Рамките за тол системата вече следят кои коли са без винетка
В страната вече са монтирани всичките 295 „очи на тол системата“.

© ECONOMIC.BG / Economic.bg/ Красимир Свраков
От днес стационарните рамки за бъдещата тол система вече работят и следят за нарушители, които шофират без винетки. Освен тежкотоварните, те ще следят и леките автомобили. Нарушителите ще получават електронни фишове. Днес имаше среща на Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) с транспортния бранш, на която бе представена толсистемата. Тя ще бъде въведена от 1 март.
Стационарни рамки, снабдени с камери и сензори, както и мобилни екипи ще осъществяват контрол по пътищата на страната.
Стационарните рамки са известни като „очите на тол системата“. Те вече „виждат“ и следят за нарушители. Общо в страната тези съоръжения са 295. Предстои в следващите седмици да бъдат монтирани и всички необходими указателни знаци и табели.
Плащането ще става по два начина. Първият - чрез бордово устройство в превозното средство, което ще засича изминатото разстояние и по него ще се плаща в края на месеца. Другият - чрез маршрутна карта, в която водачът или собственикът на транспортната фирма може да попълни данните си онлайн.
Каква ще бъде тарифата обаче все още не е категорично утвърдено. Самата карта пък ще се попълва за всеки маршрут. Т. е. ако един камион пътува три пъти през деня от София до Перник и обратно, водачът шест пъти трябва да попълни картата. От АПИ успокояват, че системата ще помни често избираните маршрути и процедурата няма да е тромава. Въпреки това от бранша не крият, че имат редица притеснения.
„Все още не сме видели бордните устройства и джипиесите и нямаме представа как се работи с тях“, коментира Христо Радков от Българското обединение на шофьорите.
„Кой колкото вреди, толкова да плаща, но никой не каза, че това ще се отрази на крайния потребител“, отбелязва и Николай Начев, представител на една от транспортните компании в България.
Добрата новина е за хората, които пътуват с автобуси – не се очаква тол таксата да се отрази на цената на билета.