„Последно хвърляне на зара“: Британската автомобилна индустрия е напът да изчезне
Броят на новите коли, произведени във Великобритания, падна до най-ниското си ниво от 66 години насам

Снимка: Pixabay
Автомобилната индустрия в Обединеното кралство може да изчезне, освен ако страната не последва примера на САЩ и ЕС, за да помогне прехода към електричество, предупреди ветеран от сектора, цитиран от BBC.
Секторът е изправен пред последното хвърляне на зара, ако искаме да си върнем част от тази индустрия. Ако не го направим, трябва да търсим алтернативни работни места за 820 хил. души”, заяви Анди Палмър, който е имал ръководни позиции в Nissan и Aston Martin, а сега е председател на фирмата за електрически батерии Inno-bat.
Според финансовия министър Джеръми Хънт обаче Обединеното кралство “няма да върви в крак със САЩ и ЕС”. Той каза пред списание Times, че подходът на Великобритания за привличане на инвестиции би бил по-добър.
По думите на Анди Палмър Великобритания “управлява упадъка“ в своята индустрия за производство на автомобили, но има “последна възможност“ да даде тласък на сектора и на работните места, като премине към електрически превозни средства.
Въпреки това той предупреди, че са необходими огромни пакети от субсидии за базирани на Острова компании, подобни на схемите, обявени в САЩ, и по които в момента се консултира ЕС. Палмър смята, че ако такива схеми не бъдат създадени, е много вероятно автомобилните производители, които в момента са базирани в Обединеното кралство, да напуснат и да отидат другаде.
Вие сте в период, в който или се състезавате, или управлявате упадъка на британската индустрия почти до нула“, каза той.
Различен подход
Предупреждението идва, след като САЩ обявиха Закона за намаляване на инфлацията (IRA), който предлага милиарди долари субсидии и данъчни кредити на американски бизнеси, произвеждащи по-екологични технологии, включително електрически превозни средства, възобновяема електроенергия и устойчиво авиационно гориво.
От своя страна ЕС отговори с планове за Закон за нулева промишленост, за да увеличи своите субсидии за екологична промишленост.
По думите на Джеръми Хънт, Обединеното кралство няма да влезе в битка със своите съюзници и да се включи в това, което той нарече
някаква изкривена глобална надпревара за субсидии“.
„Нашият подход ще бъде различен – и по-добър“, категоричен бе Хънт.
Броят на новите автомобили, произведени в Обединеното кралство, падна до най-ниското си ниво от 66 години през януари, като фирмите предупредиха, че страната не прави достатъчно, за да привлече производители и изостава, особено в предлагането на държавна помощ на компаниите. Данни от Асоциацията на производителите на автомобили показаха, че спадът от 10% е най-лошото представяне от 1956 г. насам.
Ходът на САЩ вече си навлече силни критики в правителството на Острова, като министърът на бизнеса и търговията Кеми Баденок го описва като “протекционистки“, а министърът на енергетиката Грант Шапс заяви, че е “опасен“. Някои се опасяват, че това дава на САЩ несправедливо конкурентно предимство и че това е опит да бъдат привлечени високотехнологични производствени компании в страната.
Със заплахата от протекционизъм, която си проправя път обратно в световната икономика, дългосрочното решение не е субсидията, а сигурността“, заключи Хънт.