Лабораторията за наносателити в София ще заработи през август
Българският производител на аерокосмическа техника EnduroSat инвестира в нея близо 4.2 млн. лв.
До края на месец август българският производител на аерокосмическа техника EnduroSat ще открие своята лаборатория за наносателити в София, в която инвестира почти 4.2 млн. лв. Това обяви основателят на компанията Райчо Райчев по време на среща със служебния министър на иновациите и растежа Александър Пулев.
Високотехнологичната лаборатория е пъpвaтa пo poдa cи зa тестване на нaнocaтeлитни технологии в региона и чрез нея компанията ще затвори целия си производствен цикъл. EnduroSat сама се занимава със софтуера, хардуера, механиката, асемблирането и верификационните тестове, необходими за изстрелването на сателити в ниска околоземна орбита.
Стартирането на лабораторията идва година след като EnduroSat получи сертификат за инвестиция клас „А“ от Българската агенция за инвестициите.
Компанията на Райчо Райчев, основана преди 7 години, си партнира с гиганти като SapceX и IBM, както и с НАСА и Европейската космическа агенция (ЕКА). Миналата година EnduroSat стана и първата родна фирма, подкрепена от COVID фонда на Европейската инвестиционна банка, която ѝ отпусна венчър финансиране е в размер на до 10 млн. евро.
Българският играч е един от най-бързо развиващите се в сферата на перспективните наносателитни технологии и услуги. Сателитите му се използват от компании и университети от цял свят, които изстрелват свои полезни товари в космоса, като камери, сензори, електроники, експериментални апаратури.
EnduroSat е базирана в София и към днешна дата за нея работят над 110 души. След като започна дейността си с изграждането и продажбата на наносателити, с времето компанията се насочи към създаването на собствена споделена услуга за изстрелване на чужди полезни товари.
Голямата иновация на екипа, воден от Райчев, се корени в идеята за изграждане на софтуер, който така да оптимизира сателитите, че те да могат да носят различни товари и това да не изисква хардуерни промени по тях. Така множество различни клиенти ще получа възможност да използват по-свободно космическото пространство.
Дълго време доминирано от държавните гиганти, днес то е много по-достъпно за бизнеса. По-широката му демократизация и комерсиализация тепърва предстоят, а наносателитите са сред най-любопитните ниши за бизнеса. Според анализите през 2020 г. индустрията се е оценявала на 2.23 млрд. долара, като се очаква през 2030 г. да достигне 8.69 млрд. долара.