Пловдив ще тегли 120 млн. лв. кредит за инфраструктура
Общината ще вдигне местните данъци и такси за гражданите

© ECONOMIC.BG / bTV/Стопкадър
Кметът на Пловдив, Здравко Димитров
Общинските съветници в Пловдив одобриха започването на
преговори с Европейската инвестиционна банка (ЕИБ) за заем на стойност 120 млн.
лв. Идеята е на новия кмет от ГЕРБ, Здравко Димитров. Решението бе взето от
общинарите с 30 гласа „за“, 16 „против“ и 2 „въздържали се“.
На заседанието на общинския съвет също така бе прието и увеличението на редица местни данъци и такси. Такса „смет“ се вдига от 1.5 до 1.8 промила от данъчната оценка на имота. Еднократният данък за възмездно придобиване на имущество се увеличава от 2.5% на 3%, а данъкът за автомобилите с категория Евро 5 и 6 ще намалее с между 5 и 10 лева.
Един от проектите, които трябва да бъдат реализирани чрез новия заем, е връзката между кварталите „Южен” и „Тракия”, както и нов мост над река Марица.
По време на заседанието на общинския съвет имаше ожесточени дебати „за” и „против”. Основният въпрос, който се обсъждаше, е ще се вдигнат ли данъците, съобщава bTV.
Кметът Здравко Димитров смята, че Европа дава „евтини пари” и ние трябва да се възползваме. „Когато се построи нещо, то ще бъде за нашите деца, но ще го построим сега и ще го ползваме всички заедно. Никой няма да си го вземе. То е за Пловдив и вдига равнището на живот в града”, допълни кметът Димитров по време на обсъжданията.
От опозицията обаче не са на това мнение. „Прехвърляме този кредит не на нашите деца, а на нашите внуци. Затова исках да ми покажете икономически как ще се развива този град и неговият бюджет и да докажете на пловдивчани, че няма да се налага да се вдигат данъците им, за да се изплаща този кредит”, контрира Николай Радев от БСП.
Евелин Парасков от „Съюз за Пловдив” също обяви, че неговата политическа сила няма да подкрепи тегленето на заема, тъй като „пари за някои от нещата са били хвърлени на вятъра”.
Предложението на местната власт е заемът да се връщат в следващите 25 години. Лихвеният процент се очаква да е под 1%, с гратисен период за плащане от 7 години.
Пред банката са представени близо 40 инфраструктурни проекта, разделени в четири групи. В първата група са проекти в процес на изпълнение, за които има сключени договори, но няма осигурено финансиране и не са започнали. Втората са проекти, за които ще се търси европейско финансиране. Третата група са проекти, за които има сключени договори и вече са стартирали. В четвъртата група са големите инфраструктурни обекти, за които към настоящия момент няма осигурено финансиране, съобщава “Трафикнюз“