САЩ и ЕС избегнаха търговска война със споразумение за 15% мита
Брюксел се е съгласил да купува енергия за 750 млрд. долара в следващите години и оръжие за „стотици милиарди“

© ECONOMIC.BG / Depositphotos
САЩ ще наложат 15% мита за всички стоки, внасяни от Европейския съюз. Процентът е наполовина на обявеното от президента Доналд Тръмп по-рано през месеца. Намалението е възможно след подписаното в неделя рамково търговско споразумение между Вашингтон и Брюксел, предава Reuters.
Сделката, която реално предотвратява по-голяма търговска война, беше подписана от Тръмп и Урсула фон дер Лайен от луксозното голф игрище на американския президент в Западна Шотландия, след едночасова среща.
Мисля, че това е най-голямата сделка, сключвана някога“, каза Тръмп пред репортери, хвалейки плановете на ЕС да инвестира около 600 милиарда долара в Съединените щати и драстично да увеличи покупките си на американска енергия и военно оборудване.
Тръмп заяви, че сделката, която е по-голяма от 550-те милиарда долара с Япония от миналата седмица, ще разшири връзките между трансатлантическите сили след години на „несправедливо отношение към американските износители“, според Тръмп.
Фон дер Лайен, описвайки Тръмп като труден преговарящ, заяви, че 15% мито се прилага „всеобхватно“, като по-късно заяви пред репортери, че това е „най-доброто, което можехме да постигнем“.
Имаме търговска сделка между двете най-големи икономики в света и това е голяма сделка. Това е огромна сделка. Тя ще донесе стабилност. Ще донесе предвидимост“, каза тя.
Споразумението отразява ключови части от рамковото споразумение, постигнато от САЩ с Япония, но подобно на тази сделка, оставя много въпроси отворени, включително митническите ставки върху спиртните напитки, силно напрегната тема за мнозина от двете страни на Атлантика.
Споразумението, което според Тръмп предвижда покупки на американска енергия от ЕС на стойност 750 милиарда долара през следващите години и „стотици милиарди долари“ покупки на оръжие, вероятно е добра новина за редица компании от ЕС, включително Airbus, Mercedes-Benz и Novo Nordisk, ако всички подробности са верни.
Германският канцлер Фридрих Мерц приветства сделката, заявявайки, че тя предотвратява търговски конфликт, който би засегнал сериозно германската икономика, ориентирана към износ, и големия ѝ автомобилен сектор. Германските производители на автомобили, VW, Mercedes и BMW, бяха едни от най-силно засегнатите от сегашното американско мито от 27.5% върху вноса на автомобили и части.
Базовото мито от 15% все още ще се възприема от мнозина в Европа като твърде високо в сравнение с първоначалните надежди на Европа да осигури споразумение за мита „нула за нула“.
Бернд Ланге, германският социалдемократ, който оглавява търговската комисия на Европейския парламент, заяви, че митата са небалансирани и че значителните инвестиции от ЕС, предназначени за САЩ, вероятно ще дойдат за сметка на Блока.
Тръмп запазва възможността да увеличи митата в бъдеще, ако европейските страни не изпълнят инвестиционните си ангажименти, заяви висш служител от американската администрация пред репортери в неделя вечерта.
Карстен Никел, заместник-директор на изследванията в Teneo, заяви, че споразумението от неделя е „просто политическо споразумение на високо ниво“, което не може да замени внимателно изработената търговска сделка.
Това от своя страна създава риск от различни тълкувания по пътя, както се видя веднага след сключването на сделката между САЩ и Япония.“
Въпреки че тарифата се прилага за повечето стоки, включително полупроводници и фармацевтични продукти, има изключения.
САЩ ще запазят 50% мита за стомана и алуминий. Фон дер Лайен предложи тарифата да бъде заменена с квотна система; висш служител от администрацията заяви, че лидерите на ЕС са поискали двете страни да продължат да обсъждат въпроса.
Фон дер Лайен заяви, че няма да има тарифи за самолети и части за самолети, някои химикали, някои генерични лекарства, полупроводниково оборудване, някои селскостопански продукти, природни ресурси и критични суровини.
Ще продължим да работим, за да добавим още продукти към този списък“, каза Фон дер Лайен, добавяйки, че спиртните напитки все още се обсъждат.
Американски служител заяви, че тарифната ставка за търговските самолети ще остане нула засега и че страните ще решат заедно какво да правят, след като приключи прегледът от САЩ, добавяйки, че има „разумно добър шанс“ те да се споразумеят за по-ниска тарифа от 15%. Не е посочен срок за приключване на това разследване.
Сделката ще бъде представена като триумф за Тръмп, който се стреми да пренареди световната икономика и да намали десетилетните търговски дефицити на САЩ и вече е постигнал подобни рамкови споразумения с Великобритания, Япония, Индонезия и Виетнам, въпреки че администрацията му не е постигнала целта си от „90 сделки за 90 дни“.
Американски служители заявиха, че ЕС се е съгласил да намали нетарифните бариери за автомобили и някои селскостопански продукти, въпреки че служители на ЕС предположиха, че подробностите за тези стандарти все още се обсъждат.
Не забравяйте, че тяхната икономика е 20 трилиона долара... те са пет пъти по-големи от Япония“, каза висш американски служител пред репортери по време на брифинг.
Тръмп периодично критикува ЕС, заявявайки, че е „създаден, за да прецака Съединените щати“ в търговията. Той от години се възмущава от търговския дефицит на САЩ с ЕС, който през 2024 г. достигна 235 милиарда долара, според данни на Бюрото за преброяване на населението на САЩ.
ЕС обаче посочва излишъка на САЩ в услугите, който частично компенсира баланса.
Тръмп твърди, че неговите тарифи носят „стотици милиарди долари“ приходи за САЩ, като същевременно отхвърля предупрежденията на икономистите за риска от инфлация.
На 12 юли Тръмп заплаши да приложи 30% тарифа върху вноса от ЕС, считано от 1 август, след като седмици преговори не доведоха до всеобхватно търговско споразумение.
ЕС беше подготвил контрамита върху американски стоки на стойност 93 милиарда евро, в случай че не може да бъде сключена сделка за избягване на тарифите.