Предлагаме стартиране на успешен франчайз бизнес с 18 000 лв.
Българската верига Fresh Bar пробива на пазара в Румъния
Юлиян Митов:
Юлиян Митов е собственик на франчайз веригата Fresh Bar. От 2009 г. търгува с плодове и зеленчуци, които купува на едро и доставя на търговски вериги и ресторанти. Растящото търсене на пресни здравословни храни го насочва към идеята през февруари 2013 г. да отворя първия Fresh Bar. В Равно поле компанията обработва 130 декара земя, а в Мировяне край София произвежда бутилките и капачките за соковете. Желанието за по-бърз бизнес растеж го отвежда до франчайзинга.
Г-н Митов, как стигнахте до създаването на концепцията Fresh bar?
В София нямаше специално място, където да пиеш фреш от различни плодове. Така у мен се роди идеята за заведение, в което да се предлага повече от една чаша, фрешът да не свършва бързо, да бъде една идея по-евтин. Желанието ми бе да предлагаме свеж сок от всичко, което е по щандовете на един „Плод и зеленчук”, без ограничение на количество, с възможност да се миксира в желаното от клиента съотношение.
Кога узряхте за франчайзинга като форма за растеж на бизнеса?
Когато започнаха трудностите с управлението. Компания от 10-15 човека се управлява по усет. Дори да нямаш ясно установени правила, се справяш. Но когато хората станат около 50-60, тогава са ти необходими конкретни правила. Ако намериш такива, които да спазват тези правила и да имат работна дисциплина, разбираш, че всеки един би се справил с този бизнес. Въпросът е да им покажеш и докажеш, че правилата работят и трябва да се спазват. Това ме накара да осъзная, че може да предоставя бизнес и на хора извън компанията, които обаче ще вярват в наложените правила, спазвайки ги до най-малкия детайл.
В какво са някои от основните плюсове на този бизнес модел?
С какъвто и бизнес да започнеш да се занимаваш, без значение дали е правен до момента, дали копираш от някого, дали това е нещо ново, на теб ти трябва време от шест месеца до две години. Зависи от грешките, които допускаш, колко бързо ги коригираш, повтаряш или не. Това довежда до доста големи загуби. Плюсът на този модел е, че тези загуби не са загуби за човека, взел франчайз от нас. Като основател ние вече сме платили цената на грешките и, работейки с нас, той си ги спестява.
Какво предлагате като възможност за франчайз?
За да започнеш нашия франчайз, са необходими само 18 000 лв. първоначална такса. Всичко останало, като интериор на заведението, оборудване, обучение на персонала, е на изплащане, тъй като то е финансирано от нас в началото. Ние сме стабилни финансово и развитието ни като франчайз не е поради невъзможност да отворим други обекти. Просто по този начин фокусът ни ще бъде върху развитието на марката.
Като франчайзодател какви трудности срещате на българския пазар?
Мнозина мислят, че купувайки франчайз, стават инвеститори. Те трябва да са наясно, че си купуват „работа“. Ако има хора, на които им се работи, омръзнало им е да бъдат недооценени от своите работодатели, имат проблеми в работната среда и искат да бъдат сами шефове на себе си, това е най-подходящият бизнес модел. Предлагам им ноу-хау за работа, чрез което да изкарват пари.
Румънският пазар ли е първата дестинация извън България, в която Fresh bar ще се развива?
Да. В момента водим преговори за помещенията и се надявам до няколко месеца да отворим първия обект извън България. Той няма да е на франчайз, тъй като държа ние да го разработим и да изпробваме пазара. Най-вероятно ще платим за разликите в пазара, които все още не познаваме, и за уроците, които ще научим.
Коя е вашата мерна единица за успех?
Постоянството. Много хора могат да започнат бизнес, да го изградят, но повечето след това залязват. Успех е, че продължаваме да правим това, което правим, че постоянно се развиваме.
Повече за франчайзинга у нас четете в бр. 70 на списание "Икономика".