепване едва в края на същата година. Участъкът между Мездра и Лютидол бе възложен на ДЗЗД „МБ Лот 2 – 2019“ за над 63 млн. лв., а отсечката между Лютидол и Ботевград – на обединение „Геопът Лот 1“ срещу 57.2 млн. лв. без ДДС. Общата стойност на проекта, включително укрепителните работи, надхвърля 603 млн. лв.