Войната в Украйна разтърсва глобалните вериги на доставки
Широките санкции срещу Русия тласкат индустриите да се готвят за влошаване на ситуацията

© ECONOMIC.BG / Unsplash
Войната в Украйна, която вече продължава седми ден, разтърси глобалните вериги на доставки, които все още са в състояние на тотален хаос заради пандемията. Това допринесе за нарастващите разходи, удължените доставки и други големи предизвикателства за компаниите, които се опитват да транспортират стоки по света, пише в свой анализ The New York Times.
Сблъсъкът в Украйна – голяма страна, която свързва Европа и Азия – доведе до отмяна или пренасочване на някои полети, оказвайки натиск върху товарния капацитет и пораждайки опасения за по-нататъшни прекъсвания на веригата за доставки. Това излага на риск транспортирането на продукти като платина, алуминий, слънчогледово масло, стомана и бетон в Европа, Украйна и Русия. Войната доведе и до покачване на цените на енергията, което допълнително оскъпи разходите за доставка.
Конфликтът също така предизвика огромни главоболия и на международните компании, тъй като те прекратяват търговията или производството си с и в Русия. По този начин те се съобразяват с най-мащабните санкции, наложени на голяма икономическа сила след края на Студената война.
Новите предизвикателства идват след повече от две години прекъсвания, закъснения и по-високи цени за компаниите, които използват глобални вериги за доставки, за да транспортират продуктите си по света. И докато икономическите последици от войната и широките санкции срещу Русия все още не са напълно ясни, много индустрии се подготвят за влошаване на ситуацията.
„Глобалните вериги за доставки вече са силно засегнати и стресирани заради пандемията“, каза Лора Рабиновиц, търговски адвокат в Greenberg Traurig.
По думите ѝ сериозността на последиците ще варира за конкретните индустрии и ще зависи от продължителността на инвазията. Въпреки това навсякъде ще се наблюдават неблагоприятни ефекти поради вече уязвимата верига за доставки.
В Съединените щати все още има огромни пристанища. Транспортните разходи са много високи, а затварянето на фабрики в Азия все още е проблем“, каза тя.
Компаниите с по-сложни глобални вериги за доставки, като автомобилните производители, вече усещат последиците. От Volkswagen заявиха във вторник, че недостигът на части ще принуди компанията да забави производството в основната си фабрика във Волфсбург и няколко други германски завода. BMW пък ще съкрати производството си в Германия, Австрия и Великобритания.
Автомобилните производители вероятно ще се сблъскат и с недостиг на други ключови материали. И Украйна, и Русия са значителни износители на паладий и платина, използвани в катализаторите, както и на алуминий, стомана и хром.
Производителите на полупроводници внимателно наблюдават световните запаси на неон, ксенон и паладий, необходими за производството на техните продукти. От друга страна компаниите, които произвеждат чипсове и козметика, ще бъдат ударени от недостига на слънчогледово масло, по-голямата част от което се произвежда в Русия и Украйна.
И ако конфликтът продължи по-дълго време, той може да застраши реколтата от лятна пшеница, която се използва за направата на хляб, тестени изделия и пакетирана храна за огромен брой хора, особено в Европа, Северна Африка и Близкия изток. И видимо - цените на храните вече скочиха съществено, поради прекъсвания в глобалната верига за доставки, което увеличава риска от социални вълнения в по-бедните страни.
Вчера глобалният корабен гигант Maersk обяви, че временно ще спре всички превози (с изключение на храни и лекарства) за и от Русия по океан, въздух и железопътен транспорт. Ocean Network Express, Hapag-Lloyd и MSC, другите големи океански превозвачи в света, обявиха подобни спирания.
Русия представлява около една пета от световната търговия с природен газ, а заедно с Украйна, страната е сред основните износители на пшеница, ечемик, царевица и торове.
Войната просто прави световната криза със стоките още по-ужасна“, каза Кристофър Ф. Греъм, партньор в White and Williams.
„Глобалната икономика изглежда сравнително изолирана от конфликта. Но недостигът на материали като паладий и ксенон, използвани в производството на полупроводници и автомобили, може да увеличи настоящите трудности за тези индустрии”, заяви Дженифър Маккеун, ръководител на службата за глобална икономика в Capital Economics.
