Луксозните италиански марки очакват най-лошото
С фалитите на част от компаниите ще си отиде и изкуството в бизнеса с висок клас стоки

© ECONOMIC.BG / pixabay
Производителите
на луксозни чанти и дрехи в Италия изпитват сериозни затруднения, защото
мерките срещу Covid-19 ограничават
дейността им на фона на намаленото търсене. За да си гарантират продажби, те са
принудени да правят отстъпки, а забавянето с до 4 месеца на паричните преводи усложнява още повече ситуацията, пише Reuters.
Италия произвежда 40% от луксозните стоки в световен мащаб, а това я прави податлива на ударите на здравната криза. Спадът на търсенето е много дълбок и представители от сектора признават, че нямат нови поръчки за есента и зимата. Немският моден концерн Hugo Boss и италианската компания Max Mara през май намалиха цените си съответно с 8% и 7%.
Това илюстрира усилията на луксозните марки да защитят маржовете си и да компенсират загубите, причинени от Covid-19. „Всички на пазара сме засегнати и се налага да предприемем сериозни стъпки, за да преминем през кризата“, коментира Маркус Несел, старши ръководител продажби на мъжка мода в Hugo Boss. Според проучване на Reuters спадът на поръчките в сектора през май и юни ще са между 20% и 50% в сравнение с миналата година.
Намаленото производството и понижените цени застрашават хиляди малки и средни компании. „Ако нещата не се върнат към нормалното си състояние през следващите няколко месеца, от септември ситуацията ще се влоши още повече и много луксозни доставчици, особено по-малките, ще бъдат принудени да затворят врати завинаги“, коментира Дейвид Рули, ръководител мода в Confindustria във Флоренция.
Пандемията от коронавирус първо се появи в Китай, който е ключов пазар за сектора, а след като се разпространи в останалия свят, луксозните марки бяха принудени да затворят магазините си и производствените площадки. Големите икономики са изправени пред рецесия и прогнозите са, че търсенето на дрехи и аксесоари от висок клас ще спадне с до 35% през тази година, а нивата от 2019 г. ще бъдат достигнати през 2022-2023 г., според консултантска компания Bain.
Големите брандове като Chanel, Louis Vuitton и Gucci повишиха цените на най-желаните си продукти, в опит да примамят богатите. Gucci и Michael Kors се отказват да правят нови колекции сега, като така забавят следващите линии, водени от убеждението, че трябва да спрат да имитират мода през толкова кратки периоди.
„Имаме достатъчно поръчки, за да продължим работа до юли, но аз съм много загрижен за второто полугодие, което за нас е от решаващо значение“, призна Филипо Балдази, изпълнителен директор за производителя на коприна Serica 1870, която работи с най-големите марки на пазара.
„По това време на годината обикновено представяме платовете си за колекции есен и зима за следващата година, но сега никой не се интересува от това. Междувременно е невъзможно да продаваме тъкани чрез видео разговори, хората искат да се докоснат до материята“, добави Балдази.
Италианското правителство е отделило повече от 20 млрд. евро за финансова подкрепа, но малките фирми твърдят, че тепърва трябва да получават тези средства. Луксозни компании се опитват да направят почти невъзможното. Планът им е да постигнат целите си, да намалят производството и да не увеличават разходите си въпреки необходимостта от инвестиции за справяне с промените, които предизвика пандемията.
В сектора на луксозните стоки работят 400 000 души само в Италия. Dior, един от най-големите брандове на конгломерата на LVMH, планира да се придържа към първоначалните си планове и да проведе заложените модните ревюта през 2020 г. „Истинският лукс е в малките детайли. Много компании, включително и чуждестранните, са принудени да затворят и този вид изкуство ще си отиде заедно с тях“, коментира Балдази.