САЩ окончателно въвеждат 100% мита върху китайските електромобили
Слънчевите панели ще бъдат обложени с 50% наказателни тарифи, които влизат в сила този месец
Администрацията на Джо Байдън потвърди окончателно рязкото вдигане на вносните мита върху китайските стоки. Това включва 100% тарифи върху електрическите превозни средства, което е опит да се защити стратегическата местна индустрия от китайския свръхкапацитет, подкрепян от държавата, предава Reuters.
Търговското представителство на САЩ (USTR ) обяви, че много от митата, включително 100% върху китайските електромобили, 50% върху слънчевите клетки и 25% върху стоманата, алуминия, батериите за електромобили и ключови минерали, ще влязат в сила на 27 септември.
Определението на USTR, публикувано в петък, съдържа 50% мито върху китайските полупроводници, които сега включват две нови категории: полисилиций, използван в слънчеви панели, и силициеви пластини. Те ще действат от 2025 г.
Корекциите при наказателните тарифи в „Раздел 301“, които обхващат китайски стоки на стойност 18 милиарда долара, са минимални спрямо обявеното през май от президента Джо Байдън и са пренебрегнали молбите на автомобилната индустрия за по-ниски мита върху графита и критичните минерали, необходими за производството на батерии за електромобили, тъй като те са все още твърде зависими от китайците.
USTR остави непроменено увеличението на митата до 25% за литиево-йонни батерии, минерали и компоненти. Когато става въпрос за електромобили, увеличението влиза в сила на 27 септември, а за всички други устройства, включително лаптопи и мобилни телефони, от 1 януари , 2026 г.
„Строги и целеви“
Лейл Брейнард, висшият икономически съветник на Белия дом, каза пред Reuters, че решението е взето, за да се гарантира, че индустрията за електромобили в САЩ ще се диверсифицира далеч от доминиращата верига nа доставки в Китай.
Тя каза, че такива „строги и целеви“ тарифи са необходими, за да се противодейства на държавните субсидии и политиките за трансфер на технологии в Китай, които доведоха до свръхинвестиции и излишък на производствен капацитет. Но и Вашингтон инвестира стотици милиарди долари от собствените си данъчни субсидии за развитие на местните електромобили, слънчеви и полупроводникови сектори.
Тарифата от 100% върху електрическите превозни средства наистина отразява значителното несправедливо предимство в цените, което китайските електрически превозни средства използват, за да доминират на автомобилните пазари в други части на света“, каза Брейнард. „Това няма да се случи тук под ръководството на вицепрезидента и президента.“
Китай обеща ответна реакция заради увеличението на митата, наричайки го „тормоз“, и твърди, че успехът на неговата електромобилна индустрия се дължи на иновациите, а не на правителствената подкрепа. Говорител на китайското посолство във Вашингтон не отговори веднага на искане за коментар.
По-високите мита на САЩ влизат в сила и заради желанието на Камала Харис и бившия президент Доналд Тръмп да ухажват гласоподавателите в щатите, произвеждащи автомобили и стомана, опитвайки се да се позиционират като твърди спрямо Китай преди президентските избори през ноември. Тръмп обеща да наложи 60% мита върху целия китайски внос.
Европейският съюз и Канада също обявиха нови мита върху вноса на китайски електромобили.
Пристанищата се отърваха временно
Окончателното решение за митата предоставя известно облекчение за американските пристанищни оператори, които се опасяваха от по-високи тарифи (25%) за масивните кранове, използвани за товарене и разтоварване на кораби – индустрия, която се доминира отново от Китай.
По-високите мита биха добавили милиони долари към цената на всеки кран. USTR заяви, че ще позволи изключения от тарифите за всички китайски пристанищни кранове, които са били поръчани преди първоначалните съобщения за тарифите на 14 май, стига да бъдат доставени до 14 май 2026 г.
USTR повиши митата до 50% за медицински маски за лице и хирургически ръкавици от първоначално предложените 25%, но отложи датата за влизане в сила, за да позволи преминаване към некитайски доставчици. Планираното мито върху китайските спринцовки, които бяха в недостиг по време на пандемията от COVID-19, незабавно се повишава до 100% от предварително планираните 50%, но USTR ще позволи временно изключение (за една година) за ентералните спринцовки, използвани за хранене на бебета.
Агенцията също така каза, че ще разгледа искания за тарифни изключения за пет категории китайски индустриални машини, включително за пречистване или филтриране на течности, индустриални роботи и печатни машини.
Ще позволи и тарифни изключения за китайско слънчево оборудване за производство на пластини и клетки, но не и за оборудване, използвано за производството на цялостни слънчеви модули.