През 2016 г. ще отворим бензиностанции в по-голямата част от страната

В момента конкуренцията в България трябва да се движи под 1.70 лв. за литър гориво

Веселин Марешки:

През 2016 г. ще отворим бензиностанции в по-голямата част от страната

Снимка: Стоян Йотов

5152 ~ 6 мин. четене
Автор: Александра Сотирова

В последните дни една тема вълнува България и тя е спадът в цените на горивата в морската ни столица Варна. Там те са най-ниски след откриването на бензиностанция VM Petroleum на бизнесмена Веселин Марешки, а останалите вериги започнаха да се конкурират с новия обект и също намалиха цените. Защо обаче това се случва само във Варна? Има ли картел между веригите у нас и защо са високи цените на горивата в България? Кога софиянци, пловдивчани и бургазлии ще имат възможност да се възползват от ниските цени на дизела и бензина? Потърсихме отговор на всички тези въпроси от Веселин Марешки. В специално интервю за сайта Economic.bg, той разказва подробности за бизнес намеренията си.

- Г-н Марешки, има ли споразумение/картел между веригите в България?

- На този въпрос трябва да отговори КЗК. Аз не съм КЗК, но ако трябва, мога да стана за няколко месеца и ще намеря отговора. Много е съмнително това, че на всички бензиностанции цените са еднакви до стотинка, така че изводите да си ги правят читателите ви.

- Вчера Лукойл отговори на вашето понижение на цените. Това означава ли, че веригата работи на загуба?

- Не, според мен работи на огромна печалба, но е малко смешно и жалко това, че в 2 бензиностанции във Варна, минавайки покрай едната, виждам цена от 1,80 лева, после минавам през следващата и виждам цена 1,60 лева от същата верига. В единия квартал цената е една, а в следващия различна. Кацам в София и още на входа виждам цена 2 лв, тоест разлика от 40 стотинки в 3 различни бензиностанции от една и съща верига. Това няма как да се обясни на потребителите. Каква е нормалната цена - 1,60, 1,80 или 2 лв.?

- Ще отговори ли ВМ Петролиум на днешното понижение на цените на горивото в Лукойл?

- Аз не отговарям на никого, ние направихме пазарния ход и сложихме цена от 1,59 лв. за литър, техните ходове не знам какви са.

- Вие от къде внасяте горивата, които продавате на бензиностанции ВМ Петролиум?

- Ние, за съжаление, в момента не внасяме, иначе цените щяха да бъдат още по-добри. Купуваме горивата от всички дистрибутори, които работят на българския пазар. Понякога купуваме от Лукойл и от Сакса. Продаваме това, което е произведено в България, или внесено от вносител.

- В петък, 8 януари, цените на горивото на едро в Сакса бяха 1,63 лв. за литър, в понеделник вие обявявате, че понижавате дизела до под 1,60 лв. Как така на дребно цените са по-ниски от тези на едро?

- Всички производители и дистрибутори правят отстъпки от цената на едро, така е и в търговията с лекарствата. С отстъпката цената е по-ниска и ние се вместваме в този марж. Отстъпките варират около 2-3% до 5%.

- Често ли проверяват обектите ви и открити ли са нарушения?

- Най-често проверките бяха през първите 2-3 седмици след откриването и бяха ежедневни и отвсякъде. Но се убедиха, че при нас горивата са с най-високо качество и касовите бележки са официални, количеството е точно толкова, колкото трябва да бъде и всичко е наред. В последно време проверките понамаляха, което е нормално.

Нарушения не са открити и на практика, ако се намери нарушение, то ще е вероятно някаква техническа грешка, а не нещо целенасочено.

- Как успявате да продавате горивото на тези цени, плащайки всички данъци и акцизи върху него? И защо другите не успяват?

- Явно съм по-добър от останалите в търговията на дребно. На практика това се повтаря 10-12 години по-късно след търговията с лекарства. Защото преди 12 години, когато започнах да правя национална аптечна верига, също ми казваха, че това са невъзможни цени. Пак имах проверки от КЗК, вдигна се много шум и всичко мина нормално. 12 години по-късно се вижда, че веригата от аптеки си работи, клиентите са доволни. Просто съм много по-добър в бизнеса, успявам да изпиля разходите на максимум, и поставяйки си минимална печалба, да бъда максимално над тях.

- Това означава ли, че останалите вериги работят на доста по-голяма печалба и това не е незаконно, но не е морално?

- Това е абсолютно законно, но абсолютно неморално, но може и за тях да е. Аз считам, че в момента цена над 1,80 лв. в България е просто безобразна. Преди месец казах, че цена над 2 лв. литър е безобразна и преди няколко дена, когато се върнах от чужбина, ме посрещна срамежливата цена от 1,99 лв. Вижда се, че цената вече е 1,59 лв. за литър. Не говорим за под 2 лв., говорим за под 1,80 лв., даже под 1,70 лв. за литър трябва да се движи конкуренцията в България.