По думите ѝ недостигът на полупроводници е спрял производството в редица автомобилни заводи, предизвиквайки голямо увеличение на цените, което натежава върху продажбите.
„Това може да изостри ситуацията и в крайна сметка да причини допълнителни щети на глобалния растеж“, казва тя.
Международните компании също се опитват да се съобразят с широките финансови санкции и контрол върху износа, наложени от Европа, Съединените щати и редица други страни, които ограничиха потоците от стоки и пари в и извън Русия.
Само за няколко дни западните правителства изключиха руски банки от използването на системата SWIFT и ограничиха способността на руската централна банка да поддържа рублата. Освен това Западът прекрати доставките на високотехнологични стоки и замрази глобалните активи на руските олигарси.
Администрацията на Байдън заяви, че само технологичните ограничения ще блокират около една пета от руския внос.
„Въздействието върху търговията от финансовите ограничения вероятно ще бъде още по-голямо, прекъсвайки вноса и износа на Русия от почти всичките ѝ основни търговски партньори”, каза Есуар Прасад, професор по търговска политика в Cornell University.
Според него дои когато търговските потоци могат да се осъществяват директно между Русия и нейните търговски партньори, реалността е, че плащанията често трябва да преминават през доминираната от Запада финансова система и обикновено в западна валута.
В изявление в събота председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен каза, че Европа и нейните съюзници са „решени да продължат да налагат огромни санкции на Русия“ и че изключването на руски банки от SWIFT също ще спре руската търговия.
Отрязването на банките ще ги спре да извършват повечето от финансовите си транзакции по целия свят и ефективно ще блокира руския износ и внос“, заяви тя.
Икономическите последици от тези ходове все още не са напълно ясни. Русия представлява по-малко от 2% от световния вътрешен продукт, така че последиците за други страни все още са неясни.
Въздействието на санкциите върху руското правителство и икономика – които са силно зависими от търговията и се стремят да генерират приходи - може да бъде катастрофално. Capitol Economics изчисли, че руският брутен вътрешен продукт може да се свие с 5% тази година - промяна, която би отслабила само с 0.2 пр. пункта световния растеж.
„Финансовите санкции спират търговията с метали и селскостопански стоки, което вероятно изостря напрежението в глобалните вериги за доставки”, заяви Каролайн Бейн, главен икономист в Capitol Economics.
По думите ѝ Credit Suisse и Société Generale са спрели финансирането на стоковата търговия с Русия, както и Industrial and Commercial Bank of China.
„Може да има доста самосанкциониране. Очевидно хората са доста нервни от сключването на договори за руски стоки, когато всичко е толкова несигурно“, допълни Бейн.
Според нея правителствата не са изяснили много подробности за това какъв вид сделки ще бъдат разрешени. Ясно е обаче, че енергийните санкции ще бъдат наложени последни.
Конфликтът също така може да се разпространи в някои индустрии, като наруши мрежите за полети, които компаниите използват за доставка на стоки в световен мащаб.
Корабните пристанища около Черно море са затворени, спирайки десетки товарни кораби. Но по-непосредствените ефекти вероятно ще се усетят при въздушните превози между Азия и Европа, които сега трябва да се отклоняват около руското въздушно пространство”, каза Ейтан Бухман, главен маркетинг директор на Freightos Group, платформа за цифрово резервиране на товари.
Западна Европа и САЩ от една страна и Русия от друга наложиха реципрочни забрани за полети, с което пътуването между двата региона спря. Тъй като самолетите се отклоняват около руското въздушно пространство, ще им е нужно повече време, за да стигнат крайните си точки, както и повече гориво. В резултат на това може да изберат по-малки и по-леки товари, което ще има голямо влияние, смята още Бухман.
Според анализ на логистичната компания Flexport, полетите по основните търговски маршрути вече са се забавили. Тези между Ню Делхи и Лондон, например, бяха с около 8% по-дълги средно между сряда и неделя, в сравнение с подобни полети три месеца преди това, показват данни от Flightradar24, компания за проследяване на самолети.
По-дългото време на пътуване може да създаде каскадни закъснения и изоставане за индустрии, които зависят от въздушния транспорт - електроника, полупроводници и мода.
Досега обаче ефектите от забраните за полети са ограничени. За пътническите авиокомпании вече има сравнително малко туристи, пътуващи между Европа и Азия, където много страни имат строги политики срещу коронавируса.