Похватите на Тим Ферис
Най-ценното не са готовите съвети, а мотивацията всеки да започне да преосмисля нещата в живота и в работата си

© ECONOMIC.BG / Tim.blog
Не очаквам апокалипсис, но определено смятам, че започнахме да не се замисляме за основни неща и да подценяваме вероятността от събития тип "Черен лебед", или поне да не сме в състояние да ги предвиждаме. Всяка година харчим милиарди за какво ли не и е някак нелепо и безотговорно всеки от нас да не разполага с достатъчно вода и храна, които при необходимост да му стигнат за две седмици, Това казва Тимъти (Тим) Ферис още през 2013 г. Колко актуално звучат тези думи днес…
Тим Ферис е
от онази рядка порода хора
които имат много умения. Той е предприемач, бизнес ангел и ментор на стартъпи. Инвестирал е в компании като StumbleUpon, Posterous, Evernote, DailyBurn, Shopify, Reputation.com, Trippy, Uber, Garrett Camp, StumbleUpon. Тим Ферис е автор и на бестселъри, сред които книги под логото "4 часа" - например "4-часовата работна седмица" и "4-часовото тяло". Постиженията му включват изграден бизнес, продаден след години за милиони долари, рекорд на Гинес, редица успешни инвестиции и шампионска титла по кикбокс. Говори шест езика. Събира огромна популярност и чрез своя подкаст "Шоуто на Тим Ферис" (The Tim Ferriss Show). Роден е през 1977 г. През 2000 г. получава бакалавърска степен по източноазиатски изследвания в Принстънския университет. След дипломирането си започва работа в продажбените отдели на компании за съхранение на данни, като успоредно с това изгражда собствения стартъп BrainQUICKEN. И тръгва по свой път. От позицията на натрупаната опитност днес той казва на онези, които тепърва ще градят кариера: „Не се цели веднага в приходите.
Фокусирай се върху опита
преди приходите. Започнете ли директно да преследвате печалбата, пропускате възможността да трупате опит, работейки за някой професионалист, който може да бъде сред най-добрите в сектора и това да е от съществено значение за израстването ви. Изграждайте се като собствена марка и комуникирайте директно с останалите. Така ако в един момент смените компанията си, ще имате своя общност, която ще ви последва. Измервайте личния си капитал под формата на това, което ще остане ако ви отнемат всичко, което не ви принадлежи. Бъдете сигурни, че не строите замъци в нечий чужд двор“.
В книгата „4-часовата работна седмица” Ферис твърди, че
времето е по-скъпо от парите
а основният проблем, с който се сблъскват хората, е нерационалното използване на времето за работа и за лични цели. В такъв случай как най-ефективно да управляваме собственото си време? Човек, който иска да постигне високи цели, трябва да умее да разпредели товара правилно и да не пренебрегва работата на наемните работници. Те не само могат да му спестят време, но и да го отменят в редица ангажименти. Вижданията на Тим Ферис за постиженията в работата и в личен план го превръщат в своеобразен „гуру на производителността“. Най-ценното обаче не са готовите съвети, а мотивацията всеки да започне да мечтае и да преосмисля нещата в живота си. И ако по негова препоръка наистина съумяваме периодично да изхвърляме товара от ненужни проблеми, който носим, то ще вървим с лекота и по-уверена крачка напред.
Самият той е
експериментатор
и изпитва ефекта върху себе си, преди да обяви, че нещо работи. Това се случва и с много от съветите, които ще открием в неговата книга “Похватите на титаните”, в която събира интервютата си с близо 200 личности от световна величина, гостували в „Шоуто на Тим Ферис“. Есенцията на тези разговори се превръща в голям труд, чиято цел е всеки да намери вдъхновение и да събуди в себе си гласа, който казва „Аз мога”. Тим Ферис признава, че според него има два вида инвестиции – на пари, но и на нечие време и енергия. Ето например един споделен от него урок от Кевин Кели, съоснователят на списание Wired: „Започнах първия си бизнес с 200 долара. Купих реклама на корицата на списание Rolling Stone. Това даде резултат и научих много повече за бизнеса от тези 200 долара, отколкото от MBA, предизвикваща дълг“. Друга гледна точка към
начина, по който работят парите
дава Джейсън Фрид, съосновател и главен изпълнителен директор на Basecamp: „Всеки път, когато давах с очакване на възвръщаемост - пари, време, енергия, каквото и да е - и очаквах нещо в замяна, инвестицията спираше. Винаги, когато давах за помощ, за подкрепа, за насърчаване - с нулеви очаквания или интерес от каквато и да е възвръщаемост - това беше напълно оправдано. Преди време мой приятел пое голям риск да започне собствен бизнес. Имах пълна вяра в него и като подарък му платих наема за помещенията за първата година. После се радвах да гледам как бизнесът му процъфтява".
За различните хора
успехът
означава различни неща. За Тим Ферис като писател успехите са свързани с много публичност. С нея пък идват две други неща: загуба на лично пространство и повече главоболия. И още: „Колкото по-нависоко отиваш, толкова повече и от двете получаваш. Успехът не е решение на проблемите ви. Просто трябва да се пригответе за-големи и по-неочаквани проблеми“.