Промяната е единствената константа
За да имаш доволни клиенти, трябва да работиш с доволни служители
Асен Великов:

Асен Великов е финансов директор на VIVACOM от юли 2013 г. и член на УС от декември 2014 г. Започва кариера си в компанията през 1999 г. като част от финансовия екип. Той е магистър по международни икономически отношения от Стопанската академия в Свищов и през 2017-а завършва програмата за висши ръководители на университета Станфорд (Stanford Executive Program).
Да си финансов директор на телеком, когато
комуникацията става все по-важна за хората… e предизвикателство с все
повече измерения. Телекомуникациите са в центъра на Четвъртата индустриална
революция, при която цифровите технологии, роботизацията и изкуственият
интелект навлизат масово в бизнеса и в ежедневието ни. VIVACOM се стреми непрекъснато
да отговори, но и да изпревари очакванията на клиентите си и да се подготви за
това, от което те ще се нуждаят утре.
Голямата технологична промяна през сетивата ми на финансист изглежда така:… VIVACOM е клиентски ориентирана компания. Ние сме в контакт с нашите клиенти през различни канали - магазинна мрежа, електронен магазин, център за обслужване на клиенти. В цифровата ера очакванията към нас са високи, те може да ни сравняват директно с цифрови гиганти като Амазон и Гугъл. Ето защо клиентското изживяване става фокус на нашите инвестиции както никога преди. Наскоро стартирахме обновения си електронен магазин, в напреднал етап сме на подмяна на платформата на центъра за обслужване на клиенти. Същевременно VIVACOM остава технологична компания, която изгражда водеща инфраструктурата. За да поддържаме това предимство, трябва да заложим на правилните технологии в правилното време и да ги внедрим по най-добрия начин.
Финансовите решения стават… по-сложни, по-динамични и с по-големи залози. Но VIVACOM остава технологичен лидер с награда за мобилна мрежа с най-добро покритие Ookla*. Наскоро проведохме и 5G тестове със скорости на download над 2Gbit/s.
Пряката технологична промяна, която предприех в моята работа… Засили се фокусът в подобряване и цифровизиране на процесите. Обновихме финансовата система (SAP), развихме електронно снабдяване и управление на взаимоотношенията с доставчиците.
Моята стратегия за развитие на финансовото направление в компанията в едно изречение: Ефективност – оптимизиране на работата на финансовото направление и подкрепа на останалите звена в компанията да направят същото.
Финансовата функция в телекома на бъдещето… ще трябва да е по-гъвкава, по-близо до проблемите на бизнеса и да е на „Ти” с нови технологии като изкуствения интелект.
Добрият финансов директор се познава по… резултатите. По общи приходи за седма поредна година VIVACOM остава най-големият телеком, като имаме предвид и показателите за 2019 г. Отчитаме ръст на приходи от 5-6% и двуцифрен ръст на печалбата (adjusted EBITDA).
Това, което финансистът вижда... са финансовите резултати от усилията на всички звена в компанията. Това му дава уникална гледна точка и възможност да бъде полезен партньор при взимането на ефективни бизнес решения.
Моето „златно” финансово правило… Инвестирай разумно.
Един от най-важните
уроци, които през годините получих:… Промяната е единствената константа. В бизнеса не
може да си позволиш да стоиш на едно място, необходими са непрекъснати усилия и
инвестиции, за да останеш предпочитания избор на клиента.
Числата ми показват… дали се движим в правилната посока. Към момента сме
доволни от финансовите си резултати, но продължаваме да инвестираме между 18 и
20% от приходите си, за да предлагаме най-добрите услуги на пазара.
Подводните камъни,
за които всеки финансов мениджър трябва да внимава… са нереалистичните
очаквания. Всеки финансов мениджър се нуждае от добра информационна система,
която да проследява резултатите на финансовите решения и да служи като
коректив.
В работата с пари научих, че… не всичко е пари. Добрите резултати често
означават да се работи по-умно.
А работата с хората ми показа, че… те са ключов фактор за успеха на всяка компания.
За да имаш доволни клиенти, трябва да работиш с доволни служители.
Казвам ДА на нови проекти, когато… добавят стойност за клиента. Такива са нашите
оптични мрежи, водещите мобилни технологии, модерните и ефективни бизнес
системи. Компанията може да просперира само ако клиентите й са доволни от своя
избор.
Насочих се към
финансовата сфера, тъй като… дава уникална гледна точка към целия бизнес на една
компания и винаги ще бъде актуална с приноса си за успешната й стратегия.
От 20 години съм във финансовата сфера на
телекомуникациите и виждам, че… скоростта на технологична промяна се ускорява. Преди
15 години VIVACOM предлагаше само фиксирани гласови услуги. Сега
те са незначителна част от нашето портфолио, а мобилните услуги са над 60% от
приходите ни. Предлагаме и оптичен интернет, интерактивна IP телевизия, облачни услуги… Дори сме
застрахователен брокер и може да направите застраховката си Гражданска
отговорност в нашите магазини.
Финансистът остава дълго в една компания, когато… остава фокусиран върху
приоритетите на тази компания. И когато тя е интересна. С предизвикателството
да си технологичен лидер никога не е скучно.
Не бих пожалил пари
за… развитие
на полезни услуги за клиентите.
Моята сила и
слабост:… Аналитичният подход към работата ми помага, но се опитвам да бъда отворен
и към други гледни точки. Пълната картина не може да се нарисува с един цвят.
Когато искам да ме
чуят… си
задавам въпроса защо това, което имам да кажа, ще е полезно за дискусията.
Цифрите често помагат в аргументите.
Моят професионален
съвет:… Никога
не спирайте да се учите.
*(Измерването
на покритието по територия е според анализ на Ookla®, основаван на данните от
Speedtest Intelligence® за първото шестмесечие на 2019 г., извършен по тяхна
методология. Търговските марки на Ookla® се използват с разрешение. Повече
информация www.vivacom.bg.)