Reloyalty дава преференции на лоялните клиенти
Системата позволява начинът на живот на хората да им носи повече стойност затова, че правят даден избор
Иво Василев:
Иво Василев е основател и главен изпълнителен директор на стартъпа Reloyalty, платформа за възнаграждаване на лоялни клиенти върху картовата мрежа. Преди това е работил в компании като Groupon, съосновател на два стартъпа, фокусирани върху малки и средни предприятия, работил е и в два фонда за рисков капитал . Той е живял и работил в Лондон, Ню Йорк, Сидни, Барселона и Буенос Айрес. През 2014 г. е обявен за един от 30-те най-успешни предприемачи на списание Forbes България в класацията 30 под 30.
С какво се занимава стартъп компанията Reloyalty?
В Европа излиза един нов стандарт, който се казва Revised Payment Services Directive (PSD2) – цялата банкова система се отваря. Това ще позволи на технологични компании да развиват иновации върху банковия и разплащателния слой. Преди 5-10 години, за да стартирате финансови иновации с такъв тип системи, беше необходимо да имате лицензи и технологията минаваше през много регулации. Инициатива на Европа е обаче, да стане малко по-конкурентна за създаването на нови технологии около финансовия и банковия сектор.
Тази нова директива стартира от 2018 г. Тя позволява на младите компании да изграждат продукти върху слоя за плащане, който е през отворената технология на банките. Ние сме стартъп, който прави платформа за лоялност върху цялата тази система.
Всеки човек, който живее в града, пазарува в различни обекти на базата на своя избор, харесва местата, които посещава, има предпочитания за начина на себеизразяване, чрез избора на дрехи, марки или забавления. Това е моделът на вашият личен избор – селектирате нещата, които обичате и за които плащате. В момента няма качествен технологичен модел, който на базата на вашия избор, предпочитания и препоръки, да ви дава нещо в замяна, тъй като това е лоялност и е важно тя да се възнагради.
Досега всички бизнеси ползват по-стари методи като хартиени карти, комплексни точкови системи, при които няма ясно измерване и персонализация. Ние правим нов вид система за лоялност директно върху картовата мрежа и картата на клиента става карта за лоялност в целия град.
Как се случва технически това?
Необходима е регистрация на картата в нашето приложение и ние получаваме разрешение да следим транзакциите и изграждаме динамики върху тях, за да може клиентът да печели от начина си на живот. Пазарувайки из града със своята карта може да получавате възнаграждение като процент от покупката, който да се върне обратно към клиента директно в карата му, което се случва абсолютно автоматично. Ако вие сте от най-лоялните клиенти на даден бизнес, защо да не получавате допълнителни услуги. Нашата система възвръща стойност на базата на тези динамики и с тази стойност могат да се правят много неща.
В бъдеще искаме да добавим и други ползи, като например да може да ползвате това, което се връща към вас за спестяване, да отделяте средства за инвестиция и много други. Тоест нашата система позволява вашият лайфстайл в града да ви носи повече стойност затова, че го харесвате.
В момента тази нова директива се развива в цяла Европа и ползволява да се развият такъв тип тотално нови модели. Преди това беше невъзможно. Стартирахме компанията 2015 г. като направихме цялостна разплащателна система през мобилно приложение и я тествахме в България. Моделът обаче тогава имаше много затруднения за клиента, като преминаване през стъпки преди плащането, които забавяха процеса, нуждата от таблет или телефон от страна на бизнеса, нуждата от пенетрация на целия пазар, за да бъде разпространен новият метод на плащане. Една платежна система е мрежа, но ако не може да се ползва на много места, то тя не функционира. С новата директива PSD2, това се случва директно върху картовата мрежа, която се ползва във всеки бизнес и почти всеки клиент притежава такъв платежен инструмент – изчезва целият friction (съпротивление за ползване).
Тази година стартираме в Лондон и създаваме партньорство с една от банките там. Потребителите ще могат да си свържат разплащателната карта към нас и чрез нашето партньорство с различни бизнеси в града, да получават ползи от това. След време това ще може да се случи с всяка една карта от всяка банка. Преференциите ще се базират на лоялността на клиента и това колко често посещава дадено място, дали води приятели, дали го препоръчва сред други хора. Общо взето правим профил на лоялността на потребителя на базата на това колко е важен за даден бизнес и това му носи възнаграждение.
Започваме с малки бизнеси в хранителни сектор, ресторанти, кафенета, като постепенно ще разрастваме към по-големи бизнеси и в различни категории, като забавления, аксесоари, дрехи, здраве и красота и много други – за нас няма значение дали е малък магазин, скъп ресторант или верига. Лондон е най-развитият пазар в Европа във финансовите технологии и бизнесите са много отворени към експерименти с нови продукти. Там банките са отворени към интеграции, пазарът е голям, платежоспособен и приветства нови технологии.
Не ви ли притеснява Brexit и може ли да се отрази на компанията?
Да, със сигурност, но Brexit все още не е много ясен, никой не знае какво точно ще се случи. Бизнесът също все още няма яснота и има още около две години докато се разбере. Европейската рамка PSD2 отваря банковата система и не е нужно да сме там, можем да оперира от всяка една държава на територията на ЕС. Ние сме технологична компания и развиваме партньорства с локални играчи, така че дали сме базирани във Великобритания или не, няма значение.
За нас е важно какво може да направи технологията и какви модели може да развие. Технологията в момента отразява нормалните човешки неща, които ние ежедневно правим, но не е достатъчно развита да различи между два клиента по-лоялния и той да получи нещо в замяна и това да става автоматично, без хартиени карти, без попълване на брошурки и т.н. – все още живеем в един статичен свят. Ние искаме да създадем свят, в който това, че живеем живота, който обичаме, да ни дава нещо в замяна. Вярвам, че технологията ще развие света, така че човек , колкото по-лоялен и ангажиран е с даден бизнес, толкова по- специални условия ще получава.
Откъде идват тези специални условия, самото място ли ги дава на клиента?
За да се случи това, ние даваме на бизнеса система, която по-лесен начин да прави кампании. С нея може да се управлява общността от клиенти. За всеки бизнес е важно да третира групата си от клиенти като общност (community) и да се стреми към максимална ангажираност, персонално отношение и приятно изживяване. За целта е нужна система на измерване на важността на клиента. Ние я предоставяме, без да има нужда от нови интеграции. Компанията или търговецът си прави акаунт онлайн, а ние измерваме транзакциите на клиентите и типа потребление.
Например, всички клиенти, които миналия месец са посетили дадено заведение поне два пъти, имат достъп до нова промоция, или тези които водят 10 приятели, да получават 30% отстъпка от сметката. Бизнесът има свобода да реши динамиките, ние просто даваме системата. На база потребление бизнесът може да поставя различни динамики като нашата платформа е доста богата и дава различни методи, по които това може да се случва. Както Facebook в момента позволява да си направите страница, в която да създадете събитие, да пускате съобщения, по същия начин ние даваме система, чрез която да управлявате вашата общност от клиенти. Те не са просто транзакции, те са общност, която цени услугата или продукт, който произвеждате и доставяте и благодарение на тях бизнесът съществува.
Как виждате развитието на тази система в Европа?
Засега фокусът ни ще бъде изцяло върху лондонския пазар. След като намерим подходящия модел за развитие на нови пазари, можем да стартираме на всички пазари из Европа, като Испания, Германия, Франция и в много други държави. Ще се радваме да стъпим отново и в България. Това ще бъде възможно, когато някоя от банките се включи в новия стандарт PSD2, което очакваме да се случи тази година.