- Какъв е начинът всички да продават на тези цени? Какъв е пътят всички да можем да се възползваме от тези цени?

- Пътят е явно като при лекарствата, трябва да отворя бензиностанции във всеки един град. Като отворя бензиностанция се вижда, че пазарът се нормализира и ние работим много активно по тази програма.

- Кой е следващият град, в който ще отворите бензиностанция?

- Няколко града са, а пречките в момента са най-вече административни. Разглеждаме почти всички областни градове и имаме предложения, но за Бургас все още нямаме нито една оферта. Той със сигурност няма да е следващия ни пазар, но със сигурност ще има и там. Стигнали сме до етап на откриване на втора и трета бензиностанция във Варна, но навсякъде излизат технически проблеми, което забавя сделките. Навсякъде искам да открия обекти, дори преди малко коментирахме и Ямбол. Надявам се, че до края на годината ще имаме бензиностанции в по-голямата част от страната.

За момента не разглеждаме магистралите, защото първо искаме да отворим в градовете и после евентуално по пътищата. Но със сигурност ще разширим обхвата вероятно и по магистралите.

- Работи ли Марешки на печалба? Обслужвате ли бизнеса си пряко от други начинания?

- В края на годината ще си предадем данъчните декларации, от които може да се види, че работим абсолютно реално и на нормална печалба. Смешно е 12 години ми обясняват как аптеките ми работят на загуба и всеки момент ще фалирам, а сега да твърдят, че от фалиращите аптеки подпомагам бензиностанциите си. Нещо не се връзват нещата. Всеки бизнес работи сам за себе си.

- На кой бизнес ще разчита Марешки?

- Аз разчитам и на двата бизнеса, но по-големи възможности дават горивата. Трудно е да се каже, че бизнесът с горива ще е по-важен, но може би ще е по-големият.

- Обвиняват ли ви в дъмпинг? Или тоест да продавате горивото на по-ниска цена от себестойността му?

- Не, не ме обвиняват в дъмпинг, но аз ги обвинявам в нелоялна конкуренция, за което сме сезирали КЗК и се надявам, че там ще се вземе правилно решение. Дали сме точни и ясни документи за реални закононарушения и се надявам КЗК да вземе необходимите мерки.

Аз искам всички да бъдем проверени и който нарушава закона, да бъде наказан. Но няма да сме ние.

Незаконно е да правиш нелоялна конкуренция, могат да продават скъпо, няма ограничения в това каква цена ще си сложиш на обекта. Незаконно е да се договаряш и да правиш нелоялна конкуренция.

- Защо толкова много време вече няма еднозначен отговор на въпроса има ли картел между веригите у нас?

- Страх, страх и комисионни. Или някой го е страх, или някой е корумпиран.

- Очакваме ли допълнително понижение на цените на горивата?

- Както вече казах, основен фактор е цената на петрола. Падне ли стойността на нефта, ние ще го следваме задължително. Тръгне ли да се качва, ще има и поскъпване.

- Получавате ли заплахи за живота си?

- Не. Защо трябва да получавам заплахи за живота си, след като правя нещо, което е добро за хората. Надявам се, че в България в този бизнес, особено на такова високо ниво, няма престъпници и затова не се опасявам. Но ако има, ще се обърна към правителството и прокуратурата и ще взема мерки.

- Защо българите често купуват лекарства от чужбина и защо те у нас са толкова по-скъпи?

- Не всички неща в България са по-скъпи, това най-вече е въпрос на производител, той си регистрира цената. Тя може да бъде леко коригирана в търговията на дребно, но не може да бъде променяна.

За да поевтинеят лекарствата у нас, трябва да се допусне конкуренция, има ли такава ще влязат нови производители. В момента аз имам информация, че се спъват производители и не им регистрират лекарствата, за да не внасят и да не могат да участват на пазара. Ако се увеличават субсидиите на здравната каса, това също може да понижи цените. Сумата, която се изплаща на НЗОК в България, е много по-ниска от голяма част от здравните каси в Европа.

- Как виждате политическата ситуация у нас през 2016 г. и възможни ли са предсрочни избори?

- Следейки интересите на депутатите, считам, че предсрочни избори са невъзможни, защото голяма част от тях няма да влязат в новия парламент и до последно ще се борят, за да остане този парламент и това правителство. Вижда се, че няма силни опозиционни сили, които да предизвикат промени. Искам да се случи това, което ще е добре за хората. Предстоят президентски избори. Ще видим резултатите, дотогава няма да има предсрочни избори, а след тях ситуацията ще покаже дали се налага нов вот.

Подкрепи Economic.bg