„Приста ойл“ и „Монбат“ се стремят към нови пазари
Бъдещето принадлежи на компаниите с висока добавена стойност, смята Бобоков
Атанас Бобоков:

© ECONOMIC.BG / Икономика-Александър Нишков
Атанас Бобоков е председател на съвета на директорите и един от големите акционери в компанията "Монбат", част от групата „Приста ойл“.
„Приста ойл холдинг“ ЕАД е лидер в производството и продажбите на моторни и индустриални масла в Югоизточна Европа с най-значително пазарно присъствие на продуктите с търговската марка "Приста" са България, Румъния, Турция, Сърбия и др. „Монбат“ продава акумулатори основно в Западна и Централа Европа и на Балканите. Компанията обаче не спира да се стреми към покоряването на нови пазар, производството на нови продукти и внедряването на технологии.
Само преди дни мажоритарните собственици на "Приста ойл груп" - братята Пламен и Атанас Бобокови придобиха още 30% от капитала на дружеството, който преди това се притежаваше от инвестиционния фонд ADM Capital и Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР). За бъдещите проекти и успешната бизнес формула да си сред най-големите в Европа Economic.bg разговаря с Атанас Бобоков.
Г-н Бобоков, в каква посока планирате да разширите бизнеса Ви?
Групата има интерес навсякъде, където има възможност да се прави успешен бизнес. Няма географски ограничения. Имаме производствено и продуктово ноу-хау и можем да разширим бизнеса си във всяка част на света. Концентрираме се освен в производството, но и в рециклирането, което ни дава още едно предимство. Моделът на "Монбат" за интегриране с рециклиращи мощности, които да покриват 100% нуждите от олово в производството, е в основата на развитието на компанията ни.
Имаме интересни бизнеси и мисля, че като група компании сме най-доброто, което България има в момента. Не заради това, че сме много големи и много печеливши, а просто защото когато имаме проект можем да го осъществим лесно в Азия, в Африка и на всяка точка на света. Няма други такива български компании, които имат възможностите и ресурсите да направят нещо подобно. Уникални сме в този смисъл. Структурата на фирмите ни е направена по начин, по който те могат да растат бързо, а планираните инвестиции да стават лесно и ефективно. Това е нашето предимство.
Все пак, коя е следващата цел?
Имаме много цели, но засега няма договорени и започнати проекти. В момента водим само разговори с потенциални партньори в няколко държави. Не мога да споделя кои са те, защото "Монбат" има това ограничение като публична компания и не мога да давам информация. Потенциални нови пазари са всички държави, на които не присъстваме сега. Така че може да гледаме навсякъде. Предвид това, че сме ефективни ние можем да достигнем до цяла Африка, цяла Европа, Близкия Изток, а понякога и Далечния Изток. Нови пазари може да бъдат също Латинска Америка, Централна Америка и др. Сега концентрираме развитието си върху пазари като Украйна и Русия, които досега бяха пренебрегвани. Продаваме продукцията си в 64 държави и все още има места, на които не присъстваме. Стигнахме до Далечния Изток, Мианмар, а се стремим скоро да стъпим и на пазара във Виетнам.
Кои са най-големите конкуренти за "Монбат" и "Приста ойл"?
Европейският пазар е отворен за стоки от цял свят, дори за китайския внос. Основните ни конкуренти са европейските производители, а не вносителите. Във времето тази тенденция ще се задълбочава, защото вносът намалява с отслабването на еврото. Експертите предвиждат това да продължи. Вносът, който основно е в долари, просто ще секне. Бъдещето е на тези в Европа, които са с висока добавена стойност и в критични моменти могат да жертват част от тази добавена стойност, за да запазят пазарите си.
Как ще се развива бизнесът Ви в България?
България е малък пазар, който няма особено значение за нашия бизнес. Тук сме познати, а нашите продукти се купуват независимо от голямата конкуренция, която има. България се счита от чуждестранните компании за едно много добро място за правене на бизнес. У нас има възможност да се създаде производство, което да покрие цяла Европа. Има много фирми – особено италиански, немски, френски, които се възползват от това. Хубавото тук е данъчната основа - много неща са опростени. Разбира се, има някои лицензионни режими, които са по-тежки, но по принцип България е хубаво място за правене на бизнес.
Какви са финансовите резултати на компаниите ви за полугодието на 2016 г.?
През първите шест месеца сме на нивото от предходната година, тоест нямаме изменение. Но трябва да се има предвид различната обстановка, свързана с цената на оловото. Тази година трендът е различен - през първата половина на годината оловото е евтино, втората е скъпо. Миналата година беше обратно.
Казахте, че "Монбат" е вече четвърта по-големина в Европа в сегмента си. Да очакваме ли да стане трета?
Това не е самоцел. Дали сме трети, четвърти или пети, важното е бизнесът да има стабилна основа и пазарите да са диверсифицирани. Т.е. рискът да не е концентриран в една или две страни. Един ръст означава по-добро състояние на компанията, без да увеличаваме валутния и политически риск, които не могат да се предвидят. Хубаво е да си трети, но какво от това, че си четвърти. Най-важното е да си най-печелившият, а не най-големият.
Разкажете за новите продукти, които "Монбат" и "Приста ойл" подготвят.
За "Монбат" не мога да ви кажа много. В "Приста ойл" имаме продукти, които са в листата от години, но трябва да се отговаря на нуждите на пазара. Тъй като стъпваме на нови пазари, които имат други изисквания, трябва постоянно да има обновяване на продукти.
Планирате ли да разкриете нови работни места в Русе?
Не, предвид инвестициите, които са в по-ефективното производство, няма да има нови работни места. С времето трябва да направим роботизация на някои процеси и не мисля, че работната ръка ще намалее, но няма и да се увеличи. Роботизирането ще замести действия, свързани със свалянето на акумулаторите от монтажните линии. Това е много тежък труд, тъй като тежестта на някои от тях достига 50 тона.
Роботизираме част от процесите, но ще имаме по-голяма производителност и производство, което пък означава, че ще продаваме повече. Производството е изкуство, то изглежда мръсно и некрасиво, но пък от друга страна там е славата и успехът на българската икономика. България става все по-интересна за проекти в индустрията и чуждите инвестиции са насочени там.
Коя е успешната бизнес формула, за да си първи по финансови резултати в Европа?
Важен е моделът, хората са важни, има много фактори – не са един или два. От моя гледна точка най-важното е бизнесът да е структуриран по начин, по който да дава предимство. Всяка една инвестиция в него да носи нови предимства – дали са тактически или стратегически, не е толкова важно. Винаги трябва да си една крачка пред конкуренцията и тогава ти си по-печеливш и по-конкурентен.